• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tvivelaktig värdering av Rolex av urmakare i Malmö

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Randel

Silver
Hej!
Det pågår just nu ett rättsfall i Malmö där en av stadens mest kända, och fruktade, gängkriminella står åtalad för bland annat grov penningtvätt. I hans lägenhet hittades en Daydate i helguld, en Daytona i helguld och en Deep Sea i stål. Av någon anledning låter man två olika urmakare göra en värdering av klockorna. En väldigt välkänd urmakare i Malmö (jag skriver inte ut namnet eftersom jag inte vet om de gjort något fel eller inte) gör i början av mars en äkthetskontroll samt lämnat ett totalt värde på de tre klockorna på 979.400:-. I förundersökningsprotokollet finns inga dokument från urmakaren utan endast ett PM av en polis om att de varit och besökt urmakaren och att de på plats fått informationen ovan.

Senare i mars har de låtit en annan urmakare, högt upp i centrala Skåne, göra en värdering av klockorna. Där finns i förundersökningsprotokollet ett skriftligt intyg per klocka. Denna urmakare har skickat foto på urverket i Deep Sea-klockan och konstaterar att detta inte är äkta (!). Se bilden, där urmakaren hänvisar till att det röda hjulet inte finns i verket på Deep Sea-klockan. Han värderar Daytonan till 250.000:- (den har en urtavla som inte är Rolex original) och DayDate till 265.000:-.

Vad säger ni experter om detta? Tror ni att urmakaren i Malmö inte öppnade Deep Sea-klockan och missade att det var en förfalskning? Finns det någon rimligt förklaring till att de lyckats med detta?

Bilagor

• Skärmavbild 2020-08-07 kl. 10.48.08.png
    Skärmavbild 2020-08-07 kl. 10.48.08.png
    490.7 KB · Visningar: 55
Jag misstänker att Malmöurmakaren varit slarvig och inte så noggrant kollat klockorna. "Dålig dag på jobbet " kanske.

Han kanske fick se bilder på dom eller så gick polisen in och frågade nypriset på dessa 3 klockor.
Coolt är ju att det kommer finnas 2 poliser med guldrollar på stan.

Ja, och att i så fall dessutom slarva med en klocka i en polisutredning?
Men polisen som var där första gången borde också ställt krav på en mer noggrann undersökning. Åklagaren antar jag blev inte nöjd och därför begärde denne en ny värdering. När det gäller så stora belopp så måste det finnas ett intyg och inte ett PM som beskriver värdet

Men polisen som var där första gången borde också ställt krav på en mer noggrann undersökning. Åklagaren antar jag blev inte nöjd och därför begärde denne en ny värdering. När det gäller så stora belopp så måste det finnas ett intyg och inte ett PM som beskriver värdet

Jag kan tycka att det är konstigt att Polisen inte begärde en riktig, skriftlig värdering av urmakaren i Malmö, utan istället vände sig till en helt annan urmakare i en annan del av Skåne för att få det. Jag får inte riktigt ihop det. Undrar om Polisen anade ugglor i mossen gällande Malmö-butikens värdering?

Jag kan tycka att det är konstigt att Polisen inte begärde en riktig, skriftlig värdering av urmakaren i Malmö, utan istället vände sig till en helt annan urmakare i en annan del av Skåne för att få det. Jag får inte riktigt ihop det. Undrar om Polisen anade ugglor i mossen gällande Malmö-butikens värdering?

Det var väl inte de bästa utredninsågärder som vidtogs initialt men det rättade till sig till slut

Är det fördelaktigt för den åtalade att värderingen är hög?
Står man åtalad för penningtvätt så är det snarare fördelaktigt om klockorna identifieras som falska och därmed värdelösa, åtminstone juridiskt. Om syftet är att använda dessa klockor för att tillskanska sig mer pengar genom bedrägerier där de påstås vara äkta så är det givetvis fördelaktigt. ;)

Frågan är dock om det stämmer eller ej och om det nu är sant, varför en "väldigt välkänd urmakare" (antagligen Bergströms, finns det ens några fler?) har identifierat den som äkta och dessutom verkar ha gjort en betydligt mer generös värdering än den andra urmakaren.

Edit: Det kan naturligtvis vara så att det är den andre urmakaren som är ute och cyklar och att den röda detaljen bara är en mindre uppdatering mellan årsmodeller eller liknande men det är ändå intressant att värderingen skiljer sig så enormt då det är vanligt förekommande modeller med ett känt marknadsvärde och båda med största sannolikhet är auktoriserade värderingsmän. Jag har dålig koll på Rolex men SD är kanske värd 100-150k på sin höjd och även om räknar bort den så skiljer det flera hundra tusen mellan värderingarna så det är ingen liten diskrepans.

