• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tur att vi inte är ensamma om vår galenskap - "self-esteem that you can buy"

Liknande resonemang finns ju i ett antal trådar på detta forum, tänkte bara dela med mig kring detta:

"One should never underestimate the power of accessories. Not only can the right bag change an outfit, but it can make you sit up a little straighter, smile a little brighter and have a better day. I’m good enough, I’m smart enough, and doggone it, people like me! Bags: They’re like self-esteem that you can buy.

Ok, sarcasm aside (and yes, that was absolutely sarcasm), this conversation is one that I’ve had with several friends recently: Do sales associates in high-end stores treat us differently when we’re carrying our fanciest bags, as opposed to bags that are just regular-fancy, or is it all in our heads? In a feat of journalism that would likely impress absolutely none of my college professors, I put that question to the test. The results? Not all that surprising.
..."


Läs svaret här.
http://www.purseblog.com/bag-battles/are-you-treated-differently-when-carrying-your-best-bags/

Om jag samlar på väskor? Nej. Men det skadar ju inte direkt att hålla de som gör det nöjda och glada.
 

Wiliamo

Panerai
Artikeln sammanfattar det vi redan vet, statusmarkörer fungerar. Hur gärna än många här vill framstå som enbart kugghjulsdyrkare så är det svårt att komma ifrån att rolex, patek, ap osv är och förblir statusmarkörer.
Håller med, förstår dock inte varför vissa ska lägga sig i vad man bär på armen, kör för bil, har för hemmabiosystem eller vad det nu kan vara. Tråkig och allt för ofta en genomsyrande attityd hos väldigt många tyvärr. Inte riktat mot dig alltså, utan en grov generalisering på svensson och dess avundsjuka:p
 
Håller med, förstår dock inte varför vissa ska lägga sig i vad man bär på armen, kör för bil, har för hemmabiosystem eller vad det nu kan vara. Tråkig och allt för ofta en genomsyrande attityd hos väldigt många tyvärr. Inte riktat mot dig alltså, utan en grov generalisering på svensson och dess avundsjuka:p
Ja, jantelagen är ständigt närvarande, nästan som tyngdlagen, i Sverige. Och precis som med tyngdlagen, är väldigt få så lyckligt förunnade att de kan strunta i den.
 

tissoter

Audemars
Håller med, förstår dock inte varför vissa ska lägga sig i vad man bär på armen, kör för bil, har för hemmabiosystem eller vad det nu kan vara. Tråkig och allt för ofta en genomsyrande attityd hos väldigt många tyvärr. Inte riktat mot dig alltså, utan en grov generalisering på svensson och dess avundsjuka:p
En del idiotförklarar ju en nästan om man presenterar nya klockköp. Måste vara avundsjuka alltså, eller så har jag dåligt umgänge :(
 

JohnDoe

Rolex
Håller med, förstår dock inte varför vissa ska lägga sig i vad man bär på armen, kör för bil, har för hemmabiosystem eller vad det nu kan vara. Tråkig och allt för ofta en genomsyrande attityd hos väldigt många tyvärr. Inte riktat mot dig alltså, utan en grov generalisering på svensson och dess avundsjuka:p
Nä jag fyller gärna upp med statusmarkörer. Har inga problem med det. Gillar gulguld o bling på DD. Haft en 1803 o 18038 med bling men kom fram till att de är för små för mig. Får satsa på DD40. Finns en välblingad på nymans nu. Tyvärr inte råd.
 

JohnDoe

Rolex
En del idiotförklarar ju en nästan om man presenterar nya klockköp. Måste vara avundsjuka alltså, eller så har jag dåligt umgänge :(
Vi måste bryta oss fria och utropa en egen republik. Blir nog fler än t.ex Island ( vi samlar alla världens forum) så det finns hopp. Kanske vi kan köpa loss någon bananrepublik
Edit: menar naturligtvis klockforum.
 
Senast ändrad:
Tack för roliga kommentarer!

Det jag också tycker var en likhet var att väsk-frälsta verkar helt övertygade om att ALLA noterar vilken fin väska de har på armen/axeln.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Artikeln sammanfattar det vi redan vet, statusmarkörer fungerar. Hur gärna än många här vill framstå som enbart kugghjulsdyrkare så är det svårt att komma ifrån att rolex, patek, ap osv är och förblir statusmarkörer.

Därför jag föredrar Panerai för att flyga under radarn ;)
Men ärligt, jag är övertygad om att du bara talar till de redan frälsta med statusmarkörer. Jag har några fina klockor och lånar ibland mina vänners jättedyra klockor (bland de märken du listar). Märker ingen som helst skillnad. Ärligt talat är det ingen som ens tycks märka vilken klocka jag har. Undantaget är just Panerai där jag fått x antal kommentarer (alltid från kvinnor).
 

JohnDoe

Rolex
Därför jag föredrar Panerai för att flyga under radarn ;)
Men ärligt, jag är övertygad om att du bara talar till de redan frälsta med statusmarkörer. Jag har några fina klockor och lånar ibland mina vänners jättedyra klockor (bland de märken du listar). Märker ingen som helst skillnad. Ärligt talat är det ingen som ens tycks märka vilken klocka jag har. Undantaget är just Panerai där jag fått x antal kommentarer (alltid från kvinnor).
Helt rätt, ute på stan ser ingen vad du har för klocka, seiko, Rolex, noname spelar ingen roll. Däremot om du går in i en "lyxbutik" som länkade artikeln talar om där de "värderar kundvärdet" som författaren skriver om då ser de nog saker som klockor, skor väskor etc.
 
Helt rätt, ute på stan ser ingen vad du har för klocka, seiko, Rolex, noname spelar ingen roll. Däremot om du går in i en "lyxbutik" som länkade artikeln talar om där de "värderar kundvärdet" som författaren skriver om då ser de nog saker som klockor, skor väskor etc.
:)
Dock verkar tipset till singelkillarna vara Panerai? Hade gett en viss respons?

Eller för att vända på steken..., nej det får bli en ny tråd!
https://klocksnack.se/threads/du-fö...-känns-igen-men-kan-du-id-a-handväskan.53246/
 
Senast ändrad:
Topp