• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Typer av patina

PNM

Panerai
Vad finns det för olika begrepp på patina som cirkulerar där ute? Jag känner bland annat till (rätta mig om jag har definierat dem fel):

Patinated dial: Urtavla som blivit ljust gul / cremefärgad med tiden (generellt, men kan även referera till någon av nedan typer av mer udda patina).
Tropical dial: Mörk (svart) urtavla som blivit djupt brun i färgen.
Spider dial: Urtavla (i lack) som krackelerat.
Stardust dial: Urtavla med en mängd små prickar, likt stoft.
Ghost bezel: Mörk (svart) vridring som blivit utnött och grå.
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Finns mängder och åter mängder av fina ord för skador så det kan säljas för dyrt av handlare...
Spider dial är väl en av de knäppaste...

Personligen tycker jag patina räcker. Sedan får betraktaren bestämma om det är bra eller dålig patina.

Ps. Tropic är svart tavla som blivit brun, UTAN att blivit skadad på annat vis. En fuktskadad tavla som har bruna nyanser är inte tropic, bara skadad. Ds

Andra som tycker det är roligare med alla dessa uttryck får fylla i.

Edit: Lägger in en smile så jag låter mindre bitter :)
 

PNM

Panerai
Finns mängder och åter mängder av fina ord för skador så det kan säljas för dyrt av handlare...
Spider dial är väl en av de knäppaste...

Personligen tycker jag patina räcker. Sedan får betraktaren bestämma om det är bra eller dålig patina.

Ps. Tropic är svart tavla som blivit brun, UTAN att blivit skadad på annat vis. En fuktskadad tavla som har bruna nyanser är inte tropic, bara skadad. Ds

Andra som tycker det är roligare med alla dessa uttryck får fylla i.

Edit: Lägger in en smile så jag låter mindre bitter :)

Uppdaterat beskrivningen av tropic.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Uppdaterat beskrivningen av tropic.
Menade inte att mästra... Du sade väl typ röd/brun och det stämmer väl fint! Jag är bara trött på att folk skriver tropic om skadade tavlor med bruna inslag. Vissa verkar tycka att vita tavlor som blivit gula också är tropic. Jag tycker det är ett ordmissbruk (om man nu ska använda sådana uttryck) ;)
On tropic, gällande Tropic
http://rolexpassionreport.com/23316/the-commercial-abuse-of-the-vintage-rolex-term-tropical/
Dock ännu hårdare syn än jag..
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Menade inte att mästra... Du sade väl typ röd/brun och det stämmer väl fint! Jag är bara trött på att folk skriver tropic om skadade tavlor med bruna inslag. Vissa verkar tycka att vita tavlor som blivit gula också är tropic. Jag tycker det är ett ordmissbruk (om man nu ska använda sådana uttryck) ;)
On tropic, gällande Tropic
http://rolexpassionreport.com/23316/the-commercial-abuse-of-the-vintage-rolex-term-tropical/
Dock ännu hårdare syn än jag..
Oj vad han svamlar och hittar på sanningar. Tycker inte det är så udda att man kallar tavlor som blivit utsatta för tuffa förhållanden tropic. Hänger ju ihop med just det tropiska klimatet och otäta ur.
 
Senast ändrad:

PNM

Panerai
:)
Menade inte att mästra... Du sade väl typ röd/brun och det stämmer väl fint! Jag är bara trött på att folk skriver tropic om skadade tavlor med bruna inslag. Vissa verkar tycka att vita tavlor som blivit gula också är tropic. Jag tycker det är ett ordmissbruk (om man nu ska använda sådana uttryck) ;)
On tropic, gällande Tropic
http://rolexpassionreport.com/23316/the-commercial-abuse-of-the-vintage-rolex-term-tropical/
Dock ännu hårdare syn än jag..

Inga problem, öppet för alla åsikter :)

Håller med om att det är tröttsamt med säljare som skönmålar skadade klockor. Å andra sidan så är gränsen mellan skada och patina ganska diffus - det jag tycker är kul med vintage är att variation är så stor och tolkningen så personlig.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Oj vad han svamlar och hittar på sanningar. Tycker inte det är så udda att man kallar tavlor som blivit utsatta för tuffa förhållanden tropic. Hänger ju ihop med just det tropiska klimatet och otäta ur.
Håller inte heller med om at det måste vara en Gilt rolex tex...
Håller dock med om att tropic missbrukas. Men alla får väl ha sin egen åsikt. Jag tycker tropic är (väsentligen) oskadad brun tavla :)
Detta är tex inte tropic för mig
1000w.jpg
 

