• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tycker ni att man kan klara sig på 2 klockor?

KMS

Rolex
Frågan är väl vad man menar med "klarar sig". Självklart klarar du dig med två klockor, men är det roligt? Sen vad dom kostar är väl halvintressant, jag känner lika mycket glädje när jag drar på mig min Seikomatic Silverwave som min Glycine Airman Royal, även om prisskillnaden är rätt så stor. Det är ju du själv som lägger i värdet i dina klockor.
Frågan är väl också, klarar man sig med samma två klockor år ut och år in?

I mitt fall så hade jag klarat mig med 1 men föredrar att fylla klocklådorna.

More is more helt enkelt!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det beror väl på om man samlar (definierat som att en samling är flera klockor än två) eller om man är klockintresserad (definierat som att man älskar/klockor och är intresserad men utan ambition/behov av en samling).

Om man samlar så kanske två klockor är i tunnaste laget. Men det räcker ju med två om man 'bara' är klockintresserad (om än fanatiskt). ;)

Å andra sidan så kan man ju ha två klockor man använder och utöver det en samling, vara enda syfte är att vara just en samling...

Typ.
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Har själv en Omega SMP och en rolle-guld-dressare. Nästa tror jag blir en 1675 om jag hittar en till rimligt pris. Skulle kanske vilja byta ut dressaren mot en helguldsrolle, typ 1803 allt 18030. Annars tror jag man kan vara komplett. Omegan är sportig och nästan "lyxbeater", 1675 skulle vara lyxsporten och guldrollen för mer dressade sammanhang.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Då jag själv inte är en samlare utan en brukare, har jag kommit fram till att fyra klockor är det optimala för mig (detta nummer lär ändras både upp och ner i framtiden antar jag ;)) min formel är som följer:
1. Speedyn, för att den är grym och det är kul med kronograf.
2. Explorer, därför den funkar för det mesta och är sjukt snygg
3. Aqualand, ibland behövs en klocka som stål pall för allt
4. En dykare, vilket blir nästa projekt

Jag känner inte att jag har behov för en dressare, men som sagt: tycke och smak har ju en förmåga att utvecklas över tid... :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Rockar bara två.
Root beer till vardags och Seiko på jobb.
20140417_092119.jpg
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Då jag själv inte är en samlare utan en brukare, har jag kommit fram till att fyra klockor är det optimala för mig (detta nummer lär ändras både upp och ner i framtiden antar jag ;)) min formel är som följer:
1. Speedyn, för att den är grym och det är kul med kronograf.
2. Explorer, därför den funkar för det mesta och är sjukt snygg
3. Aqualand, ibland behövs en klocka som stål pall för allt
4. En dykare, vilket blir nästa projekt

Jag känner inte att jag har behov för en dressare, men som sagt: tycke och smak har ju en förmåga att utvecklas över tid... :)

Vi tänker lika ser det ut som:

1. Speedyn, för att den är grym och det är kul med kronograf. = IWC Spitfire Chronograf
2. Explorer, därför den funkar för det mesta och är sjukt snygg = IWC Mark XVI
3. Aqualand, ibland behövs en klocka som stål pall för allt = Breitling Aerospace
4. En dykare, vilket blir nästa projekt = för tillfället Sinn 104, but to be upgraded ...
 

plexan

Cartier
Absolut! Går med 1 om man väljer rätt, men 2 är nog perfekt, själv har jag 3 nu, det funkar men känner att jag mest växlar mellan 2 och den 3e får mest snurra i windern.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
När jag blir stor ska jag ha en 116515LN och en PP av något slag. Den förstnämnda är knappast några problem men den senare lär bli det då jag inte vill ha någon av de enklaste varianterna. Livet är hårt ibland! :D
 
Intelligenta svar..:) jag tycker nog också två stycken klockor kan vara smalt. Men däremot kan jag nog utrycka mig som så att 2 st "premiumur" kan räcka för min del (och det är nog just nu vad ens ekonomi klarar av) - detta med en billigare som ett komplement.

Jag har ju varit borta ett litet tag. Vad har hänt? Har du köpt någon ny?
Själv har jag många billigare klockor, mest vintage, 50-60-tal. Då får man premiumverk till en billig peng.
Exempelvis dom här som, tillsammans, borde ha ett värde runt 5000:-


0023_zps49842e50.jpg


 

Anden

Cartier
2-Faktor
Jag är nästan helt säker på att jag skulle klara mig med så lite som en klocka, förutsatt att jag hittar den rätta. Tills dess nöjer jag mig med två-tre stycken, fler än så känns bara jobbigt i och med att någon klocka får ligga rätt ofta.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag har ju varit borta ett litet tag. Vad har hänt? Har du köpt någon ny?
Själv har jag många billigare klockor, mest vintage, 50-60-tal. Då får man premiumverk till en billig peng.
Exempelvis dom här som, tillsammans, borde ha ett värde runt 5000:-


0023_zps49842e50.jpg


Fina klockor för liten peng! :) jag sålde min MM300 för 1 vecka sedan. Så något nytt blir det såsmåningom. Jag vet att det blir vintage iaf, en Speedy 145.022/145.0022 är en kandidat, men det finns ett annat alternativ som jag ej vill avslöja än som också lockar och är lite dyrare och kräver att jag sparar lite mer. Denna skulle isåfall med GS:en ge en mera harmonisk och mångsidig duo än vad Speedyn skulle (i min värld)

Man får se vad det hela leder närmar skramlar ihop lite mer slantar...:)
 

Untitled

Omega
Har 6 klockor men har bara använt min Datejust sen jag köpte den. Går klädd i skjorta och jeans nästan hela tiden och då är den grym. Min skx007 kommer säkert användas mer i sommar på grund av bad. Funderar på att skaffa en explorer 2 eller sub utan datum, och då kunna använda en klocka till allt, både på kontoret, stranden och resor.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Kan lätt tänka köra med en DD helguld som enda klocka men då ska den vara trycktestad. Den kommer dock inte vara med när jag jobbar i gården.
TT Sub (svart) funkar utmärkt om man gillar TT.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Om man faktiskt ser sig själv som samlare är två rimligen för lite. En samling måste vara typ minst fem. Om man bara är klockintresserad så räcker det väl med en?
 
Topp