• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tvåårsrecension Oris Aquis

Timer

Panerai
Har nu haft min Oris Aquis date (ref 733.7652.4154) i två år, och tänkte posta en liten recension av hur den är som vardagsklocka. Är inte van att recensera så kanske missar jag saker som borde vara med – hoppas ni har överseende, och det är bara att ställa följdfrågor så kanske jag kan svara!

Oris Aquis är en välbyggd, robust klocka som tål i princip alla påfrestningar som vardagen kan erbjuda i form av stötar, vatten och smuts. Den håller utseendet fantastiskt bra i glaset och den keramiska ringen. Fortfarande efter två år är det omöjligt för mig att skilja fronten (glas+ring) från nyskick. SS-länken är normalt sliten med hairlines och mindre repor, som alla länkar blir, men på "rätt" sätt.

Jag valde den mindre versionen 36mm vilket jag att döma av alla andra trådar om Aquis här är förhållandevis ensam om. Bästa storlek på klocka är en annan diskussion som kanske kan tas separat, men jag konstaterar iaf inte utan nöjdhet att Oris precis nu i Basel släppt både en Divers Sixty-Five och en Big Crown Pointer Date i 36 mm storlekar. Så kanske är den klassiska herrstorleken på väg tillbaka på bredare front, vem vet!
IMG_20180321_091134.jpg

Den mindre storleken har gjort den lätt att bära även till kostym (mitt vardagsplagg på jobbet), den är diskret och ser inte omedelbart ut som en dykarklocka utan passerar lätt för en ”vanlig” SS-klocka, typ Seamaster 36 eller en DJ 36. Denna versatilitet är något jag personligen uppskattat mycket. Samtidigt har den givetvis också funkat som lite tuffare klocka för träning (löpning åtm) och vattenaktiviteter.

Handledskomforten är av mkt hög klass - detta är den första klocka jag regelbundet sover med. Vilket leder oss in på lumen, som funkar en hel natt. Är småbarnsförälder och väcks ofta desorienterad mitt i natten och behöver veta vad klockan är, bäst då att ha den på armen och med lume. Som en sidnot värt att notera att just småbarnslivet kräver en del av en vardagsklocka med sina ständiga och plötsliga vattenbad, sparkar, stötar, nyfikna klåfingriga barn osv.

Så långt det positiva. Det finns även några negativa saker, varav vissa gått att lösa och andra endast delvis. Efter ca 2 månader trillade en pin i länken ur, den hade skruvat ur sig själv (samtliga pins är skruvade). Klockan gled av armen och jag fångade den i fallet, men pinnen försvann (inte oväsentligt då det är en specialpin som måste beställas från Oris för flera hundralappar). Efter det lämnade jag in klockan och de skruvade då i alla pinnar med Loctite. Sedan dess inga problem.

Så kommer vi till urverket, ett Oris 733/Sellita 200-1 som alla vet. Ur boxen landade den efter någon vecka på ganska stadiga +6 spd. Helt ok. Har inte hållit på med vilopositioner et c utan har burit den 24/7. Efter ett par månader började den variera sig mer och tappade ibland -15 spd som värst. Jag lämnade in den för regulering (som Stjärnurmakarna Bromma inte tog på garantin – hade generellt dålig erfarenhet av deras service. Nu har dock den butiken tagits över av Klockmaster. Nåväl.). Efter regulering taktade den ca -4 spd i någon månad. Sedan dess har den varierat sig mer, sedan en tid nu har den legat på +15 spd och jämnt.

För mig, och det här är ju delvis en fråga om personlig preferens, är denna gångvariation inte tillfredsställande, även om det inte är akut negativt. Detta är förstås delvis en annan separat diskussion om vad man kan och bör förvänta sig av en automat, men jag kan bara personligen konstatera att jag inte tycker precisionen och tillförlitligheten hänger ihop med denna klocka i övrigt. Kvalitén i en Oris Aquis på case, ring, länk etc är oerhört robust kan jag intyga efter i alla fall två års daglig användning. Men det är som att urverket befinner sig i en division lägre. Detta gör att klockan som helhet inte fullt ut hänger ihop på en genomgående nivå.

