• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tyda serviceoffert Tudor 94110

davkar

Basic
Hej alla,

Min Snowflake har betett sig lite märkligt på slutet varför jag lämnat in den för service. Har fått detta förslag och känner mig helt fintat på vad vissa saker innebär. Någon som kan vara behjälplig?

Från urmakaren:

Kronan är stötskadad samt av gammal modell, måste bytas. Kronan går att ersätta med en Rolex krona om du önskar.

Stor höjdluft för fjäderhuset.

Lacken släppt på paletterna, måste lackas om så det sitter som de ska.

OBS!! Lysmassan i visarna är i väldigt bra skick. Den är gammal och kan vara porös. Det finns en risk att det kan släppa när man ska ta av dem. Vi ska såklart hantera dem extremt varsamt så inget händer. Vill bara förmedla risken.


- Vad är paletterna? Och vad är det som ska lackas?
- Vad menas med "Stor höjdluft"?
 
Hej alla,

Min Snowflake har betett sig lite märkligt på slutet varför jag lämnat in den för service. Har fått detta förslag och känner mig helt fintat på vad vissa saker innebär. Någon som kan vara behjälplig?

Från urmakaren:

Kronan är stötskadad samt av gammal modell, måste bytas. Kronan går att ersätta med en Rolex krona om du önskar.

Stor höjdluft för fjäderhuset.

Lacken släppt på paletterna, måste lackas om så det sitter som de ska.

OBS!! Lysmassan i visarna är i väldigt bra skick. Den är gammal och kan vara porös. Det finns en risk att det kan släppa när man ska ta av dem. Vi ska såklart hantera dem extremt varsamt så inget händer. Vill bara förmedla risken.


- Vad är paletterna? Och vad är det som ska lackas?
- Vad menas med "Stor höjdluft"?
Hej, att kronan är gammal är enbart positivt imho. Gamla modeller av rolexkrona är dyrare än nya (Twinlock äldre än triplock). Så länge som du inte tänkt bada med klockan eller kronan är trasig på något sätt, så skulle jag ha behållit den gamla.

Paletter antar jag är de stenar som sitter på gånghaken. Dessa är monterade med shellack och verkar då sitta löst och måste lackas om enligt uris?
IMG_20191022_183551.jpg


I fjäderhuset (den trumma som innehåller uppdragsfjädern). Har en fjäderhuskärna som fjädern är upplindad runt. Jag antar att den kärnan har för mycket spel innuti fjäderhuset, alternativt att fjäderhuset har för mycket spel under fjäderhusbryggan.

Såhär ser ett fjäderhus ut, i mitten ser du kärnan.
317590728_82261bd9-b4f4-4b81-8845-732d7529ae2b.jpg


Fjäderhuset sitter under under "Ratchet wheel" (Kommer inte ihåg det svenska namnet nu) som är inringat, och på andra sidan av bryggan.

IMG_20191022_184713.jpg

(Äldre Manuellt uppdraget urverk för enkelhetens skull).




Inte hundraprocentigt säker och är inte urmakare, men så skulle jag tolka informationen.
 
Senast ändrad:
Tack för svar!!
Ja, då ska jag se till att behålla den gamla kronan.
Hur orolig bör kag vara för lysmassan på visarna? Förstår att de vill friskriva sig men är det en stor risk eller något man alltid tar höjd för på ett gammalt ur?
 
Tack för svar!!
Ja, då ska jag se till att behålla den gamla kronan.
Hur orolig bör kag vara för lysmassan på visarna? Förstår att de vill friskriva sig men är det en stor risk eller något man alltid tar höjd för på ett gammalt ur?
Det är alltid en risk att visare eller tavla skadas under service. Jag skulle dock inte se det som en allt för överhängande risk om urmakaren vet vad denne gör och är försiktig. Klockan verkar ju inte gå som den ska, så då har du ju inte så mycket till val om du vill ha en fungerande klocka. :)
 
Det är alltid en risk att visare eller tavla skadas under service. Jag skulle dock inte se det som en allt för överhängande risk om urmakaren vet vad denne gör och är försiktig. Klockan verkar ju inte gå som den ska, så då har du ju inte så mycket till val om du vill ha en fungerande klocka. :)
Helt sant, rör sig om en AD så förutsätter att så är fallet. :)
 

Hur har klockan betett sig märkligt?
Hyfsat korrekt förklaring ovan, men att lacka om hakpaletter är ytterst ovanligt, då hela byts istället då detta är en komplett komponent.
Höjdluften på fjäderhuset är spelet som fjäderhuskärnan har mellan lager i verkbotten och fjäderhusbrygga.
På ovansidan sitter spärrhjulet, även kallat Ratchet Wheel.
En för låg höjdluft i fjäderhuskärnan är ett produktionsfel, eller en tidigare urmakare som gjort bort sig,
Den enda riktiga symptomen av detta är förlorad kraft, så osedvanligt låg amplitud vid fullt uppdrag och dålig gångreserv.
 
