• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tvådelat perlon av Eulit

Lauda

Patek
2-Faktor
2BC767E3-BAB1-49CE-BFF1-7508DC0E6DC6.jpeg

•Historia om perlon
En perlon, om du inte är bekant, är en stil av klockarmband som går tillbaka till mitten av 1900-talet och uppfanns av den tyska klockarmbandstillverkaren Eulit. Begreppsmässigt liknar både Nato- och Milanese.

•Vad är nyheten
Eulit har lanserat ett tvådelat perlon armband i många olika färger.

•Färg
När jag packade upp bandet så trodde jag först att det var svart eller grått i ljuset inomhus. Det var först när bandet blev sett av det naturliga ljuset som jag insåg att det var grönt. En mycket mjuk nyans av grönt som på Strapped.se beskrivs som ”gran”. Den mjuka nyansen av grönt bidrar till att bandet får en annan mångsidighet än om det hade varit knallgrönt till exempel. Det är diskret och det är enkelt att kombinera med mycket.
8CEBB88F-E480-4FFF-B5A2-81D551250D06.jpeg


•Finish
Kan man prata om finish när det handlar om ett klockarmband som kostar 199kr? -Ja, det kan man!

Det går mycket bra att kombinera bandet med en klocka med high-end finish som Omega Speedmaster till exempel.

Bandet är välgjort, mjukt och följsamt. Änderna mot klockan är robusta och slittåligta och smälter in väldigt fint mellan luggarna på Speedmaster. Det är slimmat och diskret så att luggarna på Speedmaster framhävs som de förtjänar och man ser ingen glipa.
07C9A49D-E4C5-42FE-BB06-0B4A0811AEE6.jpeg


Hårdvaran
Spännet är helt polerat och är graverat med märket av Eulit. Bra finish på spännet som ger en dress touch med sina blanka ytor.
49D6FB3E-1EEB-4174-84F0-8B419BB4581B.jpeg


•Tankar
Jag kan komma endast på positiva kommentarer när det gäller Eulit’s tvådelade perlon.

Stora fördelen med perlon har varit att huden skall kunna andas i sommarvärmen. Med det tvådelade bandet blir det ännu mindre band - huden andas desto bättre - högre komfort.
Klockan hamnar något lägre då den sitter direkt på armen.
Då klockan sitter direkt på armen så ligger klockan mer stabilt.
Prisvärt - Ett mångsidigt band med hög komfort som går att ha till mycket till ett lågt pris.
BFD752B5-FD34-4FE0-A8B2-7E2F2B465D62.jpeg


•Summering
Tvådelade perlon armbandet av Eulit är utveckling på det traditionella perlon. Det erbjuder hög komfort.”, mångsidighet och det är billigt. Ett bra alternativ till klockarmband som passar på klockor från alla segment.
E005F1B1-A32C-4A23-A8B3-B59209A7497E.jpeg
 
Senast redigerad av en moderator:

NKS

Omega
2-Faktor
Tack för en informativ och trevlig recension som inspirerat mig till köp! Sökte ett textilband som inte bygger på höjden och har aldrig kommit överens med natoband.

Fick precis hem ett likadant band som du recenserat och omgående låtit kvartsbeatern byta kläder. En visserligen gedigen stållänk har ersatts med detta fjäderlätta perlon som i mitt tycke gör klockan mer komfortabel och redo för utomhuslekar. Med denna setup får min G-SHOCK vass konkurrens då det vankas äventyr :cool:

A9CA693E-690E-4080-A629-1EF3BD8AE07A.jpeg
BB8CA6D2-CF5C-4907-810C-58522948BCFE.jpeg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Tack för en informativ och trevlig recension som inspirerat mig till köp! Sökte ett textilband som inte bygger på höjden och har aldrig kommit överens med natoband.