I min personliga åsikt borde Oris jobba mer med urverket så att det blir Top Grade (vet att olika diskussioner om vilken grad de bearbetar Sellitaverket till men kan inte hitta officiell info så jag är osäker). Drömmen vore om de kunde göra en Oris Aquis Chronometer-version som komplement, vilket jag tycker skulle göra denna populära klocka mer sammanhängande i kvalitet. Vad jag förstår kan Sellita 200-1 tillverkas i/justeras till kronometerstandard. Självklart skulle den behöva bli några tusen dyrare, men även om man lägger på 5 000 kr (någon som vet vad ett rimligt påslag är i tillverkningen för att nå kronometer?) tror jag många, däribland jag, skulle kunna tänka oss att betala detta. Då har man en klocka som i varje enskild kvalitetsdel motsvarar betydligt dyrare klockor, och fortfarande är ett utmärkt pris/kvalitetsköp.

Vem är denna klocka för? Först och främst tror jag inte att jag är den typiske Aquis-köparen, om jag ska döma av Klocksnack iaf. Jag har valt en mindre version som förstås gör den mer understated än 43mm-versionerna (har sett att den nya Aquis finns igen i mellanversion, 39.5mm). Jag har haft krav på en klocka som inte i varje givet läge utstrålar maffig machodykarklocka. I den mindre storleken har jag uppnått det. Men för den som klär sig mer casual till vardags spelar antagligen storleken mindre roll. Prismässigt är den för den som lagt en klockbudget som inte medger Omega/Rolex, eller om man bara vill ha en vardagsklocka som man behöver vara något mindre rädd om, och som funkar till nästan allt.

Sammanfattningsvis är jag klart nöjd med min Oris Aquis efter två år. Jag kommer fortsätta bära den. Men det som kommer fortsätta gnaga är att precisionen inte är helt pålitlig för den nivå jag själv skulle vilja uppnå. Kommer jag sikta på en annan klocka istället? Det är en annan diskussion, men kan dock säga: inte just nu, Aquisen har blivit en daglig kompanjon och får fortsatt förtroende ett tag till. Tack för ordet!
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Fel forumdel men den flyttas säkert.

Personligen tycker jag det är tufft att välja den mindre storleken av dykare. Har flera gånger funderat på 37mm Yachtmaster.
Du får slänga in lite bilder med olika kläder. Kostym, skjorta, tröja etc så får man se den i olika element.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra där och en GRYM recension @Timer!

Denna Aquis Date ser trevlig ut, mest pga av sin storlek 36mm.

Tyvärr lockar väl inte Oris mig jätte mycket trots att dom har flertalet schyssta modeller! Men det är ju bra att vi gillar olika, trevligt att du delar med dig av dina erfarenheter!
 

Timer

Panerai
Fel forumdel men den flyttas säkert.

Personligen tycker jag det är tufft att välja den mindre storleken av dykare. Har flera gånger funderat på 37mm Yachtmaster.
Du får slänga in lite bilder med olika kläder. Kostym, skjorta, tröja etc så får man se den i olika element.
Sorry för felpost, administration får gärna flytta till rätt ställe.
Jag får återkomma med lite fler bilder!
 
Kul med en recension som görs en tid efter den första förälskelsen och efter vardagligt användande. Vad gäller tidhållningen håller jag med om att det inte är tillfredställande men tror kanske att du haft otur. Jag har mer positiva erfarenheter av Selita-verk, framför allt vad gäller konsekvensen i gångavvikelsen. Jag har dock varit med om att yttre våld påverkat precisionen. Har din klocka blivit utsatt för något?
 

Timer

Panerai
Kul med en recension som görs en tid efter den första förälskelsen och efter vardagligt användande. Vad gäller tidhållningen håller jag med om att det inte är tillfredställande men tror kanske att du haft otur. Jag har mer positiva erfarenheter av Selita-verk, framför allt vad gäller konsekvensen i gångavvikelsen. Jag har dock varit med om att yttre våld påverkat precisionen. Har din klocka blivit utsatt för något?
Svårt att säga, klart det blir några stötar på två år men har inte kopplat ihop avvikelserna med någon särskild stöt.