Hur har klockan betett sig märkligt?
Hyfsat korrekt förklaring ovan, men att lacka om hakpaletter är ytterst ovanligt, då hela byts istället då detta är en komplett komponent.
Höjdluften på fjäderhuset är spelet som fjäderhuskärnan har mellan lager i verkbotten och fjäderhusbrygga.
På ovansidan sitter spärrhjulet, även kallat Ratchet Wheel.
En för låg höjdluft i fjäderhuskärnan är ett produktionsfel, eller en tidigare urmakare som gjort bort sig,
Den enda riktiga symptomen av detta är förlorad kraft, så osedvanligt låg amplitud vid fullt uppdrag och dålig gångreserv.
Nu ska du få lära dig något nytt! En för liten höjdluft/spelet för fjäderhuskärnan mellan verkbotten och fjäderhusbrygga påverkar inte amplituden! Eftersom det är fjäderhuset som förmedlar kraften till löpverket och inte kärnan. Däremot kommer tex automatuppdraget inte fungera som det ska då det via spärrhjulet drar upp/spänner fjädern via kärnan. Skulle däremot Luften mellan kärna och fjäderhuset vara för lite minskar amplituden drastiskt.
En tankevurpa jag själv gått på flera gånger.
 
Nu ska du få lära dig något nytt! En för liten höjdluft/spelet för fjäderhuskärnan mellan verkbotten och fjäderhusbrygga påverkar inte amplituden! Eftersom det är fjäderhuset som förmedlar kraften till löpverket och inte kärnan. Däremot kommer tex automatuppdraget inte fungera som det ska då det via spärrhjulet drar upp/spänner fjädern via kärnan. Skulle däremot Luften mellan kärna och fjäderhuset vara för lite minskar amplituden drastiskt.
En tankevurpa jag själv gått på flera gånger.

Det beror på verket. Är spärrhjulet under fjäderhusbryggan kan detta skapa ett gäng andra problem, precis som att automatuppdrag inte kommer dra upp fullständigt. Slutresultatet blir en lägre uppmätt amplitud.
Det är lättare att beskriva slutsymptomen här än varje möjlig anledning bakom det.
Så nej, inte direkt, men indirekt blir resultatet så.
 
Har du bett Nymans förtydliga innan du skrev här?
Har mailat tillbaka till dem men fått autosvar om att de har hög belastning och därför kan dröja med att återkomma.

Symtomen var att från att ha sackat efter lite under de år jag haft klockan (nån sekund per dygn) fått tokspel och istället gått för fort. Började med att den ökade till ca 5sek/minuten! För att därefter lugna sig efter någon dag och istället ligga på ca 15sek per dygn. Gissade först att det kanske rörde sig om en magnetisering, men oavsett var det väl dags för en översyn då servicehistoriken var okänd vid köpet och jag haft klockan i några år nu.
 
Har mailat tillbaka till dem men fått autosvar om att de har hög belastning och därför kan dröja med att återkomma.

Symtomen var att från att ha sackat efter lite under de år jag haft klockan (nån sekund per dygn) fått tokspel och istället gått för fort. Började med att den ökade till ca 5sek/minuten! För att därefter lugna sig efter någon dag och istället ligga på ca 15sek per dygn. Gissade först att det kanske rörde sig om en magnetisering, men oavsett var det väl dags för en översyn då servicehistoriken var okänd vid köpet och jag haft klockan i några år nu.

Prova att ringa dem om du vill.
Vilket verk är det? En hel del vintage-verk har ganska breda toleranser på grund av lång livslängd och ursprunglig lägre tolerans i produktion.
Men jag vet som sagt inte vilket verk det är och kan inte säga om detta gäller eller inte.
 
Prova att ringa dem om du vill.
Vilket verk är det? En hel del vintage-verk har ganska breda toleranser på grund av lång livslängd och ursprunglig lägre tolerans i produktion.
Men jag vet som sagt inte vilket verk det är och kan inte säga om detta gäller eller inte.
Bör vara ett ETA 2783 eller 2784?
 
Det beror på verket. Är spärrhjulet under fjäderhusbryggan kan detta skapa ett gäng andra problem, precis som att automatuppdrag inte kommer dra upp fullständigt. Slutresultatet blir en lägre uppmätt amplitud.
Det är lättare att beskriva slutsymptomen här än varje möjlig anledning bakom det.
Så nej, inte direkt, men indirekt blir resultatet så.
Fast det beror inte på fjäderhusets höjdluft mellan verk och fjäderhusbrygga. Som var det du skrev om från början. Även Spärrhjul under brygga vilar på fjäderhuskärnan och låser det fast så kan fortfarande fjäderhuset röra sig! Och i felsökningsperspektiv är det viktigt att veta, därför delar jag med mig! Följd problem kommer alltid och är klockornas förbannelse :) :)
 
@Echo Delta och @noeLLY , älskar att läsa er konversation! :rolleyes:
On topic: Har inget att tillägga. Kan mindre än övriga gubbarna. :angel: Men om jag hade lämnat in bilen, hade jag nog krävt en förklaring jag kunde förstå innan jag pyntade.
 
