• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Två år med TID

Daniel S

Omega
IMG_6433.JPG
Min dagliga beater är denna klocka från svenska klockvarumärket TID watches. Ett Stockholmsbaserat företag som tagit fram till sammans med en designstudio just nu 3 modeller. Den jag fastnade för var modell nr 2. Nu när jag använt den i över två år, vågar jag utrycka mig. En helt otrolig klocka som till skillnad från kända märkes ur lämnar betraktarna lite frågandes "vem är du?" Den har ett tjock rostfritt boett. Ett minst lika tjock safirglas. Urverket är Quartz och kommer från schweiziska Ronda. Ländret kommer från Tärnsjö. Priset ligger på ca 3500kr och vill man ha uppmärksamhet och möjlihögheten att välja band efter humör är detta den perfekta klocka .

Detta är heltklart en lite ovanligare klocka än tråkiga DW. Detta är en klocka att bära lite alla tillställningar. Dock är boxen under all kritik. Den känns som icke påkostad eller genomtänkt.


IMG_6432.JPG
 

UNO

Panerai
Kul
Talade lite med gänget bakom Tid & förslag att dom skulle sy fast skinnbanden över bågarna ungf som på tidiga Panerai.
föv en kul klocka i den prisklassen.
 

Daniel S

Omega
Ledsen för konstiga meningsbyggnaden då Auto correct ställer till det och att skriva i mobilen är inte favorit läget att recensera på.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det är alltid roligt med andra märken än dom man oftast läser om på KS :). Men... som både recension och köpguide, och dessutom efter två års ägande tycker jag denna läsning var i absolut klenaste laget. Du har inga specifikationer, storlek, tjocklek, lugglängd, bandmått, läsbarhet, komplikationer, vattentäthet. Det enda som var tydligt är priset. Jag vill absolut inte klanka ner på initiativet, men du kan bättre ;)
 

Daniel S

Omega
Nu har jag datorn tillgänglig så helt klart Barbababa skall jag lägga till lite mer fakta.

Just denna modell som heter no.2 finns i två storlekar 36- och 40 mm boett. Den jag äger är 40mm.
tjockleken är hela 8mm. vikten är 50g och den känns riktigt robust. Klockan erbjuder 10 ATM vilket gjort att jag aldrig tar av den.
Tärnsjölädret bör behandlas om man inte vill att det patineras. dock förändras det snabbt i kontakt md vatten mitt ljusbruna läder ser mörkt ut idag. Det tjocka safirglaset är grymt imponerande. Det erbjuder inte den billigare modellen nr1. Sekundvisaren har en liten ring som matchar in sekundgraveringen på de rostfria urtavlan. Siffrorna är stansade ur materialet som ger en häftig look och bättre tydligt än man tror.
 

bag

Panerai
Har två stycken TID No. 1 i samlingen. 40 mm vit och 36 mm svart. Gillar att de sticker ut med sin design och är roligare än andra "modeklockor". Väldigt enkla att byta band på med fasta luggar. 22 mm begränsar såklart utbudet. Favoriten är deras egna tyg/skinn(på insidan).
20220216_082037~2.jpg
20220203_095118.jpg
 
Tack för arbetet med recensionen - Men förstår mig varken på märke eller design. En Nomos är väl sisådär 10 x bättre, och inte SÅ stor prisskillnad.
 
Topp