Antar att gångavvikelse kommer kollas på en allmän service? Ska jag lämna den in igen på enbart reglering (då jag förmodar att man kollar ev felkällor)? Har ju Oris förlängda treårsgaranti så jag funderar på att lämna in den och åberopa denna, får se vad de säger.
 
Svårt att säga, klart det blir några stötar på två år men har inte kopplat ihop avvikelserna med någon särskild stöt.

Antar att gångavvikelse kommer kollas på en allmän service? Ska jag lämna den in igen på enbart reglering (då jag förmodar att man kollar ev felkällor)? Har ju Oris förlängda treårsgaranti så jag funderar på att lämna in den och åberopa denna, får se vad de säger.
Oris anger ju precisionen till +20/-5 och om klockan ligger utanför det bör det kunna åtgärdas på garantin men du hamnar väl strax innanför dom ramarna?
 

Timer

Panerai
Oris anger ju precisionen till +20/-5 och om klockan ligger utanför det bör det kunna åtgärdas på garantin men du hamnar väl strax innanför dom ramarna?
Oftast har jag legat inom de ramarna ja, men vis ett fåtal tillfällen utanför. Självklart accepterar jag rent garantimässigt vad som ligger inom det utlovade. Men jag får nog säga att jag väntat mig bättre givet vad jag hade läst av andra om Aquis. Hade varit bra med fler långtidsrecensioner kanske :)
 

kdv

Breitling
Bra recension, gillade verkligen långtidsperspetivet. Är lite likadan själv, vill helst ha en klocka till allt.
Tycker också det är skönt med någon som går ot trenden med gigantiska klockor.
Bra jobbat.
 

Kedje

Breitling
Bra recension! =)
Min aquis började tappa runt 30sec per dag, lämnade in den på en garantireparation, och nu har den hållt +4 sec om dagen i nästan 2 månader.
 

Timer

Panerai
Bra recension! =)
Min aquis började tappa runt 30sec per dag, lämnade in den på en garantireparation, och nu har den hållt +4 sec om dagen i nästan 2 månader.
Det låter ju bra, och jag är egentligen inte förvånad. Det är uppenbart att Sellita SW 200-1/ETA 2824 kan justeras till en fullgod precision. Det är synd bara att de inte gör det från början i högre utsträckning för Aquis, enligt min mening som sagt.

Men bara för att jag klagade här på KS har min Aquis nu skärpt till sig och ligger på +3 spd typ sen en vecka.

Jag avvaktar lite och sedan närmare garantins utlöpande ska jag se hur den går och ev lämna in den.

Apropå regulering/ruckning, är alla urmakare lika skickliga på detta? Borde ju finnas skillnad på dessa färdigheter som alla andra? Inte minst i att analysera felkällor till olika gångavvikelser.

Jag kanske kan hitta detta i en annan del av forumet. Man vill ju gå till någon som vet vad de gör.
 

Timer

Panerai
Apropå storleken noterade jag just att förutom nämnda Oris Big Crown respektive Divers 65 som båda nu släpps i 36mm, så släpper nu även Longines sin Legend Diver i 36mm. Känns som jag var tidigt ute i trenden (eller snarare regression till medelvärdet) mot mer normalstora klockor :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kul med lite långtidsperspektiv, även om två år egentligen inte är så långt ;)
Som spontan reflektion kring din recension tycker jag du beskriver väldigt lite (och har för få bilder) om själva klockan. Den är 36mm, men hur hög är den? Och hur ser förhållande höjd/diameter ut? Integrerad länk är det, finns alternativ? Låset, kronan, baksidan, wr, har du garanti kvar efter 2 år? osv... Jag tycker mest du lägger fokus på storleken och tidshållningen som du haft högre förväntningar på. Som recension saknar jag lite mer tekniska data och bilder, kanske även pris :). Som personlig reflektion ger du en tydlig bild av hur den mindre och ovanligare storleken funkat bra för dig (hur breda/tjocka handleder har du?) men att urverket inte är så stabilt... Tack för läsningen :)
 

