• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tveksam inför köp av ny dinka?

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Tips från coachen! :sorry:

EQQhBhT.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Just do it. Har du kommit så långt i dina tankar så blir du bara besviken om du får "nöja" dig med något mellanting.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Ångesten försvinner när man väl bestämt sig (ja då alltså borträknat ev frakttid...)!

Så om man resonerar så är det ju nästan terapeutiskt att handla direkt!:cool:

Mvh
Michael
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Men kööööör bara köööööör.

Om det går åt skogen kan du ju alltid sälja (för samma peng eller mer om det gäller Rolex.....)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Har man pengarna/har sparat så är det väl inga problem, men att skuldsätta sig för lyxkomsunsion är nog inget man bör rekommendera till någon.
 

tossefar

Cartier
Jag har som regel att aldrig spendera mer än 1% av min nettoförmögenhet på inköp som inte är rena investeringar (bostad inkluderat).
Tycker att det fungerar bra! Har jag t.ex. en miljon i nettoförmögenhet så kan jag köpa en klocka för 10k utan att fundera på om jag har råd.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad du än gör, köp den klocka du vill ha, inte en som "nästan är likadan och ett förnuftigare köp". Ty klockor har inget med förnuft att göra utan det slutar med att du säljer den första klockan med förlust och köper den ursprungliga ändå.

Fråga mig inte hur jag vet detta :bag:
 
Absolut!

Allt utom hus skall cashas!
Hus är OK att ta lån på enligt mig.
Bil, mobil, tv klockor ja, allt som du inte behöver för att just överleva är lyx och det skall cashas anser jag :)
Fast det där är ju en liten sanning med modifikation, nog för att jag är skeptisk till lån men till exempelvis bil ser jag nog ibland att det blir ett nödvändigt ont. I vissa fall är det ju dessutom fördelaktigare att låna än att kontanta. Bara för att man lånar behöver man ju inte köpa det dyraste som finns. Skulle gissa att ett flertal som glider omkring i nyare bilar har lån på dessa vare sig de har "råd" att casha eller inte. Sen är det ju lite som Spencer säger, köper ingen på lån dör ju konsumtionen totalt och vi med den.

Det finns en stor skillnad i att låna hals överhuvud och att låna förnuftigt kan jag tycka. Sen är det ofta de som har jäkligt gott om pengar som brukar svänga sig med dylika uttrycka som att bostad är möjligen ok att låna till men inte mer!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fast det där är ju en liten sanning med modifikation, nog för att jag är skeptisk till lån men till exempelvis bil ser jag nog ibland att det blir ett nödvändigt ont. I vissa fall är det ju dessutom fördelaktigare att låna än att kontanta. Bara för att man lånar behöver man ju inte köpa det dyraste som finns. Skulle gissa att ett flertal som glider omkring i nyare bilar har lån på dessa vare sig de har "råd" att casha eller inte. Sen är det ju lite som Spencer säger, köper ingen på lån dör ju konsumtionen totalt och vi med den.

Det finns en stor skillnad i att låna hals överhuvud och att låna förnuftigt kan jag tycka. Sen är det ofta de som har jäkligt gott om pengar som brukar svänga sig med dylika uttrycka som att bostad är möjligen ok att låna till men inte mer!
Exakt. 60% av alla Porschar som säljs i Sverige säljs på kredit exempelvis. Knappast en köpsvag målgrupp.
Lån handlar om hur man vill planera sin ekonomi, inte att ha råd eller inte.
 

Göteborgare

Cartier
Exakt. 60% av alla Porschar som säljs i Sverige säljs på kredit exempelvis. Knappast en köpsvag målgrupp.
Lån handlar om hur man vill planera sin ekonomi, inte att ha råd eller inte.

En bil lånar man till för att fördela värdeminskningen över tid (Det gör i alla fall jag). En bil räknar man ju med att byta mot en ny efter ett par år. Ser man på klockor på samma sätt så kan man kanske låna. Men jag är av åsikten att har man inte cash så skall man inte handla. Å andra sidan så blir man ju inte TV kändis i lyxfällan om man inte belånar sig kraftigt o_O
 
Topp