• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Typsamlingen - vad innehåller den?

Manks

Omega
Hej,

Funderat på en sak. När man snackar barskåp finns det ju oftast ett standardutbud man bara måste ha för att det ska få kallas ett barskåp. Någon form av vodka, gin, whiskey, vermouth etc...

Men vad ska en typisk klocksamling innehålla? Finns det en sådan? Jag tänker exempelvis:
  • Dykare/beater
  • Dressare
  • Vintageur
  • "Kronan på verket" (dvs något i den övre prisklassen)
  • osv...
Inser att vissa klockor kan uppfylla några av ovanstående egenskaper på en och samma gång. Så därför, vad tycker ni? Finns det en typsamling och hur ser den ut enligt er?
Mvh,
Magnus
 

Norra

Panerai
Jag tycker att man aldrig kan ha för många klockor, och hur många man än har och hur fina de än är så är de alltid till för att användas, så jag skulle säga att en bra samling skulle bestå av följade;

1. Ett dressat ur, kan vara vintage/nytt.

2. Ett sportigt ur som är vattentätt och gärna på länk som kan användas överallt, gärna ett modernt.

3. En s.k beater om man nu av någon anlending inte törs använda den vattentäta/robusta sportklockan nämnd ovan.

Då tror jag att de flesta har chansen att lägga ner riktiga pengar på riktigt schyssta klockor istället för en samling klockor som bara är "helt okej", om man nu inte har någon jättehög inkomst förstås.

Edit: välkommen till klocksnack, forumet som kommer att ruinera dig..
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
De här skulle jag kunna ha på rullning i mitt barskåp...

Tudor Black Bay - dykare/beater
JLC Reverso Classique - "finklocka"
Rolex Daytona 6263 - caféklocka
AP Royal Oak 14970 - lyxsport
Rolex GMT 16710 - vardagsklocka
 

Sond

Patek
Typsamling vet jag inte, men en radhustrippel sitter aldrig fel..:D.
https://klocksnack.se/threads/radhustripplar.17131/

Ett annat sätt att beskriva det är som du själv skriver; en dykare, en dress, en kronograf och en beater. PÅ fyra klockor kan man lätt gå runt och man klarar alla situationer och prisnivån kan sättas efter ekonomi och vilja att prioritera.

Edit: Sedan väljer ju var och en hur den vill bygga sin samling och man vill ha en samling, men det är ju en annan sak.
 

Tome

Cartier
Håller med Norra. Visst ska man ha massor av ur om man vill och har råd. Själv tänker jag att det är lite som med bilar - svårt att använda för många ;) Jag satsar på tre-fyra klockor och kommer att byta upp mig istället för att bara köpa fler. Dressig, sportig/dykare och lyxig är mina tre kategorier. Sen vad man kategoriserar hur är en annan femma. Jag kategoriserar t ex min Monaco som dressig - vilket säkert merparten här inte håller med om (troligen mer som racingklocka/sportig), och min Panerai som lyxig - vilket såklart fallerar om man anser sig ha råd med AP/PP e dyl.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Beater är överskattat. Aldrig förstått mig på påfundet. Har man en sportklocka av något slag så duger den väl att användas till det mesta? När den absolut inte passar; varför ens använda en klocka då?

Ärligt talat så har jag svårt att se en standardsamling som något slags mål. Antingen nördar man in på något eller så skaffar man det man vill ha. De flesta klockor funkar i de flesta sammanhang om ägaren bara är bekväm med valet. Det är också sällan att klockor används för sitt ursprungliga syfte så att dykare dyks med, kronografer tar tid och månfaser irriterar Denke.
 

Tome

Cartier
Beater är överskattat. Aldrig förstått mig på påfundet. Har man en sportklocka av något slag så duger den väl att användas till det mesta? När den absolut inte passar; varför ens använda en klocka då?

Ärligt talat så har jag svårt att se en standardsamling som något slags mål. Antingen nördar man in på något eller så skaffar man det man vill ha. De flesta klockor funkar i de flesta sammanhang om ägaren bara är bekväm med valet. Det är också sällan att klockor används för sitt ursprungliga syfte så att dykare dyks med, kronografer tar tid och månfaser irriterar Denke.
Sant - men jag skulle nog inte köpa 4 tjocka dykarur utan hellre flippa några mot andra ur. Men så skulle jag inte köpa 4 svarta kostymer heller. Dock inser jag precis att jag nog har en 8-10 blå skjortor vilket min fru är hyfsat irriterad på varje gång jag köper en ny... :confused: Håller kanske inte med om att alla klockor funkar i de flesta sammanhang - vore dumt att simma med ett dressur och en fet dykare blir hyfsat obekvämt under manschetten...
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
En dyr klocka.

