• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tycker ni att man kan klara sig på 2 klockor?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag har väl mest "premiumur" i åtanke. De flesta här har nog minst 3 klockor och mera... Men om man säger - med ett dykarur och en mera dressig som ändå är sportig nog att kunna köra till jeans och t-shirt så borde ju dessa två ändå täcka upp det mesta av ens vardag, och ofta är det ju oftast någon enstaka klocka man kör med kontinuerligt när man har flera st. Vad tycker ni angående det här med mängden av ens klockor?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Tänker mig ca tre klockor. En explorer I att ha som grundklocka. En typ skx007 att ha som beater på helger etc. Slutligen någon form av extremare klocka att ha när man är kung, men exp inte passar. Typ min artego 500m. Ev kompletterar man med en ful-beater typ g-shock.

Vad tror ni om det? Saknar en exp I i min salming, det andra kan man lättare lösa.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Intelligenta svar..:) jag tycker nog också två stycken klockor kan vara smalt. Men däremot kan jag nog utrycka mig som så att 2 st "premiumur" kan räcka för min del (och det är nog just nu vad ens ekonomi klarar av) - detta med en billigare som ett komplement.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Vafan, inte en bild än så länge. Skäms!

Fyra på arm.jpg


Jag har (för tillfället) fyra som ni kan se. Roterar en per vecka, dvs en på armen en vecka och två i windern. Byte varje fredag. Breitlingen är min väckar- och reseklocka. Upplägget fungerar perfekt, om det nu inte vore så att jag saknar och letar efter en lämplig dykare. Då vetefan hur jag ska få ihop det ... :banghead:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Man kan klara sig med en klocka, och den behöver egentligen inte ens vara ett "premiumur". Väldigt tråkigt i längden dock, men köp en vintage DJ 36mm med slät ring, så är du kittad for life :( Två räcker absolut för att täcka det mesta, men det är väl alltid kul med flera, eller? Vad definierar du som ett premiumur förresten?!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Visst kan mängd vara kul, men samtidigt tycker jag att det är bättre att ha sånt som används. Har erfarenhet av samlande, det mesta ligger bara på hyllan...

Jag känner att jag skulle "klara" mig med en DJ, en Cartier Tank och en safir-GMT.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Sond

Patek
Omöjligt att svara på. Vissa klarar sig med mobilen. Andra har flera hundra... Allt beror på intresse, läggning och ekonomi. Om man nu kan bocka av intresse så återstår läggning och ekonomi. Där måste ekonomi gå först. Man kan/ska inte köpa mer än vad ekonomin/förhållandet/samvetet klarar. När det är klart kan man funder på hur många man behöver. Jag har haft lite olika åsikter genom åren på hur en liten samling ska se ut. Typ dykare, kronograf, dress och beater. Idag tror jag att jag skulle kunna skicka ut kronografen och sikta på dykare, dress, halvdress/sport(typ DJ/Exp 1) och beater. Så hur jag än vrider och vänder på det slutar det på 4 om man har råd och intresse.

Skulle jag ned på två skulle det ju också gå med en Exp 1/Sub och dress. Fast en riktig beater borde man ju ha... Ja och så var man på tre...

Edit: Jag kom på att detta var bara ett tankeexempel på en liten samling. Man kan ju ha typ 15 vettig klockor och ytterligare 35 ovettiga klockor också. Så såg min senaste genomräkning ut..:angel:
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Nix, svårt under fyra klockor för mig..
Även om jag skulle köpa någon av mina graaler skulle jag ha svårt att "klara" mig på två:)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Beror på vem du är? Går du alltid klädd i jeans & T-shirt/skjorta kan du ha en klocka typ sub/exp. Dressur om du ofta går dressat och om du inte anser att de nämnda funkar.

Har en del olika klockor, från 500kr klassen och uppåt och använder alla. Som Af Sjodahl sa så behöver inte det vara dyra klockor. Satsa på en eller två som du verkligen vill ha som du kan lägga lite dollars på, resten, ja köp det du gillar:)

Personligen har jag begränsad smak och gillar submariner, och som tur är finns ju en uppsjö av helt olika submariners:)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Först hade man en i taget som ersattes när de gick sönder. Sedan räckte det med mobilen.
Så upptäckte man kvalitetsklockorna och gjorde första inköpet, sedan nästa och nästa och nästa.......



Nej två räcker INTE!!!
 
Topp