• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tvättar ni era klockor, hur?

D

delegeferenda

Guest
Jag har en dykare... och hade den på mig på ett löppass vilket gjorde den helt dyngsur i svett. Mellan länkarna bildas smuts från huden o.s.v. Hur gör ni er av med det? Tar ni en duschen med klockan? Skölja den under kranen och skrubba lätt med en tandborste kanske?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Just så. Efter träningspasset med in i duschen för genomsköljning. Länkarna får extra bonustvätt med mjuk tandborste, tvål o ljummet vatten då och då. Håller alla klockor som följer med på "action" regelbundet trycktestade/packningsservade.
A
 
  • Like
Reactions: MAK

snoozarn

Patek
2-Faktor
Duschar bara, annars rekommenderar väl de flesta en ultraljudsrengörare från t.ex. Kjell för tvätt av länken.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
jezu6aje.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ultraljudstvätt från Kjell & Co för 500 kr är ett bra köp. Den kör jag primärt länken i, men funkar även bra till glasögon, nycklar och andra smycken

Själva boetten på vintage-klockor kan få smaka en lätt fuktig microfibertrasa då och då och plexit får lite displex
 

Camo00

Patek
Ni som tvättar regelbundet, tvättar Ni bandstiften också, eller får de vara smutsiga?

Frågar eftersom jag just plockade isär en gammal klocka där bandstiften såg ut som odlingar i ett labb...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
delegeferenda Länken behöver inte plockas bort. Det gäller även boetten ja. Vanlig tvål är inte farlig mot packningar och fräter inte heller.

Kör hela klockan en gång i veckan vid kontinuerlig användning så förlänger du livet på länken. Dessutom slipper man de äckliga avlagringarna som i sig själva fräter på metall och packningar.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag har en dykare... och hade den på mig på ett löppass vilket gjorde den helt dyngsur i svett. Mellan länkarna bildas smuts från huden o.s.v. Hur gör ni er av med det? Tar ni en duschen med klockan? Skölja den under kranen och skrubba lätt med en tandborste kanske?

Själva Klockan blaskas av i ljummet vatten.

I övrigt kör jag NATO, YES, och HANDSPRIT
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Enkelt att ta en skål med varmt vatten och diskmedel, lägga ned klockan där och den dra av den lite med nagelborste.
 

Obeedoobe

Friends of KS
Min beater tvättar jag sällan. När jag väl gör det är det med tandborste och ljummet vatten. En beater ska vara lite äcklig;). De övriga klockorna brukar jag bara gå över med en mjuk trasa. Behövs det ger jag plexit en gnugg med lite polywatch. Cape cod fungerar utmärkt om man vill avlägsna hairlines.

Mvh
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Kör ultraljudstvätt men inte ofta, Kanske en gånng om året på länkar.
Som så många här roterar man på flera dinkor så dom hinnet inte bli så smutsiga.
 
Topp