Och en billig klocka.

Klart.


...


Fast så vore det ju såklart kul med en ... Och så skulle jag ju gärna vilja ha en... Och så skulle en sån här passa perfekt ... Osv... :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sant - men jag skulle nog inte köpa 4 tjocka dykarur utan hellre flippa några mot andra ur. Men så skulle jag inte köpa 4 svarta kostymer heller. Dock inser jag precis att jag nog har en 8-10 blå skjortor vilket min fru är hyfsat irriterad på varje gång jag köper en ny... :confused: Håller kanske inte med om att alla klockor funkar i de flesta sammanhang - vore dumt att simma med ett dressur och en fet dykare blir hyfsat obekvämt under manschetten...
De flesta klockor funkar i de flesta sammanhang om ägaren bara är bekväm med valet.
MALLORCA201093.jpg
 

Tome

Cartier
En dyr klocka.

Och en billig klocka.

Klart.


...


Fast så vore det ju såklart kul med en ... Och så skulle jag ju gärna vilja ha en... Och så skulle en sån här passa perfekt ... Osv... :)

Hahaha! Gillar hur du tänker :) Så en för 10k och en för 2k... Eller vänta lite - en för 200k och en för 40k... Eller... ;)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
och en fet dykare blir hyfsat obekvämt under manschetten...

Nu vet jag såklart inte vad din definition är av en "fet dykare". Men jag varvar just nu mellan Omega SMP, Rolex SubC och 44 mm Panna till kostym. Tycker att det är hur gött som helst. Testade en DeepSea på RobE, men där kändes det som att höjden faktiskt blev ett problem. Jag tror att det är en vanesak och hur viktigt man tycker att det är att vara "korrekt".
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Beater är överskattat. Aldrig förstått mig på påfundet. Har man en sportklocka av något slag så duger den väl att användas till det mesta? När den absolut inte passar; varför ens använda en klocka då?

Ärligt talat så har jag svårt att se en standardsamling som något slags mål. Antingen nördar man in på något eller så skaffar man det man vill ha. De flesta klockor funkar i de flesta sammanhang om ägaren bara är bekväm med valet. Det är också sällan att klockor används för sitt ursprungliga syfte så att dykare dyks med, kronografer tar tid och månfaser irriterar Denke.

Jag ser absolut ett stort användningsområde för en s.k beater.

Det är kul att ha en klocka som man gillar, men som det inte gör något om man slår sönder, tappar eller bara repar fult.
Min beater är den klocka jag haft längst, och den första klocka jag köpte helt ny. Den ska slitas i takt med att jag slits.
 

Tome

Cartier
Nu vet jag såklart inte vad din definition är av en "fet dykare". Men jag varvar just nu mellan Omega SMP, Rolex SubC och 44 mm Panna till kostym. Tycker att det är hur gött som helst. Testade en DeepSea på RobE, men där kändes det som att höjden faktiskt blev ett problem. Jag tror att det är en vanesak och hur viktigt man tycker att det är att vara "korrekt".
Jag är oftast helt okorrekt och är stolt över det. Men det stör mig grymt när skjortärmen stramar och men inte vet om man ska knäppa manschetten över klockan eller pressa ner klockan på handleden och knäppa ovanför. Obekvämt helt enkelt. Slutar med att jag har uppkavlade ärmar 90% av tiden när jag har dykaren till skjorta...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag ser absolut ett stort användningsområde för en s.k beater.

Det är kul att ha en klocka som man gillar, men som det inte gör något om man slår sönder, tappar eller bara repar fult.
Min beater är den klocka jag haft längst, och den första klocka jag köpte helt ny. Den ska slitas i takt med att jag slits.
Och vad är det för klocka? Min är en sub som jag absolut inte gråter om den får en ding. Dings ger karaktär. :)

Alla har dock rätt att tycka annorlunda. Personligen så ser jag inget större nöje i att ha en klocka som jag inte bryr mig om. Dock ska sägas att det är sällan jag gör saker som subben inte duger till samtidigt som jag känner att jag bara måste ha en klocka på mig.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Och vad är det för klocka? Min är en sub som jag absolut inte gråter om den får en ding. Dings ger karaktär. :)

Alla har dock rätt att tycka annorlunda. Personligen så ser jag inget större nöje i att ha en klocka som jag inte bryr mig om.

