• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tvångsmässig uppdragning av manuellt urverk

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det är nästan på gränsen till att jag tror att min familj dör om klockan inte dras upp minst var 20:e minut!

Jag kan nog nästan garantera att mina klockor med manuella verk är på fullt mer än vad mina automatiska klockor är under en dag då de används. Så fort jag har en sekund över är fingrarna där och drar 3-4 varv tills uppdragningen slår i botten.

Det konstigaste är att det inte finns några sådana tendenser med mina automatiska klockor med manuell uppdragning.

Frågan är; finns dessa tomtar bara i mitt huvud eller är det likadant för någon annan?
 

Warwian

Cartier
Ojoj, vad man känner igen sig! Visst är det något i det närmaste kusligt tillfredsställande i att interagera med en manuell klocka? Jag drar också upp mina i tid och otid, ofta utan att vara direkt medveten om eller tänka på att jag gör det, just för att se till att de alltid är maximalt uppdragna. Det gäller förresten mina automatiska också, vilka jag ofta också drar upp något varv med kronan då och då. Det har dock blivit något bättre efter att jag burit min manuella Rolex 6426, detta då den har skruvad krona och det lätt blir fingeravtryck.
 

mega

Rolex
Jag är lite nojig åt andra hållet. Drar upp min (enda) manuella på morgonen, sen får den gå till nästa morgon.
Inbillar mig att den kommer att hålla tiden mer konsekvent. Det är en modernare Speedy och jag uppskattar verkligen den lilla morgonstunden. Ungefär 21 "drag" brukar det bli.
Eftersom mekaniska ur snabbar sig desto mindre drag det finns kvar i fjädern så borde dom rimligtvis "sakta" sig om den är helspänd hela tiden. Väl....
 

Solvik

Panerai
Det är nästan på gränsen till att jag tror att min familj dör om klockan inte dras upp minst var 20:e minut!

Jag kan nog nästan garantera att mina klockor med manuella verk är på fullt mer än vad mina automatiska klockor är under en dag då de används. Så fort jag har en sekund över är fingrarna där och drar 3-4 varv tills uppdragningen slår i botten.

Det konstigaste är att det inte finns några sådana tendenser med mina automatiska klockor med manuell uppdragning.

Frågan är; finns dessa tomtar bara i mitt huvud eller är det likadant för någon annan?

Hehe, jag är likadan. Dock med den väsentliga skillnaden att jag pillar omedvetet (inbillar jag mig iaf). Har alltså inga tvångstankar kring det..
Automatarna drar jag nästan aldrig upp..
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Bättre att pilla på klockan var 20:e minut än att pilla sig på något olämpligt ställe på kroppen var 20:e minut ;)

Fortsätt vrid!
 

Hugii

Audemars
Jag är inte ensam.. med andra ord. Drar upp automatisk oxå. Varje dag. När jag har tråkigt på jobbet blir det då 2-3 var.. minst... sen är jag nöjd å belåten.
Hehe
 

Johan M

Cartier
Ni behöver träna på er självkontroll.

Jag älskar att dra upp min speedy men drar endast upp den en gång per dag. Såvida jag inte glömmer att jag redan dragit upp den. På så sätt får jag dra upp c:a 24 drag, det är en härlig känsla.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Erik1

Patek
2-Faktor
Min vintage mekaniska har jag dragit upp och hållit igång i en månad nu för att "hålla verket i smörj" och att det inte finns Quickset på datum.

Däremot varit borta en vecka nu och pallar nog inte mer såvida jag inte ska bära den. Eller borde jag dra den varje dag? Vad är bäst för verket?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min vintage mekaniska har jag dragit upp och hållit igång i en månad nu för att "hålla verket i smörj" och att det inte finns Quickset på datum.

Däremot varit borta en vecka nu och pallar nog inte mer såvida jag inte ska bära den. Eller borde jag dra den varje dag? Vad är bäst för verket?
Detta har diskuterats i några tråd och konsensus är att urverket mår bättre av att vara igång, men sån jäkla stor skillnad gör det nog inte. I alla fall inte tillräckligt stor för att du ska bemöda dig med att ha igång den av den anledningen.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jaha. Jag har för mig att jag någonstans har läst om att vintage hellre skall gå snabbt än sakta. Jag kan ju minnas fel... ;) För en gammal och sliten fjäder borde ju driva mekaniken sämre.
Det är väl generellt för alla klockor. Att det är att föredra en gångavvikelse som är lite snabb än långsam då det är mer praktiskt att vara tidig till tider som skall passas än sen :)
 

mega

Rolex
Kanske lite OT för just den här tråden men... Varför är det så? I min mekaniska logik så borde kugghjul snurra saktare om det finns mindre energi i fjädern som driver dom. Kan någon ge en lekmanna-förklaring?

Skall försöka mig på en förklaring...
Det som reglerar HUR OFTA huvudfjädern får släppa ut sin energi till visarna är balanshjulet.
Enkelt kan man säga att varje gång balanshjulet "är i mitten" frigör den lite energi från huvudfjädern (som går till visarna).

Om balanshjulet svänger med mindre amplitud kommer fjädern att släppa ut energi oftare (klockan går snabbare).

Balanshjulet kommer att svänga med mindre amplitud om fjädern inte är uppdragen. Mindre amplitud innebär att den passerar mittläget oftare (den svänger ju inte lika mycket) och släpper ut energi oftare, och går snabbare.

Denna video är kanon, lite lång kanske, börja kolla från 10:50. Obs! Fjädern på balanshjulet är inte huvudfjädern (det är balansfjädern).
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Skall försöka mig på en förklaring...
Det som reglerar HUR OFTA huvudfjädern får släppa ut sin energi till visarna är balanshjulet.
Enkelt kan man säga att varje gång balanshjulet "är i mitten" frigör den lite energi från huvudfjädern (som går till visarna).

Om balanshjulet svänger med mindre amplitud kommer fjädern att släppa ut energi oftare (klockan går snabbare).

Balanshjulet kommer att svänga med mindre amplitud om fjädern inte är uppdragen. Mindre amplitud innebär att den passerar mittläget oftare (den svänger ju inte lika mycket) och släpper ut energi oftare, och går snabbare.

Denna video är kanon, lite lång kanske, börja kolla från 10:50. Obs! Fjädern på balanshjulet är inte huvudfjädern (det är balansfjädern).
Ok. Tack för förklaringen. Och orsaken till att balanshjulet svänger med mindre amplitud i en klocka i sämre skick är pga av smuts och gammal olja etc. som då hindrar balanshjulet att svänga "fullt ut"?

Jag inser ju att det finns (mycket) mer bakom detaljerna till skicket på ett urverk och allt eftersom lär jag mig mer och mer. Men en sådan här förklaring stillar min nyfikenhet för tillfället...
 

lex

Omega
Jag drar upp min manuella speedy pro en gång per dag när jag använder den....
Det är en härligare känsla att dra upp den när man får skruva en stund. :)
 
Topp