• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor vs Sjöö Sandström?

SurTratten

Cartier
2-Faktor
God morgon klocklovers!
Tar trådstarts-mödomen nu då jag bestämt mig för att göra mig av med lite pengar... Har smalnat ner önskelistan och rättat mig efter budget så står med två modeller kvar som jag känner sug efter. Vet inte om det är ödets ironi eller en ren tillfällighet att dessa två låg bredvid varandra i recensionsdelen när jag var in och kikade...:)
Först ut är Tudor North Flag (lånad bild)
NF.jpg
Fastnat mer för läder än länk vilket jag aldrig trodde skulle hända! Kul med inhouse-verk och power reserve, lite färg på vardagen har nog ingen dött av heller :)
I motståndarhörnan står Sjöö Sandström Royal Steel Worldtimer (också lånad bild)
ss.jpeg
Festligt med svensktillverkat, GMT och snygg länk. Lite mer blygsam till utseendet men gillar den skarpt!

Så. Som den nybörjare jag är finns det lite frågetecken kvar.. Tanken är att klockan ska användas flitigt, hur funkar det med att tvätta läderband?
Andrahandsvärde? Servicekostnader? "Bang for buck"? Kvalitet överlag?
 

JayJay

Rolex
Svaren på dina frågor kommer vara högst subjektiva. Vad avser kvalité är jag ganska övertygad om att den är förhållandevis likvärdig.
För egen del hade jag valt Tudorn (för att den för mig ger bäst magkänsla). Hade det varit en Royal Capital som var alternativet däremot...
 

sjökvist

<—Axel Nilson
kvaliten är nog som sagt ganska likvärdig, likaså servicekostnaden, men personligen så brukar jag köpa klocka med länk och sen komplettera med läder i efterhand, att köpa en länk löst efteråt kostar huggorm, iallafall om man ska ha original, andrahandsvärdet ligger nog bäst hos tudor
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Nu är jag personligen inte superförtjust i just North Flag, den är för kantig och klossig i mina ögon. Men jag tror ju att Tudor generellt håller andrahandsvärdet bättre då marknaden är så pass mycket större; en Tudor kan du sälja var som helst, medan en S&S nog primärt har Sverige som marknad. Med det sagt hade jag valt GMT:n, eftersom jag är en fullständig sucker för GMT-klockor.
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Svaren på dina frågor kommer vara högst subjektiva. Vad avser kvalité är jag ganska övertygad om att den är förhållandevis likvärdig.
För egen del hade jag valt Tudorn (för att den för mig ger bäst magkänsla). Hade det varit en Royal Capital som var alternativet däremot...

Hade det varit en RC hade den här frågeställningen aldrig funnits :)

kvaliten är nog som sagt ganska likvärdig, likaså servicekostnaden, men personligen så brukar jag köpa klocka med länk och sen komplettera med läder i efterhand, att köpa en länk löst efteråt kostar huggorm, iallafall om man ska ha original, andrahandsvärdet ligger nog bäst hos tudor

Ah, tänkte aldrig så långt faktiskt! I normala fall föredrar jag länk så är nog smartast egentligen...

Nu är jag personligen inte superförtjust i just North Flag, den är för kantig och klossig i mina ögon. Men jag tror ju att Tudor generellt håller andrahandsvärdet bättre då marknaden är så pass mycket större; en Tudor kan du sälja var som helst, medan en S&S nog primärt har Sverige som marknad. Med det sagt hade jag valt GMT:n, eftersom jag är en fullständig sucker för GMT-klockor.

Ytterligare en aspekt jag missat helt. Sannolikheten är iofs rätt stor att jag skulle behålla den oavsett vad det blir..

SS GMT ser väldigt bra ut på bild, men ser ut som en frisbee på handleden.

Får se till att åka och klämma och känna lite då. Frisbees gör sig bäst på stranden, inte hand(led)en :)
 

plexan

Cartier
För mig är valet enkelt: Tudor såklart!
Så mycket roligare än SS
Men komihåg att testa den först, speciellt då boet är lite annorlunda. Kom ihåg att köpa north flag på länk och komplettera med läder sen, inte tvärtom.
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Hugget som stucket IMO. Båda är rätt udda (udda modell på tudorn och udda märke på SS, åtminstone utanför Norden). Skit i andrahandsvärdet, om du kan så testa båda IRL och ta den som får dig att le. :)

