• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tycker det är dags att vi hittar tillbaka till att vi är ett trevligt forum igen...

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Det är ju oroväckande om medlemmar känner att rädslan att bli påhoppade och idiotförklarade är större än nyfikenheten och viljan att få lära sig mer.
Hur man än modererar kommer det alltid finnas luttrat gammelfolk som spottar ur sig trams och putslustigheter, men det kommer också alltid finnas intresserade, kunniga och erfarna medlemmar som tycker det är kul att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper. (Ibland är det till och med samma personer som besitter dessa egenskaper) Beroende på hur hårdhudad man är som person är det mer eller mindre lätt att ruska av sig otidigheter och trötta påhopp (och till och med roas av dem), men det är lika lätt för alla att glädjas åt ett vänligt svar och att få ta del av den samlade kunskapen här.
Med det vill jag ha sagt att det är ju tokigt om man ska behöva vara hårdhudad för att ha det gott här.
Jag tror inte det var så det var tänkt när forumet startade.
 
Mycket välskrivet!
Samtycker helt och fullt.
Vi alla är olika så hoppas på en god ton och lite ödmjukhet mot oss alla.
Vi gör det tillsammans,eller?
image.jpeg

image.jpeg
 

Yo-han

Troll probationary
Oj, så olika man kan tolka texter. Det var lite av andemeningen också. Ingenstans har jag antytt att KS medlemmar har add eller adhd. Däremot är det vida känt att dem med de egenskaperna ofta saknar den empatiska förmågan. Och kanske kan det vara en anledning till att det som en person skriver inte alls menas vara av ondo. Har själv den diagnosen och även min son så jag är väl påläst i ämnet. Poängen jag vill ha fram är att det inte nödvändigtvis behöver vara så att det som skrivs är det som personen menar utan det är den som läser det som tolkar det annorlunda. Vi är olika bara, det gäller att försöka komma ihåg att andra kan tolka det fel bara.
Carolina Gynning?! Äntligen lite kändisar här!
 

Greven

Audemars
Här är ett par trådar som är bra träningstrådar för de som känner att de behöver öva på att hålla en trevlig ton:

https://klocksnack.se/threads/sinnessjuka-priser.45281/#post-1093819

https://klocksnack.se/threads/svensk-rolex.45282/page-2#post-1093903

Helt rätt @Gummo! Samtdigt repeterar jag mitt tidigare inlägg i denna tråd om även attityden hos TS. ;)
Du har helt klart en poäng angående tonen @Af Sjodahl . Gäller allmänt tonen på forumet där frågor där man inte har kunskap eller insikt skall få respektfulla svar, inget hån. Sedan finns det alltid möjlighet till lite schyssta gliringar så länge man har glimten i ögat tycker jag. ;)

Sedan tycker jag även vi kan kräva att TS skall ha en bra ton och ge information. En del trådstarter blir fel direkt från början, där man som helt ny på forumet slänger ut en fråga i stil med "hur mycket är denna värd?" eller "skänk mig en klocka, jag är ny på forumet". En viss ödmjukhet och ton gäller även TS för att också få respektfulla svar tillbaka. Tycker jag.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Helt rätt @Gummo! Samtdigt repeterar jag mitt tidigare inlägg i denna tråd om även attityden hos OT. ;)
Jo den där TS kavlar upp ärmarna och vevar igång rejält med två trådar samtidigt med ett enda syfte: få folk att sätt kvällsteet i halsen. Det värsta som kan hända en sån är att folk är snälla, förstående och inte bryr sig så mkt om hans bs.
 

Greven

Audemars
Jo den där TS kavlar upp ärmarna och vevar igång rejält med två trådar samtidigt med ett enda syfte: få folk att sätt kvällsteet i halsen. Det värsta som kan hända en sån är att folk är snälla, förstående och inte bryr sig så mkt om hans bs.
Sant! (Jag menade föstås TS i mitt tidigare inlägg, inte OT. Har ändrat längre upp. :))
 

WBergdahl

Panerai
Måste hålla med om att tonen i vissa fall kan vara otrevlig, men i de flesta fall kan man nästa läsa sig till en skämtsam ton i det personerna skrivit och att det är någon trångsynt människa som missuppfattar det och tar åt sig, tråkigt nog.
Men visst, tonen kan bli roligare men även så vissa medlemmar som inte kan ta skämt
 

PCB

Audemars
Bra skrivet Alf!
Det där med olika kategorier ala WUS
Tycker jag e en strålande ide
Måste ju finnas en väg in i hobbyn även för oss som inte är företagsledare och baroner.
 
Nu är väl TS möjligen att se som lite av en uppviglare i dessa kretsar då han ifrågasätter de priser vi här betalar för saker och det kan ju alltid göra lite ont men tycker ändå att den passar in på denna trådstart. En helt ny medlem kommer in och som enligt egen utsago är intresserad och äger/ägt flera fina klockor men möts på detta sättet gör nog inte att man blir sugen på att hänga kvar. Sen kan man anmärka på hur man kommer in men samtidigt måste man väl få ifrågasätte lite om än något klumpigt innan alla ska gå bazoka helt på honom...

https://klocksnack.se/threads/sinnessjuka-priser.45281/
"nya KS" vi ser prov på här?

EDIT: Ser att den redan lyfts av Gummo.
 
P

Philippe Stern

Guest
Nu är väl TS möjligen att se som lite av en uppviglare i dessa kretsar då han ifrågasätter de priser vi här betalar för saker och det kan ju alltid göra lite ont men tycker ändå att den passar in på denna trådstart. En helt ny medlem kommer in och som enligt egen utsago är intresserad och äger/ägt flera fina klockor men möts på detta sättet gör nog inte att man blir sugen på att hänga kvar. Sen kan man anmärka på hur man kommer in men samtidigt måste man väl få ifrågasätte lite om än något klumpigt innan alla ska gå bazoka helt på honom...

https://klocksnack.se/threads/sinnessjuka-priser.45281/
"nya KS" vi ser prov på här?

EDIT: Ser att den redan lyfts av Gummo.
Men du tror väl inte på riktigt att TS är seriös?
 
Men du tror väl inte på riktigt att TS är seriös?
Men tror man inte TS är seriös behöver man ju inte skriva något?
Det KAN ju vara så att han är det eller så ser andra nya besökare hur man bemöter frågeställningar och kanske därefter bildar sig en negativ uppfattning om forumet. Det finns liksom ingen mening med att sitta och klanka ner på någon. Det kan man göra på hyllan där alla är gamla medlemar och vet hur det "egentligen" är.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Men tror man inte TS är seriös behöver man ju inte skriva något?
Det KAN ju vara så att han är det eller så ser andra nya besökare hur man bemöter frågeställningar och kanske därefter bildar sig en negativ uppfattning om forumet. Det finns liksom ingen mening med att sitta och klanka ner på någon. Det kan man göra på hyllan där alla är gamla medlemar och vet hur det "egentligen" är.
Snacka om att friskriva TS all ansvar.
Du tycker inte att det är TS som har satt tonen i trådarna då, genom att svära och kalla folk för nötter? Att det är patetiskt för att man gillar svensksålda klockor. Ger inte det en negativ ton på forumet? Enligt hans profil så börjar han närma sig medelåldern. Borde inte han föra sig bättre som ny användare?
 
Snacka om att friskriva TS all ansvar.
Du tycker inte att det är TS som har satt tonen i trådarna då, genom att svära och kalla folk för nötter? Att det är patetiskt för att man gillar svensksålda klockor. Ger inte det en negativ ton på forumet? Enligt hans profil så börjar han närma sig medelåldern. Borde inte han föra sig bättre som ny användare?
Jag skrev i min första post att TS betedde sig mindre bra men det kan väl inte ursäkta att andra gör likadant? varför inte bara skita i att svara om man tycker trådstarten och trådstartaren är helt fel ute?

Det bygger ju bara upp en trist ton som allteftersom spiller över på anna.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag skrev i min första post att TS betedde sig mindre bra men det kan väl inte ursäkta att andra gör likadant? varför inte bara skita i att svara om man tycker trådstarten och trådstartaren är helt fel ute?

Det bygger ju bara upp en trist ton som allteftersom spiller över på anna.
Det är ju som du säger.
TS är på ett visst sätt, och söker svar från likasinnade. De som inte gillar hur TS skriver, skriver inte...
Känns konstigt att man ska vända andra kinden till bara för att TS är ny. En ny användare har lika mycket ansvar som en gammal användare.
 
P

Philippe Stern

Guest
Jag skrev i min första post att TS betedde sig mindre bra men det kan väl inte ursäkta att andra gör likadant? varför inte bara skita i att svara om man tycker trådstarten och trådstartaren är helt fel ute?

Det bygger ju bara upp en trist ton som allteftersom spiller över på anna.
Jag delar inte din uppfattning. Jag tror bara att de forstätter "busa" om man inte läxar upp dem. Hur kul skulle det vara om det kom typ ett tiotal nya trådstarter varje dag där du går in och tittar och inte vet om det är seriöst eller inte. Vi kanske ska starta en motsvarighet till hyllan? All med mindre än 50-100 inlägg kan bara starta trådar i ett särskilt forum. Sen kan nördarna gå in där och spelar hjältar och hjälpa dessa vilsna själar i klockdjungeln.
PS. Vem är Anna?
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Jag delar inte din uppfattning. Jag tror bara att de forstätter "busa" om man inte läxar upp dem. Hur kul skulle det vara om det kom typ ett tiotal nya trådstarter varje dag där du går in och tittar och inte vet om det är seriöst eller inte. Vi kanske ska starta en motsvarighet till hyllan? All med mindre än 50-100 inlägg kan bara starta trådar i ett särskilt forum. Sen kan nördarna gå in där och spelar hjältar och hjälpa dessa vilsna själar i klockdjungeln.
PS. Vem är Anna?
Att någon "läxar upp dem" är ju precis det de vill. Om ingen svarar på dessa typer av inlägg så åker tråden ganska snabbt ner i "abyssen" och så ser man inte dem mer. Finns tre alternativ när det gäller sådana typer av trådar.

1. Man svarar i tron att TS är seriös.
2. Man svarar i tron att TS är oseriös(vilket då är precis vad TS vill).
3. Man struntar i att svara helt så försvinner tråden.

Väljer man nr 2 så kan man ju sen inte riktigt gnälla över att hen fortsätter...
 
P

Philippe Stern

Guest
Att någon "läxar upp dem" är ju precis det de vill. Om ingen svarar på dessa typer av inlägg så åker tråden ganska snabbt ner i "abyssen" och så ser man inte dem mer. Finns tre alternativ när det gäller sådana typer av trådar.

1. Man svarar i tron att TS är seriös.
2. Man svarar i tron att TS är oseriös(vilket då är precis vad TS vill).
3. Man struntar i att svara helt så försvinner tråden.

Väljer man nr 2 så kan man ju sen inte riktigt gnälla över att hen fortsätter...
Nu väljer jag alternativ 3 för denna tråd.
 
D

Deleted member 1154

Guest
När jag ens tvekar på att skriva nåt här för att riskera påhopp då är det illa....