Senast ändrad:
Står man åtalad för penningtvätt så är det snarare fördelaktigt om klockorna identifieras som falska och därmed värdelösa, åtminstone juridiskt. Om syftet är att använda dessa klockor för att tillskanska sig mer pengar genom bedrägerier där de påstås vara äkta så är det givetvis fördelaktigt. ;)

Frågan är dock om det stämmer eller ej och om det nu är sant, varför en "väldigt välkänd urmakare" (antagligen Bergströms, finns det ens några fler?) har identifierat den som äkta och dessutom verkar ha gjort en betydligt mer generös värdering än den andra urmakaren.
Tänkte om det beslagtagna godset såldes och pengarna drogs från skulden till staten på något sätt...

Är det fördelaktigt för den åtalade att värderingen är hög?
Det är en bra fråga. Fallet i korthet: Vi kan kalla gängledaren för X. Han har haft span och HAK på sig sedan 2018. Vid avlyssning har saker framkommit som initierar en husrannsakan i hans bostad. Där hittar polisen en stor mängd kontanter plus klockorna jag nämnt. Dessa klockor har valsat in och ut ur Sefina Pantbank senaste året/åren. Man använder dem för att snabbt komma åt kontanter, och löser ut dem igen en tid senare. X åtals för grov penningtvätt eftersom han inte kan redovisa var kontakterna och klockorna kommer ifrån (hur han tjänat ihop pengarna). Klockorna kommer, om dom faller, att förverkas av staten eftersom C har skulder till Kronofogden på 1,4 MSEK. Teoretiskt sett skulle en värdering på 0 kronor för Deep Sea vara bra för X. Kronofogden mäter inte ut klockan om den är värd noll kronor, och då kan X göra anspråk på den och senare säljer den om den egentligen är äkta. Men, nu var det tvärtom. Det som teoretiskt skulle vara bra för X med detta är om Kronofogden mäter ut klockan till ett värde av 140.000:- (som jag tror att pantbanken värderade den till) om den egentligen är värd noll kronor.

Senast ändrad:
Det är en bra fråga. Fallet i korthet: Vi kan kalla gängledaren för X. Han haft span på HAK på sig sedan 2018. Vid avlyssning har saker framkommit som initierar en husrannsakan i hans bostad. Där hittar polisen en stor mängd kontanter plus klockorna jag nämnt. Dessa klockor har valsat in och ut ur Sefina Pantbank senaste året/åren. Man använder dem för att snabbt komma åt kontanter, och löser ut dem igen en tid senare. X åtals för grov penningtvätt eftersom han inte kan redovisa var kontakterna och klockorna kommer ifrån (hur han tjänat ihop pengarna). Klockorna kommer, om dom faller, att förverkas av staten eftersom C har skulder till Kronofogden på 1,4 MSEK. Teoretiskt sett skulle en värdering på 0 kronor för Deep Sea vara bra för X. Kronofogden mäter inte ut klockan om den är värd noll kronor, och då kan X göra anspråk på den och senare säljer den om den egentligen är äkta. Men, nu var det tvärtom. Det som teoretiskt skulle vara bra för X med detta är om Kronofogden mäter ut klockan till ett värde av 140.000:- (som jag tror att pantbanken värderade den till) om den egentligen är värd noll kronor.

Det som ar bra med hog vardering for en galdenar ar om denne har foremal intressanta for utmatning som overgar skulden. Da kan namligen galdenaren ibland fa valja vilka foremal som skall tas i beslag.
Dvs om man har "tumme" med den varderingsman som anlitats sa kan ju varderingen bli valdigt generos.....och pa sa vis sa kan andra foremal undanhallas belsag.

Nar sedan foremalen saljs och det visar sig att det bara blev en tummetott av allt sa finns givetvis inga andra foremal att ta for KronKalle....dom har liksom forsvunnit under tiden...

Vem vet?
Kanske den lille buspojken i Malmo handlat en hel del av "Den Kande Urmakaren" och ar en sk VIP-Kund som man garna haller sig pa god fot med?

Det som ar bra med hog vardering for en galdenar ar om denne har foremal intressanta for utmatning som overgar skulden. Da kan namligen galdenaren ibland fa valja vilka foremal som skall tas i beslag.
Dvs om man har "tumme" med den varderingsman som anlitats sa kan ju varderingen bli valdigt generos.....och pa sa vis sa kan andra foremal undanhallas belsag.

Nar sedan foremalen saljs och det visar sig att det bara blev en tummetott av allt sa finns givetvis inga andra foremal att ta for KronKalle....dom har liksom forsvunnit under tiden...

Vem vet?
Kanske den lille buspojken i Malmo handlat en hel del av "Den Kande Urmakaren" och ar en sk VIP-Kund som man garna haller sig pa god fot med?
Det var lite det där jag for efter. Är inte insatt i juridiken, dock...:bag:

Det var lite det där jag for efter. Är inte insatt i juridiken, dock...:bag:

Just samlarforemal ar mycket svara att vardera for en lekman da en detalj kan vara helt avgorande for prisbilden, Darfor sa skall en varderingsman vara opartisk.

