• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tunna kronografer?

Sitter såhär mitt i natten och kollar på chronos och reflekterar över att nästan alla är tjockisar. Detta brukar jag skylla på att många är drivna av ett 7750 men ex IWC lyckades ju bråka in ett 7750 i en portofino på under 13mm.

Så till frågan, vilka mekaniska och automatiska kronografer finns där ute som klarar av att bråka sig ner under 14 iaf? Jag kan nästan bara tänka på Daytona och El Primero. Modellen måste inte finnas i produktion i nuläget för att förenkla saken lite.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Min VC OSC mäter 12,45 mm i tjocklek.
Bild nr 2 snodd..

IMG_7512.JPG


IMG_9094.JPG
 

Psykel

Patek
Google menar att Speedmaster Professional är 14mm tjock (safirvarianten ca 13,5). Misstänker att kronografer med manuella verk generellt sett är tunnare än dom med automatiska, då manuella urverk generellt sett är tunnare än automatiska. Seagull 1963 är enligt google även den 14 mm.
 
Topp