Morsan sa alltid att jag var lite udda... :)
Får bli ett klämochkännäventyr när tid finns tillövers :) Finns det nån butik i sthlm som har både Tudor och SS i sortimentet?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tvätta läderband eller bara utsätta för väta brukar funka bra så länge fodret är tillverkat av något som inte håller vattnet kvar alltför länge. Men Northflagen har väl redan ett armband som pallar väta? Du kan ju även vaxa ett läderband för att klara extra väta. SoS kan du ju byta band på hur du vill, Tudorn är lite mer låst av orginal utbudet. Då klockorna har olika komplikationer är det kanske inte helt rättvist att jämföra just urverken. Men av dessa två sportiga klockor är ju Northflag den som utstrålar mest tool hardcore action tycker jag, medans SoS är mer mångsidig och mindre tool och mer elegant. Jag tycker också att Northflag är en cool uddafågel med färgklicken, keramikringen och sin kantighet, helt klart mer personlighet. Tycker egentligen du borde jämföra med SoS utc skydivern istället, även om den är quartz. Av dessa två, SoS = mer allround. Tudor = Personligare, tooligare, udda. Som andra sagt, Tudor har en större andrahandsmarknad i Europa, har du kollat hur mycket den tappar after ett par år? SoS mest för oss i Sverige, men hur coolt är inte det med en Svenne från Ringvägen på Söder, och vart tänker du dig att den ska säljas då den dagen kommer? Jag tror faktiskt Worldtimern har en bättre marknad i just Sverige vs Northflag som inte riktigt verkar vunnit Svenskars hjärtan.
Min röst på Sjöö. Tudor Pelagos vs Worldtimer hade rösten hamnat på Tudor
 

Såkkett

Omega
Jag har haft min North Flag i ganska precis ett år nu och körde den nog 24/7 fram tills sommaren,
då det kom in en ny klocka att dela tiden med.
den är lite klossig samt har med sina integrerade luggar ganska långt lug to lug mått för en 40mm.
Den är ju dock inte något höghus likt de nya omegorna men inte helt skjortvänlig om det är ett behov.
70 timmars power reserve är fantastiskt smidigt om man som i mitt fall kör klockan i veckorna på jobbet
då den klarar sig utan problem från fredag kväll till måndag morgon.

Skulle dock som tidigare skrivits köpt den på länk och köpt band och spänne löst och försökt få ett bra pris
på det i samköp med klockan då.

Får väl bjuda på en bild på min som verkligen fått visa vad den går för och börjar se ordentligt använd ut
IMG_2744_zps9t7slxoi.jpg
 

SurTratten

Cartier
2-Faktor
Jag har haft min North Flag i ganska precis ett år nu och körde den nog 24/7 fram tills sommaren,
då det kom in en ny klocka att dela tiden med.
den är lite klossig samt har med sina integrerade luggar ganska långt lug to lug mått för en 40mm.
Den är ju dock inte något höghus likt de nya omegorna men inte helt skjortvänlig om det är ett behov.
70 timmars power reserve är fantastiskt smidigt om man som i mitt fall kör klockan i veckorna på jobbet
då den klarar sig utan problem från fredag kväll till måndag morgon.

Skulle dock som tidigare skrivits köpt den på länk och köpt band och spänne löst och försökt få ett bra pris
på det i samköp med klockan då.

Får väl bjuda på en bild på min som verkligen fått visa vad den går för och börjar se ordentligt använd ut
IMG_2744_zps9t7slxoi.jpg
Snyggt! En annan grej jag funderat över kring Tudorn är kronan. Tycker den verkar sticka ut väldigt mycket och peta in i handloven mer än vanligt... Är det så?
Blir det köp så blir det på länk :)

Svart och gult är fult.

Svenskt och GMT är grymt.

Försök övertala en hockeyfantast från Skellefteå om det... ;)

Är en "sucker for SS" så jag hade förståss valt Worldtimern. Tvärt emot KenKun så tycker jag att den är lite tråkig på bild men fantastisk när jag väl får den på handleden.
"Smaken är som rôven.........
Klôven!"
Min bak är bred och illaluktande, antar att det appliceras på smaken också :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att tudorn är ett utmärkt val. Den är inte så vanlig och har en schysst komplikation med sin PR. 70h pr är grymt det med.
SS är trevlig men jag tycker att länken ser så ebarmligt trist ut. Iaf på bild.

Blir det tudorn kan du ju låta någon av våra lädersnidare göra ett vustomband till dig.
 

Såkkett

Omega
Gummibandet till Pelagos skall dessutom passa rakt av på North Flag om man nu tycker det spelar någon roll.
Dock kan det nog vara jobbigt att få bort när man väl satt det på plats eftersom det inte finns någon endlink med urtag för verktyget.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Båda två är bra val men prova och välj den som känns bäst. Finns inget rätt eller fel vilken du än väljer. Men om du kör på en SS så se till att få med både länk och läder så får du en ganska så ombytlig klocka så blir mera dressad på läder och sportigare på länk.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Gillade inte SSn på länk när jag provade. Däremot var den sjukt grym på läder.

Tudorn tycker jag inte är speciellt snygg.

Kör på SS!
 

OscarSe

Omega
Antar att SS kör med ETA kaliber? Inget att egentligen påpeka på då dessa har visat vad de går för gång på gång. Men skulle det vara högst subjektivt från mitt håll lockar nya Nort flag med inhouse kalibern mer. 70 h reserv, silikonbaserad balansfjäder samt frifjädrat balanshjul (rätt översatt?) är ju riktigt klockgodis för pengarna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte hur ni kan ha en annan åsikt än att Tudor vinner på KO i första ronden.
 

Kai

Rolex
Jag gillar North Flag mer till utseendet. Även med tanke på urverket. Gillade den tyvärr inte på min handled. Kanske bättre på din?
 
Topp