• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Två vintage spontanköptes idag

Scipio

Patek
2-Faktor
Lite fredagsinspiration! Trots blåsten fastnade jag i skyltfönstret på en fd Rolex-AD i Örebro. Gamla Edwalls Ur har gått från nya Rolex till vintage. Efter lite provande och dealande gick jag glad därifrån med två genomgångna vintage-ur. En Tissot från 1940-talet och en Omega från 1950-talet. Jag har inget att berätta då jag vet för lite om dem, mer än att båda urverken är manuella och att Edvalls Ur ger 1 års garanti. Varför lägger jag upp det här under diskussion och inte under vintage? Jo, för att ge inspiration till andra att bredda intresset utöver de "vanliga" klockorna i samlingen. För att fira gick jag till puben. Det är speciellt att bartendern tror jag köpt en till mig och en till frugan. Jag svarar att båda är till mig. Han jämför med dagens damstorlekar och jag tänker på hur modet förändras i cykler. Jag får berätta att på 40-talet var det vanligt för herrar med 34 mm och på 50-talet 36 mm. Trevlig fredag!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    84.7 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Här ligger de och konkurrerar om uppmärksamheten med en vanlig och nästan ny Rolex Datejust 116234. Tissoten ligger i dödens, Omegan är ett säkert kort....när jag minns att det finns Datejust från den här tiden också.
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Riktigt fina bägge två :) Det är något speciellt när man hittar vintage i så fint skick (jag är inget fan av söndermöglade urtavlor och visare) Så vilka är Rolex AD i Örebro nudå @stelah ?? Har inte vart i Örebro på evigheter, men Edwalls låg ju granne med kyrkan mitt i stan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Så snygga! Vilka runda tal i kr pratar vi om per styck?:)
Jag tror det blev fel till min favör när vi dealade, men utgångspriset var 5500 kr för Omega och 1800 kr för Tissot om jag såg rätt. Det är det som är roligt med vintage. Det är så mycket känsla för pengarna och det är, för mig, förvånande att de fortfarande kan hålla dem vid liv. Det som känns extra tryggt med Edwalls Ur är att det varit i samma ägo sen kanske 40 år tillbaka och att både herr och fru är erfarna urmakare av den gamla stammen. Om båda eller bara en har gedigen Rolexutbildning vet jag inte, men åtminstone en har det. Det är inga amatörer som varit inne och plockat isär, oljat, bytt delar vid behov. Kanske har de samlat på sig ett lager av gamla urverk under åren som de nu plockar av?
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Riktigt fina bägge två :) Det är något speciellt när man hittar vintage i så fint skick (jag är inget fan av söndermöglade urtavlor och visare) Så vilka är Rolex AD i Örebro nudå @stelah ?? Har inte vart i Örebro på evigheter, men Edwalls låg ju granne med kyrkan mitt i stan.
@Equilibrium Det finns ingen Rolex AD i Örebro och har inte funnits sedan Edwalls Ur förlorade den rätten. Det finns andra märken representerade. Edwalls Ur ligger kvar där de alltid har legat så länge jag minns. Kanske tröttnade de på alla gånger deras butik användes som parkering av kriminella? De hade mycket problem minns jag av smash and grab-kupper. Där fick jag mina första klockor. Bra grejer skulle det vara, gärna Certina med safirglas och batteri, det är bra det för en liten grabb så han kommer i tid till skolan. Det är inte lätt att vara Rolex AD med 2 timmar till Stockholm. Det var annat förr när det tog en dag längs smala kurviga vägar utan vägren.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Lite fredagsinspiration! Trots blåsten fastnade jag i skyltfönstret på en fd Rolex-AD i Örebro. Gamla Edwalls Ur har gått från nya Rolex till vintage. Efter lite provande och dealande gick jag glad därifrån med två genomgångna vintage-ur. En Tissot från 1940-talet och en Omega från 1950-talet. Jag har inget att berätta då jag vet för lite om dem, mer än att båda urverken är manuella och att Edvalls Ur ger 1 års garanti. Varför lägger jag upp det här under diskussion och inte under vintage? Jo, för att ge inspiration till andra att bredda intresset utöver de "vanliga" klockorna i samlingen. För att fira gick jag till puben. Det är speciellt att bartendern tror jag köpt en till mig och en till frugan. Jag svarar att båda är till mig. Han jämför med dagens damstorlekar och jag tänker på hur modet förändras i cykler. Jag får berätta att på 40-talet var det vanligt för herrar med 34 mm och på 50-talet 36 mm. Trevlig fredag!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Satans snygga båda två. Matchar varandra fint med olika färg på dial och subdial :p
 
Topp