Men i verkligheten ser det helt annorlunda ut beroende pa vem bestallaren av tjansten ar och i vilket syfte foremalet varderas.
Har sjalv varit pa "bada sidor av staketet"

Vem vet?

Jag gillar inte att vara konspiratorisk, men det är just det sistnämnda som jag har misstankar kring, och ville höra med de här på forumet som är riktigt kunniga på just Rolex kring hur lätt det skulle vara att av misstag, utan uppsåt, missa att den där Deep Sea är en kopia, eller om urmakaren från Hässleholm som dömde ut den är helt ute och cyklar, som någon skrev tidigare att det kanske funnits olika varianter av det där urverket.

Jag gillar inte att vara konspiratorisk, men det är just det sistnämnda som jag har misstankar kring, och ville höra med de här på forumet som är riktigt kunniga på just Rolex kring hur lätt det skulle vara att av misstag, utan uppsåt, missa att den där Deep Sea är en kopia, eller om urmakaren från Hässleholm som dömde ut den är helt ute och cyklar, som någon skrev tidigare att det kanske funnits olika varianter av det där urverket.
Nu har jag dålig koll på hur penningtvätt går till egentligen, men borde det inte ligga i den åtalades intresse att urmakaren påstår att de är falska snarare? Jag antar att polisen vill visa att han har stora belopp i klockor som han inte kan redogöra för varifrån de kommer?

Nu har jag dålig koll på hur penningtvätt går till egentligen, men borde det inte ligga i den åtalades intresse att urmakaren påstår att de är falska snarare? Jag antar att polisen vill visa att han har stora belopp i klockor som han inte kan redogöra för varifrån de kommer?

Om klockan är äkta, men värderas som en kopia kommer ju inte staten att vilja förverka den i ett penningtvättsmål. Gärningsmannen får tillbaka den, för han gör anspråk på den, och kan sälja den för verkliga värdet. I detta fall är X skyldig Kronofogden runt 1,4 MSEK, så de vill inte heller ha den. Å andra sidan: låt säga att de tre klockorna har ett marknadsvärde på 500k, en är en kopia och är inte värt något alls. En eventuellt korrupt klockhandlare värderar alla tre till 950k, inklusive den som inte är äkta. Kronofogden säljer allt på exekutiv auction, inklusive den falska klockan, och vips så har X fått pengar för den falska klockan eftersom KFM säljer den som äkta.

Jag vet inte om det finns en exakt gräns för hur mycket pengar som måste vara involverade för att penningtvätt ska anses vara grovt, men generellt vill väl Polisen /åklagaren förmodligen vilja få en högre värdering snarare än en lägre. Det framgår heller inte i FUP om X själv tror att Deep Sea-klockan är en kopia eller inte.

Beror ju helt och hallet pa vad man vill uppna.

Om klockan är äkta, men värderas som en kopia kommer ju inte staten att vilja förverka den i ett penningtvättsmål. Gärningsmannen får tillbaka den, för han gör anspråk på den, och kan sälja den för verkliga värdet. I detta fall är X skyldig Kronofogden runt 1,4 MSEK, så de vill inte heller ha den. Å andra sidan: låt säga att de tre klockorna har ett marknadsvärde på 500k, en är en kopia och är inte värt något alls. En eventuellt korrupt klockhandlare värderar alla tre till 950k, inklusive den som inte är äkta. Kronofogden säljer allt på exekutiv auction, inklusive den falska klockan, och vips så har X fått pengar för den falska klockan eftersom KFM säljer den som äkta.

Jag vet inte om det finns en exakt gräns för hur mycket pengar som måste vara involverade för att penningtvätt ska anses vara grovt, men generellt vill väl Polisen /åklagaren förmodligen vilja få en högre värdering snarare än en lägre. Det framgår heller inte i FUP om X själv tror att Deep Sea-klockan är en kopia eller inte.

Behover inte ens vanta pa att klockorna salts,bara att fa dessa utmatta "koper tid" att kanske smussla undan annat som ar mer vardefullt.
Se mitt tidigare inlagg

Behover inte ens vanta pa att klockorna salts,bara att fa dessa utmatta "koper tid" att kanske smussla undan annat som ar mer vardefullt.
Se mitt tidigare inlagg

En sidofråga: Om Kronofogden ska kvitta klockorna mot en skuld måste de väl först säljas på en exekutiv auktion, d.v.s. kvittningen sker into mot värderingsbevis från en urmakare, eller?

En sidofråga: Om Kronofogden ska kvitta klockorna mot en skuld måste de väl först säljas på en exekutiv auktion, d.v.s. kvittningen sker into mot värderingsbevis från en urmakare, eller?

Helt ratt.
Men medan galdenaren och fodringsagaren vantar pa att varorna forsaljes (och intakterna avraknas skulden) sa lamnas han ifred salange intakterna fran de utmatta varorna beraknas tacka skulden.
Dvs en "Buspojke" kan ju tycka det ar trevligt att inte ha Kronkalle jagandes i nagra veckor.....och pyssla med annat under tiden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp