• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tycker det är dags att vi hittar tillbaka till att vi är ett trevligt forum igen...

NiklasM

Omega
2-Faktor
Haha tack...blev fel.
Mitt inlägg gick ut på att jag tycker att det ofta är räkneverket på antal inlägg som stökar till det. Benägenheten för "skräpinlägg" ökar då vissa anser att många inlägg är hög status. Well well.... Jag har två inlägg. Varav ett består av två punkter :)
 
Senast ändrad:
P

Philippe Stern

Guest
Haha tack...blev fel.
Mitt inlägg gick ut på att jag tycker att det ofta är räkneverket på antal inlägg som stökar till det. Benägenheten för "skräpinlägg" ökar då vissa anser att många inlägg är hög status. Well well.... Jag har två inagg. Varav ett består av två punkter :)
Nja. Det beror nog mer på vad man skriver.
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Såklart. Men att skriva trams enbart för att "få" en post är lättare om det syns. Man postar i alla trådar och kvalitén sänks. Snabba inlägg utan eftertanke har en förmåga att bli dåliga och kan uppfattas som otrevliga. Inte alls säkert att så är fallet här dock. Har lite för liten erfarenhet för att ha koll.
 

Konsul

Cartier
Det här forumet är riktigt gulligt. Så många argumenterar som om klockan vore nästan allt och det andra får va... Visst är klockan jätteviktig, men den är dock inget annat än förstärkare av primära sociala attribut som manlighet, kvinnlighet, karriär, framgång, eleganta kläder etc. klockar bär inget i sig, det gör dock bäraren... Det jag menar är att klocka och personlighet hör ihop...
 

Rivalen

Rolex
Nu har Af Sjödahls inlägg fått 225 "gilla" inklusive mitt, så det borde väl kunna tolkas som att det ligger nåt i vad han säger. Vet inte när vi senast hade en tråd som gav 225 gilla. Inbillar mig att inlägget redan börjar ge önskad effekt.

Men, för att ev undvika att bli missförstådd. Jag tycker KS ÄR ett trevligt forum. Men KS får, som Af S säger, gärna ha ambitionen att bli ännu bättre.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Nu har Af Sjödahls inlägg fått 225 "gilla" inklusive mitt, så det borde väl kunna tolkas som att det ligger nåt i vad han säger. Vet inte när vi senast hade en tråd som gav 225 gilla. Inbillar mig att inlägget redan börjar ge önskad effekt.

Men, för att ev undvika att bli missförstådd. Jag tycker KS ÄR ett trevligt forum. Men KS får, som Af S säger, gärna ha ambitionen att bli ännu bättre.

När Molle köpte sin GMT i vitguld :D
 

Landshark

Cartier
Nu har Af Sjödahls inlägg fått 225 "gilla" inklusive mitt, så det borde väl kunna tolkas som att det ligger nåt i vad han säger. Vet inte när vi senast hade en tråd som gav 225 gilla. Inbillar mig att inlägget redan börjar ge önskad effekt.

Men, för att ev undvika att bli missförstådd. Jag tycker KS ÄR ett trevligt forum. Men KS får, som Af S säger, gärna ha ambitionen att bli ännu bättre.

Ergo ca 8700 "ogillanden". En jordskredsseger för den tysta diplomatin... ;)
 
L

LadyA

Guest
Ergo ca 8700 "ogillanden". En jordskredsseger för den tysta diplomatin... ;)

Det där innebär ju att det är ca 9000 aktiva medlemmar på forumet.
Alla läser tråden.
Alla trycker på "gilla" för varje inlägg de gillar. Trycker de Inte "gilla" så är de emot det rakt av...

Att det är så många medlemmar registrerade överhuvudtaget beror nog på att man inte kan avregistrera sig....
Hur många är faktiskt aktiva medlemmar?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där innebär ju att det är ca 9000 aktiva medlemmar på forumet.
Alla läser tråden.
Alla trycker på "gilla" för varje inlägg de gillar. Trycker de Inte "gilla" så är de emot det rakt av...

Att det är så många medlemmar registrerade överhuvudtaget beror nog på att man inte kan avregistrera sig....
Hur många är faktiskt aktiva medlemmar?

Typ 2-3k inloggade medlemmar om dagen och ca 6,5k unika besökare. Känns hyfsat aktivt. ;)

Gällande avregistrering så är det typ en handfull som velat avregistrera sig sedan vi startade KS. Några har vi avregistrerat, några har funderat lite på saken och sedan hängt kvar. Vi har inga andra incitament för att behålla medlemmar än att en deletad medlem kan strula till posthistoriken.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Detr bara senaste månaderna det blivit såhär tycker jag. När jag började här va det bara glada tillrop, en "happy zone" när frun tröttnat och gått iväg.idag är det hårdare och mer "troll attityd". Det värsta som kan hända är att det blir som Flash back! Snälla låt inte det hända!
 

Marsupilami

Breitling
Som ny medlem som spenderat många timmar på att läsa igenom trådar jag intresserat mig för så anser jag inte att stämningen är dålig här inne.
Det jag stört mig mest på är nya medlemmar som uppenbart inte har något klockintresse, som kommit över en klocka någonstans ifrån, startar en tråd där de undrar vad den är värd och sedan försvinner utan ett tack.
Knappast de riktiga forumsmedlemmarnas fel.

Visst kan det förekomma ett visst irriterande snobberi från vissa håll, som jag inte är van vid från majoriteten av andra forum jag hänger på, men överlag brukar jag kunna ignorera detta.
 

CyberAndre

Cartier
Det kan nog sannerligen skära djupt i hjärtat på någon som blir blir illa behandlad på nätet, t ex i detta forum.
Och vi ser inte ens såren. Ledsamt.

Bra påminnelse för alla, hoppas jag. Brukar i alla fall påminna mig själv när jag börjar värdera, tycka eller lägga mig i saker i onödan.

Då säger jag till mig själv: "Håll käften och sluta kritisera andra människors liv".


Är det bara jag som tycker att tonläget på forumet har blivit hårt och respektlöst sista tiden! Är flertalet trådar där TS har känt sig kränkt och anklagad för att vara troll osv! Dom som jag har i färskt minne är dessa tre, men förmodligen finns det flera, i ett fall så svängde det något så infernaliskt så man trodde att man hamnat på dansbandsveckan i Malung eller vad säger du @Kmht , i detta fall så slutade det lyckligt med snack om barnvagnar etc. Men det var inte långt ifrån att även den TS hade lämnat forumet efter några få inlägg! I två andra fall vet vi väl inte utgången på för tillfället, men som det verkar så har @Anna78 tyvärr lämnat oss på klocksnack, det tycker jag känns jävligt tråkigt, det hade ju inte varit svårt att ge Anna några ledtrådar om man nu visste något om klockan hon sökte efter, även @Johannes Kube fick vatten på sin kvarn, visserligen så hade han inte läst på angående reglarna, angående för att lägga en annons under köpes, men jag tycker väl ändå att man är värd respekt i vilket fall som helst. Skulle väl inte gå så långt att det är nätmobbning, men det är fan inte långt ifrån ibland.

Om vi nu skall växa till att bli störst, och nu menar jag väl inte bara i Sverige eller i norden, då måste vi respektera och vara schyssta mot varandra oavsett vilka klockor vi gillar. Gillar man parfym klockor, OK fine, låt folk gilla det tills dom kommer på att det finns andra och kanske bättre märken, men låt personen bestämma när det är dags och vandra vidare istället för att spy galla på dom. Bara för att folk har en onormal fråga i våran värd eller frågor där dom undrar över om klockan dom har fått/ärva är äkta eller kopia så ropas det TROLL! Börjar bli trött på det, visst kan det vara så att folk trollar, men alla behöver ju inte göra det! Och vi kan väl inte heller döma folk eller vara hundra på att människor skall känna igen en kopia oavsett hur dålig eller skicklig kopian är gjord, vi som har detta som intresse eller hobby kan se att klockan är falsk, men folk som inte har detta som sitt stora intresse kanske inte har en aning om det. Gillar man inte tråden eller trådens rubrik så ge fan och läs vidare då, det är så jag gör och säkert många med mig, istället för att spy galla eller skrika TROLL!

Sen att jargongen kan vara rå men hjärtlig i vissa fall mellan medlemmar i mellan åt kommer man inte ifrån, men när nu detta händer så är det ju oftast mellan forummedlemmar som känner varandra sedan tidigare eller har hållit till på Klocksnack ett bra tag! Detta kan ju vara både roligt och underhållande många gånger kanske!

Tycker att vi skall hitta tillbaka där alla som har hittat hit till detta eminenta forum skall känna sig välkomna. Att dom som gör det känner att dom hittat hem och vill stanna kvar och fortsätta hänga kvar här på KS, även efter några inlägg!

Tre färska trådar där vi gått för långt tycker jag!
https://klocksnack.se/threads/breitling-äkta-eller-oäkta.44951/

https://klocksnack.se/threads/hjälp-att-hitta-rätt-klocka.45107/

https://klocksnack.se/threads/ursäkta-en-kanske-korkad-fråga.45184/

Ha en fortsatt trevlig kväll klocksnackare!
 

china

Torpare
Ordningsfråga! När räknas man som etablerad?

Låt sen China och Undersköterskan svara för sig själva.

Gammal tråd, men ändå aktuell. Fast vi har ett facit, Undersköterskan valde att slicka röv, själv är jag för yttrandefrihet och därmed en rättshaverist på forumet. Frågan är väl också om fantasivärlden i ankdammen har något med verkligheten att göra. Det är ganska enkelt att låta mobben förlöjliga obekväma debattörer och låta "tekniska problem" hindra en replik. Men det finns andra forum som har yttrandefrihet, vi får väl se vem eller vilken "idioten" i själva verket är....
 

Camo00

Patek
Gammal tråd, men ändå aktuell. Fast vi har ett facit, Undersköterskan valde att slicka röv, själv är jag för yttrandefrihet och därmed en rättshaverist på forumet. Frågan är väl också om fantasivärlden i ankdammen har något med verkligheten att göra. Det är ganska enkelt att låta mobben förlöjliga obekväma debattörer och låta "tekniska problem" hindra en replik. Men det finns andra forum som har yttrandefrihet, vi får väl se vem eller vilken "idioten" i själva verket är....
Men snälla vän!! Hur mår Du?
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Gammal tråd, men ändå aktuell. Fast vi har ett facit, Undersköterskan valde att slicka röv, själv är jag för yttrandefrihet och därmed en rättshaverist på forumet. Frågan är väl också om fantasivärlden i ankdammen har något med verkligheten att göra. Det är ganska enkelt att låta mobben förlöjliga obekväma debattörer och låta "tekniska problem" hindra en replik. Men det finns andra forum som har yttrandefrihet, vi får väl se vem eller vilken "idioten" i själva verket är....
Hur är det annars då?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Gammal tråd, men ändå aktuell. Fast vi har ett facit, Undersköterskan valde att slicka röv, själv är jag för yttrandefrihet och därmed en rättshaverist på forumet. Frågan är väl också om fantasivärlden i ankdammen har något med verkligheten att göra. Det är ganska enkelt att låta mobben förlöjliga obekväma debattörer och låta "tekniska problem" hindra en replik. Men det finns andra forum som har yttrandefrihet, vi får väl se vem eller vilken "idioten" i själva verket är....
Ensam?
 

Wiliamo

Panerai
Gammal tråd, men ändå aktuell. Fast vi har ett facit, Undersköterskan valde att slicka röv, själv är jag för yttrandefrihet och därmed en rättshaverist på forumet. Frågan är väl också om fantasivärlden i ankdammen har något med verkligheten att göra. Det är ganska enkelt att låta mobben förlöjliga obekväma debattörer och låta "tekniska problem" hindra en replik. Men det finns andra forum som har yttrandefrihet, vi får väl se vem eller vilken "idioten" i själva verket är....
conspiracy-1-450x300.jpg
 
Det här är en riktigt jävla fet trådstart, all cred till dig @Affe !
Vet att jag är typ 732a på bollen men det kan inte understrykas nog ofta. Grejen är den att det självklart ska vara högt i tak, hjärtlig jargong etc men om människor söker sig hit och blir dissade, så förlorar vi alla på det.
Utöver faktumet att det är svinigt beteende också. Klockor är klockor och klockor är kul, men människor är oftast roligare och vi som älskar klockor borde väl göra allt i vår makt för att introducera andra till den här grymma hobbyn.

Sen blir det inte sämre av att TS besitter både en av forumets fetaste samlingar och samtidigt är den som påvisar mest ödmjukhet. Det säger inte lite.

Jag själv är en newbie men tycker generellt att forumet präglas av vänlighet och värme, det är därför jag är kvar. Håll i det! :)
 

kirex

Cartier
Jag håller med @Affe till 100%. Jag har också börjat tappa intresset med att publicera bilder då jag rätt nyligen blivit anklagad bland annat för att publicerat bilder på två falska Corum-klockor utan någon som helst anledning. Därför har jag valt att inte publicera några bilder på mitt senaste förvärv. Jag kommer i fortsättningen att ligga lågt med att publicera vad jag förvärvar och trådar jag gör inlägg i. Jag kommer ändå inte att gå så långt som att begära utträde, men en lägre profil kommer det att bli till förmodligen vissa medlemmars glädje, annars skulle de inte hålla på så här. Snart 300 gilla måste betyda något om vad som börjat hända på KS!
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Oli

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag håller med @Affe till 100%. Jag har också börjat tappa intresset med att publicera bilder då jag rätt nyligen blivit anklagad bland annat för att publicerat bilder på två falska Corum-klockor utan någon som helst anledning. Därför har jag valt att inte publicera några bilder på mitt senaste förvärv. Jag kommer i fortsättningen att ligga lågt med att publicera vad jag förvärvar och trådar jag gör inlägg i. Jag kommer ändå inte att gå så långt som att begära utträde, men en lägre profil kommer det att bli till förmodligen vissa medlemmars glädje, annars skulle de inte hålla på så här. Snart 300 gilla måste betyda något om vad som börjat hända på KS!

Huvudsaken är att du inte slutar posta i den trevliga tråden här på forumet. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag håller med @Affe till 100%. Jag har också börjat tappa intresset med att publicera bilder då jag rätt nyligen blivit anklagad bland annat för att publicerat bilder på två falska Corum-klockor utan någon som helst anledning. Därför har jag valt att inte publicera några bilder på mitt senaste förvärv. Jag kommer i fortsättningen att ligga lågt med att publicera vad jag förvärvar och trådar jag gör inlägg i. Jag kommer ändå inte att gå så långt som att begära utträde, men en lägre profil kommer det att bli till förmodligen vissa medlemmars glädje, annars skulle de inte hålla på så här. Snart 300 gilla måste betyda något om vad som börjat hända på KS!
Om du drivs på djupet av ett klockintresse tycker jag du ska ligga högt och synas mer.
 
Topp