• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Typsnitt/text

V

Cartier
Jag undrar om det är någon som har ratat en klocka på grund av att ett i ert tycke fult typsnitt, alternativt att det har varit för mycket text på tavlan?

Nu svär jag säkert i kyrkan men till exempel Submarinern förstörs enligt mig en aning med allt "kladd" på tavlan och de fyra raderna text under visarna. Det tar bort fokus från klockans skönhet och jag kan verkligen inte förstå meningen att behöva skriva exempelvis "officially certified"...det är lite som att trycka en ce-märkning.
I Submarinerns fall skulle jag föredra om det bara stod Rolex, kronan ovanför, och sedan ingenting mer. Det är ju knappast att man måste bli påmind med hur djupt det nu var man kunde dyka. Hm, jag tror jag kanske får gå i forumexil efter det här inlägget :)

Tissot är ett annat exempel. Nu kan jag ingen bakgrundshistoria men om man har en logga som i exempel 1, kan jag inte förstå hur man kan skapa en logga som i exempel 2, som i mina ögon helt förstör klockan och skapar en disharmoni på tavlan som jag aldrig skulle kunna stå ut med.

T014_410_16_037_00.jpg

t0194301603101-1.jpg

Men nog från mig nu innan jag blir kölhalad. Har ni som sagt några exempel på när ni antingen valt bort en klocka eller har typsnitt/text som ni verkligen inte kommer överens med?
 

Galaxy

Rolex
Jag velade faktiskt mellan Visodaten och en Certina DS-1, och valet föll tillslut på Certinan pga. Tissotens logga. Tycker att det är en så pass stilren klocka så att den vanliga Tissot-loggan skulle suttit utmärkt. Dock har den väl funnits ganska länge, och bland annat suttit på tidigare Visodates (eller jag kanske bara har fått för mig detta)?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vissa modeller är ju extrema. De 4 raderna på vissa subbar är ju löjligt, men vi har faktiskt ett märke som trippelbrandar i princip alla klockor och det är GS.

image.jpg

Tänk vad snygg den skulle vara med enbart "Grand Seiko" kl 12 och enbart "hi beat" kl 6.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag kan tycka att det är lite för mycket text i denna, men samtidigt vem bryr sig när den är så löjligt snygg?
RolexDaytonaPlatinum-6.jpg
 

V

Cartier
Vissa modeller är ju extrema. De 4 raderna på vissa subbar är ju löjligt, men vi har faktiskt ett märke som trippelbrandar i princip alla klockor och det är GS.

image.jpg

Tänk vad snygg den skulle vara med enbart "Grand Seiko" kl 12 och enbart "hi beat" kl 6.
Kan bara hålla med. Det hade varit exceptionellt grannt.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Vissa modeller är ju extrema. De 4 raderna på vissa subbar är ju löjligt, men vi har faktiskt ett märke som trippelbrandar i princip alla klockor och det är GS.

image.jpg

Tänk vad snygg den skulle vara med enbart "Grand Seiko" kl 12 och enbart "hi beat" kl 6.

Håller helt med, fast det hade ju nästan räckt om de tagit bort SPECIAL också:D
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockor från Bernhardt, typsnittet som Tolkien ratade till Sagan om Ringen. Hade en Seashark men stod inte ut med att känna mig som Frodo Bagger på syra varje gång jag tittade på klockan. Rena orch-nojjan!

image.jpg
 

SSL

Audemars
Enkelt och rent ska det vara. Helst ingen logga eller nånting, alltså. Räcker att jag själv vet vad det är. Fast det finns väl inte, inte av bra kvalité iaf. Kanske gamla ur men det är jag inte intresserad av.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enkelt och rent ska det vara. Helst ingen logga eller nånting, alltså. Räcker att jag själv vet vad det är. Fast det finns väl inte, inte av bra kvalité iaf. Kanske gamla ur men det är jag inte intresserad av.
Finns ju massvis från Kemmner. De har även många modeller där texten har samma färg som urtavlan.
image.jpg
 

SJ Smythe

Cartier
Det har alltid stuckit i mina ögon att Grand Seiko skrivs i en gotisk-inspirerad stil. Ungefär som att tanken var "på vår bästa klocka måste vi ha den mest raffinerade loggan, gotiskt, det signalerar gammal europeisk klass det". Uuh...
 

Boris Balkan

Fark you!
Nu svär jag säkert i kyrkan men till exempel Submarinern förstörs enligt mig en aning med allt "kladd" på tavlan och de fyra raderna text under visarna.

Det är snarare så att vi inte kan ta dig på allvar än att vi skulle utmäta (även om det är välförtjänt) ett medeltida straff.

Och för att svara på din fråga så ja många klockor går bort pga typsnittet.
 
Topp