• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tung eller lätt?

Camo00

Patek
Vad föredrar Ni? Tung eller lätt klocka? Vilket utstrålar mest kvalitet och finess?

Verkar som att det finns lite olika uppfattningar kring det här när man kollar andra forum; vissa verkar tycka att klockor ska väga så lite som möjligt och att less is more. Dessa personer gillar ofta titan?!

Själv älskar jag de tunga klockorna och tycker att hel-titan känns mest som plast. Mina favoriter är tunga, gedigna stålklockor som känns att man bär dem!

Så, vad föredrar Klocksnack??
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Re: Sv: Tung eller lätt?

Jag vill också ha tunga, med feta länkar.
Gärna kvartskilot. Inga Natos för mig.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
På den frågan finns bara ett svar..

Det skall vara tungt och i guld!

1044F925-9CD6-4B67-8052-26493F3DAFA0-5567-0000076E5C2BDCF7.jpg
 

Dobben

Omega
Titan, ska det va! :D
Visst det tar ett tag att vänja sig vid. Men har man bara gjort det så inser man att det är överlägset stål på alla sätt.

Lättare, vilken man lär sig uppskatta.
Antiallergiskt, bra för vissa.
Varmare och mjukare mot armen, upplever jag det som iallafall.
Reflekterar ljuset på ett helt annat sätt än stål. Vissa uppfattar det bara som matt och trist, men egentligen avger det ljuset i en sorts regnbågsskala.

Tyvärr är många titanklockor i en blästrad finnish, och det går bort stenhårt även på stål.

Slutsats: testa en välbyggd titanklock i en fin borstad finnish och ge den en ordentlig chans, så kommer ni inse vilket fantastiskt material det är.

bf2a658215a853221cfd12f3126959fa_zps8c611292.jpg


Stål är också bra, fast på ett helt annat sätt. Tunga sportur i guld, har jag inte ekonomin att uttala mig om.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det ska vara lite gammalt, lite mögligt och på nato. Eller bara gammalt, inte mögligt, och på nato. Eller bara på nato. Svart. :D
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Lagom - mittimellan - etc...

Tänk vintage submariner! Sitter som en smäck, och med en perfekt allroundstorlek, som matchar vikten himmelskt. Behöver inte sitta supertight, för att den INTE ska glida ner mot handryggen, bara för att man går med klockarmen hängandes neråt, pendlandes vid sidan. Tyngre klockor har en tendens att glida ner, om man inte spänner fast dem riktigt tight.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Tung eller lätt?

theargonaut skrev:
...Behöver inte sitta supertight, för att den INTE ska glida ner mot handryggen, bara för att man går med klockarmen hängandes neråt, pendlandes vid sidan. Tyngre klockor har en tendens att glida ner, om man inte spänner fast dem riktigt tight.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Men det är ju snyggt när den tunga klockan med den för stora länken glider ner över handen..!! :roll:
Därför har jag ofta mina stora klockor på högern, för att slippa djupa sår efter kronan, haha!
a2ezy7ud.jpg


Vad gäller övriga fördelar med titan m.fl. lätta material så ser jag dessa också. Det enda jag undrar över här är hur Ni vill att det ska kännas avseende vikten?! :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Tung eller lätt?

Camo00 skrev:
theargonaut skrev:
...Behöver inte sitta supertight, för att den INTE ska glida ner mot handryggen, bara för att man går med klockarmen hängandes neråt, pendlandes vid sidan. Tyngre klockor har en tendens att glida ner, om man inte spänner fast dem riktigt tight.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Men det är ju snyggt när den tunga klockan med den för stora länken glider ner över handen..!! :roll:
Därför har jag ofta mina stora klockor på högern, för att slippa djupa sår efter kronan, haha!
a2ezy7ud.jpg


Vad gäller övriga fördelar med titan m.fl. lätta material så ser jag dessa också. Det enda jag undrar över här är hur Ni vill att det ska kännas avseende vikten?! :)

Hahaha... snyggt går att diskutera... Personligen föredrar jag att klockan ska kännas mer eller mindre, som en smidig förlängning och mer som en naturlig del av mig själv. (Tänk 80-tals breakdancing med Sony bergspängaren på axeln, jämfört med dagens musik som får plats i din mobil). Vad väljer du ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag fixar inte titan. Det känns som att man håller i en billig leksak. Man vänjer ju sig vid tunga klockor väldigt fort. Huvudsaken är att de är välbananserade. En tung klocka sitter oftast bäst på länk, eftersom det ger mer balans. -Tycker jag alltså.
 

Aron

Omega
Jag tycker om när klockan väger en del, vägde min Tag och Seikon häromdan och Taggen vägde ca 150 gram har jag för mig, Seikon ca 180 och det är faktiskt dessa två jag gillar mest att ha på mig och om jag ska köpa nåt nytt vill jag nog inte att den väger mindre. Jag tycker även om när klockan sitter ganska löst på handleden. Men hur komforten blir har inte bara med vikten att göra tycker jag utan med designen också. Den Seiko cronografen jag gav bort för nån vecka sen gillade jag aldrig riktigt bra mycket pga att både kronan och knapparna för cronograf skavde mot ovansidan på handen på ett otrevligt sätt så det till slut gjorde ont (dessutom var det svårt att se tiden på den). Detta har jag inte märkt av på varken det oranga monstret eller på Tag Heuer´n.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Tung eller lätt?

yonsson skrev:
Jag fixar inte titan. Det känns som att man håller i en billig leksak. Man vänjer ju sig vid tunga klockor väldigt fort. Huvudsaken är att de är välbananserade. En tung klocka sitter oftast bäst på länk, eftersom det ger mer balans. -Tycker jag alltså.
Precis! :)
 
Topp