Longines Hydroconquest.

Tycker mycket om den, särskilt av sentimentala skäl, då det var den klockan som startade idiotin.

Håller med dig om att det inte finns något nöje i att ha en klocka man skiter i.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Longines Hydroconquest.

Tycker mycket om den, särskilt av sentimentala skäl, då det var den klockan som startade idiotin.

Håller med dig om att det inte finns något nöje i att ha en klocka man skiter i.
Då är det ju en klocka som betyder något för dig. Inte bara en slit-och-släng-beater. Helt annan sak.. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Sant, men den fyller enbart beater-funktion i mitt klockbärande. :)
Eller så är den bara en av dina sportklockor men jag förstår absolut vad du menar. :)

Ser det bara inte som ett krav i en samling att ha just en "beater". Alla är vi dock olika. Ska sägas att jag säkert har någon Seiko eller liknande av den anledningen men det är absolut inget som används. Ever..
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Eller så är den bara en av dina sportklockor men jag förstår absolut vad du menar. :)

Ser det bara inte som ett krav i en samling att ha just en "beater". Alla är vi dock olika. Ska sägas att jag säkert har någon Seiko eller liknande av den anledningen men det är absolut inget som används. Ever..

Håller med.

Vissa köper ju en Submariner, men tar ändå med sig skx007 till semestern på kreta. Det förstår jag inte.
 

Apansson

Torpare
Nu ska jag försöka vara seriös. Såhär tänker jag min femma, i den ordning jag prioriterar att införskaffa:
Daydate 18038 vignette med briljanter på presidentlänk i gult guld som dress/stilur. [X]

Swatch sistem51 för att typ, se tiden och vara lite funky, tål allt, slit och släng. [X]

Rolex GMT-master pepsi på oysterlänk för vardagsanvändning, till neddressade kläder (typ shorts+tshirt) [ ]

Omega Aqua Terra skyfall 38.5mm/Rolex datejust på jubileelänk för de där gångerna DDn känns "too much" men man ändå vill vara lite snygg, tänker skjorta och jeans. Visst, DDn funkar till det här, men en AT/DJ känns bara helt rätt att ha. [ ]

Rolex Sky Dweller i antingen gult eller vitt guld på Oysterlänk. För att varför inte? Den är stor, den är komplicerad, den är spejsig, den är grym. Den skriker "håll käften" och vore bara i allmänhet kul att ha. [ ]

Rimliga Bubblare:
JLC Reverso
JLC master control (utan komplikationer)
Omega Planet Ocean (fortfarande lite separationsångest)
Rolex Submariner 116613
Omega Speedmaster Pro (för historien, egentligen är inte kronograf min grej)

Om man får drömma/vinner på lotto:
AP royal oak 39mm roseguld, blå tavla, länk.
Daydate i platina, mother of pearl, diamantindex. Orimlighetens mamma bägge dessa, men drömma ska man.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/hur-många-klockor-är-motiverat-att-ha-i-sin-samling.25005/

Beater / dykarklocka (g-shock)
Kronograf (el primero)
GMT (SBGM001)
Vintage (6105-8000)

Det där med dressklocka har jag funderat på och det är en jävligt onödig kategori om man inte dessutom har den som vardagsklocka. Folk i allmänhet skiter ju i att man ska ha en fin klocka på läder vid tillställningar. De kör allt möjligt och gärna något stort på länk.

Kompletterar gärna ovanstående med en GS kvartsdykare och en BP aqualung.
 

laketwig

Patek
2-Faktor

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Som frimärkssamlare söker du en stämpel, en färg, en tandning, en variant m.m! Det finns ju självklar ingen sanning
i vad man måste ha! Hur är du som samlare/brukare av klockor. När, var, hur kommer jag att använda min klocka/klockor!

I vissa läge är jag mer frimärkssamlare än klockbrukare.
 

Knight

Cartier
En SubC och en jävligt komplicerad dressare i guld är egentligen allt jag behöver!

Så jakten på den perfekta gulddressaren fortsätter..
 
Topp