• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Två dykare, en jämförelse

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Då så, jag tänker dela med mig av mina tankar och åsikter om två klockor som är både lika och väldigt olika. Ha i åtanke att jag är en nybörjare på klockor och går mestadels på magkänsla.

Jag tycker om dykare. Speciellt svarta, 40mm och med ett enkelt och elegant utseende och som klär i länk, nato & gummi.
I våras skaffade jag en Rolex Sub. Detta efter att ha provat runt bland andra märken och modeller men inte blivit 100% nöjd. Det var mycket pengar men det fick gå. Valet föll på en 14060 från 2001.
IMG_0235.JPG
Den var i ett använt men ändå bra skick. Vi trivdes väldigt bra ihop under den första månaden men sen började jag fundera. Det gick inte riktigt att bli OWG med en klocka i den prisklassen, jag kunde inte ha den till allt.
Så en dag när jag slösurfade runt på KS så halkade jag in i Zodiac-tråden och fick se denna bild.
IMG_1176.JPG

Vad var det där? Det visade sig vara en Zodiac Sea Wolf Compression ZO9250. Svart, 40mm och den såg clean ut. Fanns dessutom på jubilee.
Det ryckte i köptarmen och efter några PM till @Eric Jajjamensan P (som kan en hel del om Zodiac) och hade en till salu så slog jag till.
IMG_1146.JPG

Nu hade jag alltså två dykare i svart på 40mm och med ett utseende som passade mig. Det är en för mycket. Jag hopades på att Sea Wolfen skulle kunna ersätta Suben rakt av. Tyvärr var det inte så enkelt. Det skiljer en ansenlig mängd i pris mellan dessa två klockor. Och till viss del är det befogat. Rolex har en kvalitet och finish som inte Zodiac kommer upp i. Men Zodiacen är bra, även om den inte är lika bra Rolexen. Och den kostar bra mycket mindre. Jag använde dem båda under en veckas tid och efter den veckan åkte Suben ut på annons och blev såld direkt.
Kvar står jag med min Sea Wolf.
Att ersätta Suben gick alltså inte men jag har istället en annan spännande dykare med liknande egenskaper och utseende och en ganska stor hög med pengar att lägga på fler klockor. Så vad vill jag ha sagt med allt detta då? Tja, Rolex är riktigt bra men det finns mycket annat som också är bra och detta blir nog varken min sista eller enda Zodiac. Att jämföra dessa två klockor med varann gör ingen av dem rättvisa.

Ha det gott och lycka till med framtida klockköp. Jag rekommenderar varmt både Rolex 14060 & Zodiac ZO9250!
AB884B70-1E9C-458B-A98E-BF3FA9CC7962.jpg

7FF54C63-98E7-49E0-9628-36CDE14CF494.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En trevlig reflektion över vad klockägande i olika prisklasser har att erbjuda. Din reflektion att Suben inte går till allt är det många mindre priskänsliga som skulle invända mot :p. Kul att det var Rolexen som fick lämna och att du hittade något som passar just dig istället :)
 

DrKlocka

Audemars
Bra och kul jämförelse. Håller med om att Rolex subbar är klassiker, men de är också ganska lätta att tröttna på. De jag har haft har samtliga fått lämna inom ett par månaders ägande.
Grym Zodiac förresten, ska kika lite mer på den modellen :)
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
En trevlig reflektion över vad klockägande i olika prisklasser har att erbjuda. Din reflektion att Suben inte går till allt är det många mindre priskänsliga som skulle invända mot :p. Kul att det var Rolexen som fick lämna och att du hittade något som passar just dig istället :)
Varför jag inte kunde ha Suben till allt är för att jag arbetar med människor i utsatta situationer. Och för mig blev det magstarkt att vräka familjer ur deras hem och ut på gatan samtidigt som jag har en klocka för +40k.
Givetvis är det alltid tråkigt att vräka någon men detta gjorde det ännu pissigare.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Varför jag inte kunde ha Suben till allt är för att jag arbetar med människor i utsatta situationer. Och för mig blev det magstarkt att vräka familjer ur deras hem och ut på gatan samtidigt som jag har en klocka för +40k.
Givetvis är det alltid tråkigt att vräka någon men detta gjorde det ännu pissigare.