Fick precis hem ett likadant band som du recenserat och omgående låtit kvartsbeatern byta kläder. En visserligen gedigen stållänk har ersatts med detta fjäderlätta perlon som i mitt tycke gör klockan mer komfortabel och redo för utomhuslekar. Med denna setup får min G-SHOCK vass konkurrens då det vankas äventyr :cool:

A9CA693E-690E-4080-A629-1EF3BD8AE07A.jpeg
BB8CA6D2-CF5C-4907-810C-58522948BCFE.jpeg

-Kul! Det ser mycket bra ut 😀👌🏼
 
  • Like
Reactions: NKS

Kessler

Rolex
2-Faktor
Skulle rekommendera att ta tvådelat. Här min på one piece. Är precis så jag kan ha det med mina 17,5cm så rekommenderar inte någon som har över det att köra på one piece heller. Hade nog sett bättre ut också med tvådelat.
20210412_174210.jpg
20210412_175311.jpg
 
Senast ändrad:

Lauda

Patek
2-Faktor
Skulle rekommendera att ta tvådelat. Här min på one piece. Är precis så jag kan ha det med mina 17,5cm så rekommenderar inte någon som har över det att köra på one piece heller. Hade nog sett bättre ut också med tvådelat.
20210412_174210.jpg
20210412_175311.jpg

-Tycker att även one piece funkar beroende på vad det är för klocka som man ska ha bandet till? Jag har också 17,5cm handleder och kör Eulits Panama (tycker det funkar både till sport och dress klockor).

När det kommer till one piece föredrar jag Eulits Panama som är tunnare. Det du har ser ut att vara Eulits Palma som är lite grövre. @Rawa får bekräfta om detta stämmer🙂

Men är det 20mm mellan luggarna på din klocka? Det ser lite ihoptryckt ut.

235B10C6-0700-4353-9050-CB9BB6FD7E83.jpeg
 

Lauda

Patek
2-Faktor
-Tycker att även one piece funkar beroende på vad det är för klocka som man ska ha bandet till? Jag har också 17,5cm handleder och kör Eulits Panama (tycker det funkar både till sport och dress klockor).

När det kommer till one piece föredrar jag Eulits Panama som är tunnare. Det du har ser ut att vara Eulits Palma som är lite grövre. @Rawa får bekräfta om detta stämmer🙂

Men är det 20mm mellan luggarna på din klocka? Det ser lite ihoptryckt ut.

235B10C6-0700-4353-9050-CB9BB6FD7E83.jpeg

-Jag kom faktiskt på att jag råkar ha även Eulits Palma. Om man lägger de bredvid varandra kan man se tydligt att Palma är något grövre 🙂
0802EB97-8D34-47BF-B9F7-3F9DD215557C.jpeg
4FCBBCBE-09C0-444C-89D1-91BBC6E9D693.jpeg
0B296039-C261-4489-B03F-D83937F1FA9E.jpeg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
-Tycker att även one piece funkar beroende på vad det är för klocka som man ska ha bandet till? Jag har också 17,5cm handleder och kör Eulits Panama (tycker det funkar både till sport och dress klockor).

När det kommer till one piece föredrar jag Eulits Panama som är tunnare. Det du har ser ut att vara Eulits Palma som är lite grövre. @Rawa får bekräfta om detta stämmer🙂

Men är det 20mm mellan luggarna på din klocka? Det ser lite ihoptryckt ut.

235B10C6-0700-4353-9050-CB9BB6FD7E83.jpeg
Ser inte så bra ut på den klockan jag skickade bild på. Mycket pga. hur luggarna är utformade och att bandet är så stelt så blir en skev form. Ser inte så snyggt ut. Ja det är 20mm. Håller med om att det ser ihoptryckt ut men bandet blir ju lite så tyvärr... Att det verkar vara 21mm på vissa ställen och 19mm på andra. Bandet är så stelt att det repade baksidan på klockan första och enda gången jag drog loss det. Nä inget för mig detta.
 
Topp