Fick lite förtydligande gällande kronan. Tacksam för råd hur jag bör göra?

Jag har nu pratat med urmakaren och det är så att kronan är lite skev, det är därför våran rekommendation att byta kronan men du kan välja att avstå ny krona men vi lämnar då inga garantier för klockans täthet eller för kronans hållfasthet.

Om du önskar så kan du få behålla den gamla kronan i samband med byte till en ny men då blir kostnaden för kronan 2520kr.
 
Fick lite förtydligande gällande kronan. Tacksam för råd hur jag bör göra?

Jag har nu pratat med urmakaren och det är så att kronan är lite skev, det är därför våran rekommendation att byta kronan men du kan välja att avstå ny krona men vi lämnar då inga garantier för klockans täthet eller för kronans hållfasthet.

Om du önskar så kan du få behålla den gamla kronan i samband med byte till en ny men då blir kostnaden för kronan 2520kr.
Får du behålla något som redan är ditt för 2520 kr??? Imponerande.
 
Fick lite förtydligande gällande kronan. Tacksam för råd hur jag bör göra?

Jag har nu pratat med urmakaren och det är så att kronan är lite skev, det är därför våran rekommendation att byta kronan men du kan välja att avstå ny krona men vi lämnar då inga garantier för klockans täthet eller för kronans hållfasthet.

Om du önskar så kan du få behålla den gamla kronan i samband med byte till en ny men då blir kostnaden för kronan 2520kr.
Är det ens lagligt att sälja tillbaka en del till dig som du redan äger.. Skulle vilja höra motiveringen till att man ska betala för att få behålla något man äger.
 
Är det ens lagligt att sälja tillbaka en del till dig som du redan äger.. Skulle vilja höra motiveringen till att man ska betala för att få behålla något man äger.
Det har väl varit uppe för diskussion tidigare. Handlar om att Rolex hävdar att priset för kronan är ~4000:- men lämnar kunden sin gamla så blir det ~1500:- rabatt. För att få behålla den gamla så kostar det 1500:-.

Fult då Rolex knappast kommer göra något annat än att slänga den gamla kronan, inte som inom vissa andra branscher där den gamla delen refurbishas och säljs igen.

Tråkigt då gamla vintagedelar som tavlor/visare/inserts/kronor går förlorade...
 
Är det ens lagligt att sälja tillbaka en del till dig som du redan äger.. Skulle vilja höra motiveringen till att man ska betala för att få behålla något man äger.
Service mot inbytesdel är relativt vanligt inom en del branscher även om jag inte var medveten om att det görs inom klockvärlden också. Fullt lagligt med motivationen att antingen köper du en ny del och betalar för detta alternativt en service mot utbytesdel som då skickas in för reparation, du får en del med garanti men som troligen kommer från ett tidigare inbyte.

Väldigt vanligt inom reservdelar så som topplock, block eller liknande inom motorsport och bilvärlden.
 
Service mot inbytesdel är relativt vanligt inom en del branscher även om jag inte var medveten om att det görs inom klockvärlden också. Fullt lagligt med motivationen att antingen köper du en ny del och betalar för detta alternativt en service mot utbytesdel som då skickas in för reparation, du får en del med garanti men som troligen kommer från ett tidigare inbyte.

Väldigt vanligt inom reservdelar så som topplock, block eller liknande inom motorsport och bilvärlden.

Skillnaden är väl att där vet man att delarna kommer återanvändas. När det kommer till Rolex verkar det vara mer tveksamt...
 
Givet deras motivering, att kronan är lite skev, hur skulle ni agerat? Byte eller köra på den gamla? Jag kommer naturligtvis inte att bada med klockan oavsett, men har lite svårt att överblicka andra eventuella konsekvenser av en skev krona.
 
Givet deras motivering, att kronan är lite skev, hur skulle ni agerat? Byte eller köra på den gamla? Jag kommer naturligtvis inte att bada med klockan oavsett, men har lite svårt att överblicka andra eventuella konsekvenser av en skev krona.
Lägg upp bild, men jag hade förmodligen låtit den sitta kvar om packningen inte är tokslut.
 
Tyvärr ingen bild, men har inte uppfattat någon skevhet då jag ändrat tid/datum och oringen ser ok ut. Förutsätter att de åtminstone byter den.
 
Är det ens lagligt att sälja tillbaka en del till dig som du redan äger.. Skulle vilja höra motiveringen till att man ska betala för att få behålla något man äger.
Håller med dig helt och hållet! Oavsett om lagligt eller inte, tycker jag att det där är ett otyg som inte borde finnas hos en seriös aktör...
 
Tillbaka
Topp