• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Two Watch Guys - Svensk podd. Senaste avsnitt: 2022-09-22

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jaså coolt. Ja, jag har hållt på lite själv med liknande saker. Alltid intressant att höra hur andra gör, om man kan snappa upp på saker!
Jag har förstått att det där med ljud, mikrofoner och mixerbord är ett ekonomiskt svart hål så det undviker jag gärna. :)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Lättpåverkad och vek som man är så blev jag nu sugen på en finare Seikodykare. @yonsson har du några inputs på sla019, tycker den tilltalar mest rent visuellt åtminstone, eller finns det andra som jag borde snegla på? Vad kan du säga om verket i 019?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lättpåverkad och vek som man är så blev jag nu sugen på en finare Seikodykare. @yonsson har du några inputs på sla019, tycker den tilltalar mest rent visuellt åtminstone, eller finns det andra som jag borde snegla på? Vad kan du säga om verket i 019?
Verket är 8L35 , det är tyyyyyp standard-GS-verket fast anpassat för dykarklockor, tror balanshjulet är något större och den har annan snålare vridfjäder, därav inte 72hrs gångreserv som på GS. Verket finns i 2 olika versioner.
SBDX001: Första versionen.
SBDX017 / SLA017 / SLA019: Andra versionen med MEMS-delar i verket som ska öka precisionen. Verket är bra och har små skillnader mellan olika positioner men de kan ibland vara slarvigt ruckade.

Alternativt till SLA019 borde vara SBDX001/017, eventuellt MM600. Modellerna är kanon men lite tjocka och topptunga. SLA019 är liiiite tjockare än de äldre 001/017.

Lycka till med jakten!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
21C46764-48CC-4F07-9216-3E09DF3CBD68.jpeg
79C270B4-FDDF-4261-917F-978307A6159E.jpeg
C3516375-5D51-441C-990D-D56D4428A305.jpeg

Nytt avsnitt uppe nu! Intervju med urmakare Dennis som arbetar på Klockmaster Hanssons på Frölunda torg i GBG. Vi diskuterar yrket samt spränger myter och klockor.

Dennis klockor ovan är:
1: GS SBGJ005
2: Heuer Monaco
3: GS SBGN001
4: Oris Carl Brashear

841DBAA1-FAD4-4306-A4B2-C71A7F412795.jpeg

Ventura
Lite återkoppling på ljudet. Mycket bättre än tidigare avsnitt. Förövrigt en jäkligt sympatisk urmakare, hör gärna mer tugg med honom :).
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Verket är 8L35 , det är tyyyyyp standard-GS-verket fast anpassat för dykarklockor, tror balanshjulet är något större och den har annan snålare vridfjäder, därav inte 72hrs gångreserv som på GS. Verket finns i 2 olika versioner.
SBDX001: Första versionen.
SBDX017 / SLA017 / SLA019: Andra versionen med MEMS-delar i verket som ska öka precisionen. Verket är bra och har små skillnader mellan olika positioner men de kan ibland vara slarvigt ruckade.

Alternativt till SLA019 borde vara SBDX001/017, eventuellt MM600. Modellerna är kanon men lite tjocka och topptunga. SLA019 är liiiite tjockare än de äldre 001/017.

Lycka till med jakten!
Vilket toppensvar! Stort tack :)
Kikar absolut in de andra modellerna du nämner så får vi se, känns iallafall som en bra uppgradering från Skx och srp- serien som är de ända seikos jag testat. Ett steg närmre GS! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har även det stora nöjet att presentera att vi från och med nästa avsnitt dessutom kommer att ha en egen in house ljudtekniker för efterbearbetning av ljudbild. Räkna alltså med bättre ljud framöver.
 

wotan

Rolex
Najs podd, även kul att "våra" två poddar inte krockar med varandra innehållsmässigt!

Fortsätt göra ett bra jobb:)
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Najs podd, även kul att "våra" två poddar inte krockar med varandra innehållsmässigt!

Fortsätt göra ett bra jobb:)

Tack! Har dålig koll, men ”den andra podden” gjorde väl också ett avsnitt om Panerai, precis som vi gjorde i början. För övrigt vårt sämsta avsnitt. :-D
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Har hittat till denna pod och lyssnat på 3-4 avsnitt nu... Tyckte det först lät lite Musse Pigg med podnamnet, Two Watch Guys, men det fick jag äta upp... Skitbra pod och hatten av för @yonsson 's klock-kunnande på yttersta mikronivå!
 
Topp