• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tull...

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Deklarerad över 200 pix så är risken överhängande att du åker på tull och moms på det deklarerde beloppet.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Åk ned och hämta? Går morgon-kvällsflighter till Geneve och Zürich alla dagar i veckan från Arlanda.
 
C

China

Guest
Var nu inte en tråkig snåljåp, utan betala moms och tullavgifter, det har du råd med....
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Chansen finns, resten är spekulationer.

Lös det snyggt, eller åk ner över dagen.

Vilken är dagens WTB? :)
 
Det jag menar är, säg att klockan kostar 25, beggad, man skriver ett lågt värde, den fastnar i tullen, vilket värde går tullen på, sitter dom och försöker googla fram värdet eller blir det nyvärdet fast klockan är beggad?????

Självklart kan man åka ner men det kostar ju både tid och pengar och är lite intresserad generellt oxå...
 
tänk om typ urverket är helt slut och den är trasig och värdet är då endast 1000sek...även fast den kostar 50 ny...
 

ErikGBG

Audemars
Dom går på det deklarerade värdet, annat skulle vara konstigt. Kan aäkert ha hänt men det är nog extremt ovanligt
 
D

Deleted member 1265

Guest
Om man bilar och hämtar klockan kan det vara bra att veta att tullen i schweiz kan vara nitisk, vet ett gäng som åkte ned med fina bilar o var på studiebesök på iwc fabriken, de fick lite giveaways där, ngn tror jag köpte en klocka, tullen såg iwc påsen, det slutade med flera timmar i tullen rotade genom allt o kraftig utfrågn var folk köpt/fanns det kvitton på gamla subbor osv, inte så trevligt o kan vara bra att veta.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det som kan vara knepigt är när de frågar om ett betalningskvitto som matchar det deklarerade värdet. Det har iaf DHL bråkat med mig om ett par gånger.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Jag har ett paket, är helt kosher, som legat 7 arbetsdagar nu under tullbehandling. Jag har jagat Postens kundtjänst, men det verkar inte gå att få tala med en ansvarig tjänsteman som vet vad tusan det är för j-la fel, bara kundtjänst. Alla uppgifter finns enligt kundtjänst (jag skickade in det som behövdes redan när paketet landade i Sverige men det hjälpte inte, 3 dagar senare landade ett kuvert i min brevlåda där jag ombads skicka in det jag skickat in tidigare), det ligger inte i röd fil och ändå kommer inte paketet vidare.

Hade jag valt att försöka få det igenom med ett obefintligt deklarerat värde hade det antagligen legat hos mig nu sedan flera dagar. Fy fan för posthelvetet, här belönas man verkligen för att man är ärlig. En bra läxa och riktpinne inför kommande moraliska ställningstaganden antar jag...
 
Topp