Timer

Panerai
Kul med lite långtidsperspektiv, även om två år egentligen inte är så långt ;)
Som spontan reflektion kring din recension tycker jag du beskriver väldigt lite (och har för få bilder) om själva klockan. Den är 36mm, men hur hög är den? Och hur ser förhållande höjd/diameter ut? Integrerad länk är det, finns alternativ? Låset, kronan, baksidan, wr, har du garanti kvar efter 2 år? osv... Jag tycker mest du lägger fokus på storleken och tidshållningen som du haft högre förväntningar på. Som recension saknar jag lite mer tekniska data och bilder, kanske även pris :). Som personlig reflektion ger du en tydlig bild av hur den mindre och ovanligare storleken funkat bra för dig (hur breda/tjocka handleder har du?) men att urverket inte är så stabilt... Tack för läsningen :)

@BarbaBaba Tack för många bra påpekanden, ska göra mitt bästa för att komplettera min recension. Vabbar idag så har några minuter över för en gångs skull
:)

Lug-to-lug är 41 mm. Tjocklek 12 mm på toppen i mitten. Jag upplever att välvningen både uppåt och nedåt gör att den inte känns fullt så tjock. Den speciella caseformen som Aquis har, där den är större i basen än vid toppen (om man inte räknar ringen) ger den en speciell känsla tycker jag. Jag har aldrig reagerat över att den skulle fastna under en skjortärm t ex. Min handled är 17.3cm både före och efter knölen.
1522220102122272973062.jpg

IMG_20180328_084512.jpg

Låset är ett klassiskt viklås med en knapp på vardera sida. Bekvämt, lätthanterligt och har inte fallerat en enda gång.
IMG_20180328_085137.jpg

IMG_20180328_084618.jpg

Länken i sin helhet är gedigen. Som ny kommer den med mittlänkarna borstade och sidolänkbitarna polerade. Nu efter två år ser man i princip ingen skillnad på mitt- och sidolänkbitar. Min personliga uppfattning är att detta inte gör något. Sidan av caset har dock behållit sin förfinade, borstade finish. Hög klass!
152222077149868565423.jpg

Kronan är mjukt rundad och helt besvärsfri mot handleden, gäller även kronvakterna (se bild högre upp).

Baksidan är genomskinlig, onödigt enligt mig med tanke på det standardmässiga verket, jag hade föredragit en solid baksida vilket vore mer i linje med övrig tool-känsla. Men ett mindre besvär förstås då det inte syns. WR 300m/30bar vilket förstås gör det till en trygg äkta dykare, eller en skrivbordsdykare med grov överkapacitet, beroende på hur man ser det :)
IMG_20180328_084500.jpg


Stjärnurmakarana gav 2 års garanti som har löpt ut nyligen, men Oris erbjuder förlängd garanti med ytterligare ett år om man reggar klockan på deras sajt med serienr, vilket jag gjort. Osäker på hur garantin kan utnyttjas i detta läge, dvs om ADn fixar det eller om man måste skicka till Oris mer centralt.

När det gäller övriga tekniska data så har jag nog berättat det jag kan, men möjligen kan man hitta mer på nätet. Något särskilt du funderade över?

Har inte tagit nån kostymbild på ett tag med klockan, mkt pga att en ny Oris i min samling (en Tank-liknande fining) konkurrerar med handledstiden! Kan ev bli ytterligare komplettering med bilder på Aquis till kostym. Men har en färsk bild från bilen i lite mer klätt tillstånd i alla fall.
IMG_20180321_144608.jpg


Hoppas det gav lite mer kött!
 

Bilagor

  • IMG_20180328_084500.jpg
    IMG_20180328_084500.jpg
    92.2 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Timer

Panerai
På begäran kompletterar jag härmed recensionen med en bild på Aquisen till kostym. Skärpan duger inte till closeup men för närbild finns det andra bilder högre upp i tråden.
IMG_20180405_085015.jpg
 

Timer

Panerai
Bra skrivet, har bestämt mig för en Aquis och fick lite vatten på kvarn nu. Finns det natoband till oris?
Oris har ett eget lug-system, så vanliga Nato-band kommer inte funka på en Aquis. Inte andra standardband heller. Bra att veta. Oris har egna gummiband som passar, de sägs vara väldigt sköna.

Personligen har jag aldrig på två år övervägt att byta bort stållänken, den är såpass skön, och tycker den gör iaf den här Aquis-modellen mest rättvisa.
 
Topp