Husse

Patek
Den här är skadad, men rätt frän!
Inte min, men en kompis, ärvd efter hans farfar, visad här förut!
Det coolaste med denna klocka är att den faktiskt fungerar! :)
16FC1A6B-9191-419B-828C-1AEE21ECBFDF.jpeg
 

MrPlow

Rolex
Vad finns det för olika begrepp på patina som cirkulerar där ute? Jag känner bland annat till (rätta mig om jag har definierat dem fel):

Patinated dial: Urtavla som blivit ljust gul / cremefärgad med tiden (generellt, men kan även referera till någon av nedan typer av mer udda patina).
Tropical dial: Mörk (svart) urtavla som blivit djupt brun i färgen.
Spider dial: Urtavla (i lack) som krackelerat.
Stardust dial: Urtavla med en mängd små prickar, likt stoft.
Ghost bezel: Mörk (svart) vridring som blivit utnött och grå.
Bra sammanfattning. Komplettera med bilder vore bra!
 

Psykel

Patek
Här har vi en blank, svart tavla som fläckvis blivit matt. Finns det nån officiell beteckning för det, eller är det "bara" patina? Dessutom fint gulnat tryck på tavlan, något av en "fake gilt", skulle jag kanske kalla det!
5F11C642-B34D-4C08-A0EF-F085AE0DC63D.jpeg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det lustiga med slanguttryck för patina-typer är att det i regel är omöjligt att avgöra vilka som verkligen beskriver någon form av åtråvärda ålderstecken, vilka som har myntats av slipade italienska handlare i syfte att få skadade klockor att framstå som premium, och vilka som bara är produkter av spjuvrar på forum som gillar att driva med konceptet. Att inte lägga till några egna pudelrocksdoftande uttryck i en officiell sammanställning över patinaformer vore en svår frestelse...
 
Exempel på vad kunden tyckte var patina, men var obligatorisk byte av tavla och vidare eftersom de är extremt vattenskadade. Kunden förstod inte skillnaden på patina och vattenskada.

Nu är ljuset sådär, men det är en rejält färgskiftning på tavlan. Det som dock ändrar allt är indexen som har tagit mycket skada och det är mycket partiklar från dem som hamnat i verket.

248B2455-931D-47AA-94BE-BDA7C9BBFA33.jpeg
538A8A74-ABF0-4FF4-8049-073315CC9AE7.jpeg
2E3267E1-6A00-48EA-B6AF-9CF37CB01196.jpeg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Finns mängder och åter mängder av fina ord för skador så det kan säljas för dyrt av handlare...
Spider dial är väl en av de knäppaste...

Personligen tycker jag patina räcker. Sedan får betraktaren bestämma om det är bra eller dålig patina.

Ps. Tropic är svart tavla som blivit brun, UTAN att blivit skadad på annat vis. En fuktskadad tavla som har bruna nyanser är inte tropic, bara skadad. Ds

Andra som tycker det är roligare med alla dessa uttryck får fylla i.

Edit: Lägger in en smile så jag låter mindre bitter :)
Äsch... låt romantiken och det poetiska flöda.. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Man får absolut kalla vad man vill tropical. För min egen del så är det färg som skiftat. Svart till brun, blå till lila osv. Gissningsvis mer pga en färgdefekt snarare än av fukt då det oftast är samma typ av tavlor som ändrar färg. Sedan kan i princip vilken tavla som helst ändra färg om det kommer in vatten men det brukar vara ganska så uppenbart.

Charmen för mig är när lum, lack, tryck osv är i toppskick medan tavelfärgen enbart skiftat. Då är det inte en skada. Då är det bara unikt, vackert och överjävla kick-ass. :)

173CDED1-2AD8-4BF7-BFD4-A086E3132A70.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Exempel på vad kunden tyckte var patina, men var obligatorisk byte av tavla och vidare eftersom de är extremt vattenskadade. Kunden förstod inte skillnaden på patina och vattenskada.

Nu är ljuset sådär, men det är en rejält färgskiftning på tavlan. Det som dock ändrar allt är indexen som har tagit mycket skada och det är mycket partiklar från dem som hamnat i verket.

248B2455-931D-47AA-94BE-BDA7C9BBFA33.jpeg
538A8A74-ABF0-4FF4-8049-073315CC9AE7.jpeg
2E3267E1-6A00-48EA-B6AF-9CF37CB01196.jpeg
Låter man inte kunden bestämma det?
 
Topp