• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tveksam inför köp av ny dinka?

Moorflax

Patek
2-Faktor
Ska lösa in en fond och sedan betala av det resterande på billånet. Vet inte om det är klokt men det är iaf rätt skönt att slippa den utgiften varje månad. :)
 

Cyklisten

Cartier
Jag har som regel att aldrig spendera mer än 1% av min nettoförmögenhet på inköp som inte är rena investeringar (bostad inkluderat).
Tycker att det fungerar bra! Har jag t.ex. en miljon i nettoförmögenhet så kan jag köpa en klocka för 10k utan att fundera på om jag har råd.
Det här är ett entusiastforum. Det är ju sorgligt om man inte kan unna sig mer än en procent av sin förmögenhet på sin hobby.
 

månljus

Panerai
Jag har som regel att aldrig spendera mer än 1% av min nettoförmögenhet på inköp som inte är rena investeringar (bostad inkluderat).
Tycker att det fungerar bra! Har jag t.ex. en miljon i nettoförmögenhet så kan jag köpa en klocka för 10k utan att fundera på om jag har råd.
Tänkte först strunta i att besvara det här inlägget men jag kan inte hålla mig. För jag känner att det du säger är så outvecklat, jag vill veta mer. Jag har flera gånger funderat på hur många procent av ens nettoförmögenhet ett visst inköp motsvarar. Och du talar också om rena investeringar. Antar att du med det syftar på investeringar som förväntas leda till framtida avkastning.

Jag känner inte dig och vet inte hur du lever och det låter ju väldigt fint och bra på alla sätt i men fungerar det verkligen för dig? Jag tror att det är extremt, alltså verkligen extremt sällsynt, att någon människa verkligen lever så som du säger att du gör.

Personligen så gillar jag inte "köp först - lös sen" men alla i min närhet som lever så verkar på något sätt klara sig fint så.
 

tossefar

Cartier
Tänkte först strunta i att besvara det här inlägget men jag kan inte hålla mig. För jag känner att det du säger är så outvecklat, jag vill veta mer. Jag har flera gånger funderat på hur många procent av ens nettoförmögenhet ett visst inköp motsvarar. Och du talar också om rena investeringar. Antar att du med det syftar på investeringar som förväntas leda till framtida avkastning.

Jag känner inte dig och vet inte hur du lever och det låter ju väldigt fint och bra på alla sätt i men fungerar det verkligen för dig? Jag tror att det är extremt, alltså verkligen extremt sällsynt, att någon människa verkligen lever så som du säger att du gör.

Personligen så gillar jag inte "köp först - lös sen" men alla i min närhet som lever så verkar på något sätt klara sig fint så.
För mig fungerar det alldeles utmärkt. Hur det fungerar för andra kan jag inte ta ställning till... Det är förstås också enklare ju mer pengar man har, men det argumentet är väl sant vilken strategi man än har...
 

soderlund

Cartier
För mig fungerar det alldeles utmärkt. Hur det fungerar för andra kan jag inte ta ställning till... Det är förstås också enklare ju mer pengar man har, men det argumentet är väl sant vilken strategi man än har...
Jag har en annan approach.
Att köpa en klocka för 10kkr eller någon annan vara bör man ha råd med om man arbetar och tjänar normalt, sådana pengar anser jag man bör ha liggandes i kontanter om något oförutsett skulle hända.

Men annars så sparar jag tills jag har pengar att köpa det jag vill ha. Har för vana att utöver annat sparande att ALLTID lägga över 3000kr/månad till ett konto, för just onödiga köp av lyxartiklar. Vart eftersom blir det en ansenlig summa som kan läggas på lyxprodukter och eller exotiska resmål under semestern.

Bostaden är belånad, så även bilen, men när den köptes ny för 1½ år sedan så lades 50% i handpenning, och resterande i en mycket snabb betalningsplan. Så 6 månader kvar sen är den betald.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Så länge avkastningen är större än räntan anser jag det okej att leva över sina tillgångar. Sagt med en nypa cash...
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Det är det vi alla söker. Den riskfria investeringen som kan avkasta mer kostnaden för kapitalet. Det faller ofta tyvärr just på den där lilla petitessen med riskfri :).
Eller så kan man ju vända på det lite. Om den känslobetonade avkastningen är större än den ekonomiska avkastningen så funkar det fin fint i min bok med att inte göra vinst . Exempel köpa klocka och sälja med förlust=skit samma för det är min passion/hobby för att sedan finansiera i ny klocka och på så vis få ny och större glädje än den ekonomiska kostnaden/förlusten . Gillar att tänka att jag jag är världens rikaste fattiglapp ;)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Då kör vi!
image.png
 

OBRKV

Cartier
Jag cashar bara klockor :)

Tänkte mer på om familjen förtjänar julklappar i år men jag stryker nog det helt enkelt :nailbiting:
Du bakar ju julklapparna, eller köper blommor och drar argumentet att man måste tänka på det galna konsumtionssamhället samtidigt som du sneglar mer mot den nya klockan än Kalle Anka!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Funderar på ett klockfritt 2016, men klockorna ringer ju in det första som sker och sen svartnar det för ögonen och när 2017 ser ljuset har man betat av några till förmodligen.....

eller inte. Mot ett vitt år 2016
 
Topp