Men stort tack för att problemet belyses...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bra skrivet! Jag tror det är viktigt att vi som ser när det börjar spåra ur, stävjar tendensen tidigt. Det är tyvärr lättare att hänga med i jargongen än att ensam gå emot den. Vi hjälps åt.
 

huggorm

Breitling
En nykomlings syn på saken då..
Jag började läsa här regelbundet runt maj i år ungefär. Nog för att intresset för klockor kanske fanns redan innan dess så var det faktiskt stämningen på detta forum som gjorde att jag fortsatte att läsa och med det byggde ett större intresse för klockor. Jag hänger på ganska många forum men detta är det absolut mest "familjära" jag har stött på. Visst finns det en hård jargong bitvis men iaf jag tycker det är uppenbart att den inte är elakt menat utan bottnar ju oftast i att medlemmarna har olika smak kring samma sak (Rolex vs Omega tex).
Det kan hända att ni som har varit här betydligt längre märker skillnaden och att tonen har hårdnat, men som ny tycker jag fortfarande att det är väldigt trevligt att läsa här! Men om det upplevs som en försämring ska det ju såklart åtgärdas i tid!
 

Camo00

Patek
En nykomlings syn på saken då..
Jag började läsa här regelbundet runt maj i år ungefär. Nog för att intresset för klockor kanske fanns redan innan dess så var det faktiskt stämningen på detta forum som gjorde att jag fortsatte att läsa och med det byggde ett större intresse för klockor. Jag hänger på ganska många forum men detta är det absolut mest "familjära" jag har stött på. Visst finns det en hård jargong bitvis men iaf jag tycker det är uppenbart att den inte är elakt menat utan bottnar ju oftast i att medlemmarna har olika smak kring samma sak (Rolex vs Omega tex).
Det kan hända att ni som har varit här betydligt längre märker skillnaden och att tonen har hårdnat, men som ny tycker jag fortfarande att det är väldigt trevligt att läsa här! Men om det upplevs som en försämring ska det ju såklart åtgärdas i tid!
Kul att höra! Precis som Du säger så är min bild att det gått från superbra till något mindre bra, av förklarliga skäl, dvs mångdubbelt fler medlemmar...
 

Babinus

Cartier
Ett anonymt forum som växer snabbt får olika sorts nya medlemmar. Det kan vara någon med nyväckt intresse, men noll kunskap som ger ett lite tafatt och bortkommet intryck med sin fråga i förstainlägget. Men det finns också avstängda Flashbackare som söker nya ställen att bråka på. Min åsikt är att den första gruppen förtjänar respekt. Den senare förtjänar svar som man ropar i skogen. Ofta avslöjar sig den senare gruppen i sitt första inlägg. Är man osäker på trådskaparens intention kan man ju behandla denne med respekt till dess att h*n undanröjer alla funderingar?

Lite som jag tänker.
 

Rajding

Omega
Bra skrivet @Af Sjodahl - Under den korta tid jag varit medlem här så upplever jag att tonen är hård och dryg i många trådar. Vilket lett till att jag hellre läser trådar "passivt*" istället för att aktivt delta. Förhoppningsvis ökar kunskapen med tiden så att man kan undvika att ställa korkade frågor ;)
 

huggorm

Breitling
Kul att höra! Precis som Du säger så är min bild att det gått från superbra till något mindre bra, av förklarliga skäl, dvs mångdubbelt fler medlemmar...

Ja men precis så är det ju. För min del så vill jag ju försöka anamma den stilen som finns här och ta del av den kunskap som finns. Och mest troligtvis har ju någon redan ställt alla de dumma frågor som jag har/kommer att få så det är ju bara att söka och fråga om det är någon som behöver kompletteras.

(Och du har ju tyvärr gjort att jag har fått för mig att börja karva i läder också.. :D)
 

Babinus

Cartier
Kan väl tillägga att en trådstartare som kallar oliktänkande för korkade idioter i sitt första inlägg. Startar två trådar, varav den ena går ut på att alla som vill köpa svensksålt är idioter och den andra handlar om att i ett visst land är alla klocksäljare bedragare mm mm. Samt att båda teser bevisas med anekdotiska belägg och går ut på att alla som inte tänker lika är imbecilla idioter.

Jag tror att "ignore" är bästa funktionen på en sådan. Då är det snart inte lika roligt längre.
 
Topp