Kan tänka mig att det kändes osmakligt. Låter som att du har ett jobbigt jobb.
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Bra och kul jämförelse. Håller med om att Rolex subbar är klassiker, men de är också ganska lätta att tröttna på. De jag har haft har samtliga fått lämna inom ett par månaders ägande.
Grym Zodiac förresten, ska kika lite mer på den modellen :)
Kika du, det är den värd. Jag gillar även deras ZO9201. Samma storlek och länk men ett ännu mer klassiskt utseende.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Varför jag inte kunde ha Suben till allt är för att jag arbetar med människor i utsatta situationer. Och för mig blev det magstarkt att vräka familjer ur deras hem och ut på gatan samtidigt som jag har en klocka för +40k.
Givetvis är det alltid tråkigt att vräka någon men detta gjorde det ännu pissigare.
En sund inställning som hedrar dig. Det är inte alltid en lätt balans när man ser andra människor som sitter utanför ICA som har det pissigt, och själv kommer man med fulla matkassar. Jag arbetar med att rehabilitera ryggmärgsskador och åker mc till jobbet... många jag arbetar med har klotat på just mc och undrar hur jag kan fortsätta köra hoj och jobba med det jag gör? Jag brukar svara att jag kör annorlunda nu när jag har vetskap om vad som kan hända, men att jag fortfarande tycker att det förgyller mitt liv till den grad att det är värt riskerna. Det är givetvis inte att jämställa med din situation, men jag förstår hur du tänker. Pease B!
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
En sund inställning som hedrar dig. Det är inte alltid en lätt balans när man ser andra människor som sitter utanför ICA som har det pissigt, och själv kommer man med fulla matkassar. Jag arbetar med att rehabilitera ryggmärgsskador och åker mc till jobbet... många jag arbetar med har klotat på just mc och undrar hur jag kan fortsätta köra hoj och jobba med det jag gör? Jag brukar svara att jag kör annorlunda nu när jag har vetskap om vad som kan hända, men att jag fortfarande tycker att det förgyller mitt liv till den grad att det är värt riskerna. Det är givetvis inte att jämställa med din situation, men jag förstår hur du tänker. Pease B!
Tack och jag hoppas att du får många fina mil på hojen i många år framöver.
 

TonyM

Cartier
Kul jämförelse! Förstår att det måste kännas lite osmakligt i det läget. Själv har jag inga erfarenheter av någon av dessa förutom att jag har provat suben vid något tillfälle. Jag är också väldigt färsk på det här med klockor och letar fortfarande efter min första riktiga klocka. Jag har snöat in på seamaster smpc men av någon anledning har jag lite svårt för länken och kikar därför fortarande runt. Har halkat in på zodiac tråden och gillar det jag ser men med nästan pinsamt smala handleder är man ju lite begränsad i sina val . Vet du vad du har för mått lug till lug på zodiacen?
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Kul jämförelse! Förstår att det måste kännas lite osmakligt i det läget. Själv har jag inga erfarenheter av någon av dessa förutom att jag har provat suben vid något tillfälle. Jag är också väldigt färsk på det här med klockor och letar fortfarande efter min första riktiga klocka. Jag har snöat in på seamaster smpc men av någon anledning har jag lite svårt för länken och kikar därför fortarande runt. Har halkat in på zodiac tråden och gillar det jag ser men med nästan pinsamt smala handleder är man ju lite begränsad i sina val . Vet du vad du har för mått lug till lug på zodiacen?
Tack, kul att du gillade den. När det gäller smpc så är den länken riktigt svår att tycka om. Vissa gillar den men långt ifrån många.
Zodiacs reissuedykare har ganska långa bandhorn. Jag återkommer med ett mått. Jag har 18,5cm runt armen.
Om du har armar av det tunnare slaget kan jag varmt rekommendera Rados Captain Cook som precis kommit till svenska handlare. Det är en dykare som mäter 37mm, finns i två varianter och är riktigt bra om du frågar mig.
Lycka till!
 
47,5mm har jag för mig att den måttar L2L. Diameter utan krona: 39mm Skin och 40mm Compressor.
Men tycker att upplevelsen är att Skin bärs påtagligt mindre. Känns som större skillnad än spec i siffror.
 

TonyM

Cartier
Tack, kul att du gillade den. När det gäller smpc så är den länken riktigt svår att tycka om. Vissa gillar den men långt ifrån många.
Zodiacs reissuedykare har ganska långa bandhorn. Jag återkommer med ett mått. Jag har 18,5cm runt armen.
Om du har armar av det tunnare slaget kan jag varmt rekommendera Rados Captain Cook som precis kommit till svenska handlare. Det är en dykare som mäter 37mm, finns i två varianter och är riktigt bra om du frågar mig.
Lycka till!

Kan tänka mig detta, synd när den för övrigt är så snygg (enligt mig ).
Ja tack gör gärna det! Ja dom ser väldigt långa ut. Jag har ca 16cm men ganska "platt" handled. Det hänger nog inte så mycket på diametern utan snarare på lug längden. Provade BB36:an och den upplevdes väldigt liten men ska absolut spana in Radon. Vet du vilka som har den i butik? Tack för tipset!
 

Belfort

Omega
Kul jämförelse! Förstår att det måste kännas lite osmakligt i det läget. Själv har jag inga erfarenheter av någon av dessa förutom att jag har provat suben vid något tillfälle. Jag är också väldigt färsk på det här med klockor och letar fortfarande efter min första riktiga klocka. Jag har snöat in på seamaster smpc men av någon anledning har jag lite svårt för länken och kikar därför fortarande runt. Har halkat in på zodiac tråden och gillar det jag ser men med nästan pinsamt smala handleder är man ju lite begränsad i sina val . Vet du vad du har för mått lug till lug på zodiacen?
Kan rekommendera Planet Ocean, bättre länk än seamastern. Men jag är lite partisk också :cigar:
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Kan tänka mig detta, synd när den för övrigt är så snygg (enligt mig ).
Ja tack gör gärna det! Ja dom ser väldigt långa ut. Jag har ca 16cm men ganska "platt" handled. Det hänger nog inte så mycket på diametern utan snarare på lug längden. Provade BB36:an och den upplevdes väldigt liten men ska absolut spana in Radon. Vet du vilka som har den i butik? Tack för tipset!
Magnussons i Gbg har den men i övriga landet vet jag inte.
 
Topp