• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tyst bil?

jistanes

Cartier
Hej!
Tröttnat på ljudnivån i kupén i min nuvarande bil, Toyota Auris hybridkombi. På motorväg speciellt.
Söker därför andras goda erfarenheter av tysta välisolerade bilar av typen kombi/familjebil? Budget ca 200k.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hej!
Tröttnat på ljudnivån i kupén i min nuvarande bil, Toyota Auris hybridkombi. På motorväg speciellt.
Söker därför andras goda erfarenheter av tysta välisolerade bilar av typen kombi/familjebil? Budget ca 200k.
BMW 520d, Audi A6, Mercedes E-klass, Volvo V70, XC60 mfl. Alla går att hitta för 200k. Se till att det inte sitter för stora däck på den bara, undvik största däcksalternativen per modell. Du kommer uppleva en enorm förbättring nästan oavsett vad du väljer, Auris är en eländig bullerburk, bland det bullrigaste som finns på marknaden i klassen.
 

jistanes

Cartier
BMW 520d, Audi A6, Mercedes E-klass, Volvo V70, XC60 mfl. Alla går att hitta för 200k. Se till att det inte sitter för stora däck på den bara, undvik största däcksalternativen per modell. Du kommer uppleva en enorm förbättring nästan oavsett vad du väljer, Auris är en eländig bullerburk, bland det bullrigaste som finns på marknaden i klassen.
Tack alfgren, jag ska kolla in dem!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kan inte nog bekräfta vikten av lagom små hjul. Åkte brorsans kompis Audi A6 med 21" på. Lät inge vidare faktiskt. Och såg ut som "pimp my ride"...

Ligger en del i det där.

Blev runtskjutsad i en ny A8L härom veckan och det som inte imponerade alls på mig var just ljudnivån. Lät som vilken vardagskärra som helst. Troligen mycket pga stora och breda fälgar.

Hade däremot en Pegga 208 som hyrbil förra veckan och var sjukt impad av hur tyst den var tom i höga motorvägsfarter. Den rullade ju dock på pygméfälgar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan inte nog bekräfta vikten av lagom små hjul. Åkte brorsans kompis Audi A6 med 21" på. Lät inge vidare faktiskt. Och såg ut som "pimp my ride"...
Byter upp mig en hjulstorlek nu, kan inte tänka mig att det skulle påverka. Däremot kommer det bli bekvämare då jag har kvar samma fälgar och byter bort runflat.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Byter upp mig en hjulstorlek nu, kan inte tänka mig att det skulle påverka. Däremot kommer det bli bekvämare då jag har kvar samma fälgar och byter bort runflat.

Att få bort run flat är ju en dröm. Dom är katastrof
Tror inte du kommer påverkas men annars vill man ju ha hög profil för komfort.
 

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har en Audi A3 1,0 TFSI som lånebil för tillfället och tusan vad impad jag är! Den är helt knäpptyst i kupén och känns riktigt rapp trots minsta motorn på 115 HK (turbon hjälper givetvis till en hel del).

En sprillans verkar börja någonstans runt 200 k. Sedan kanske den är lite liten som familjebil, men du kan ju alltid spana in storebror, A4.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
1 av 100 e39or kanske. Resten ser tyvärr ut som pundarslädar vid det här laget.
mm satt faktiskt o kolla på gamla bilder på den nu på tvn

20170627_200413.jpg
 
  • Like
Reactions: S.N

S.N

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har också haft en härligt ostylad 530 en gång i tiden. Men rosten började krypa i bilen redan 2007 så jag vågar knappt tänka på hur den ser ut idag :(
DSC_0399.JPG
Så himla läcker. E39 är helt klart en av BMW:s vackraste modeller genom tiderna.
Färgkombon mellanblå metallic/beige skinn gör inte saken sämre...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Har också haft en härligt ostylad 530 en gång i tiden. Men rosten började krypa i bilen redan 2007 så jag vågar knappt tänka på hur den ser ut idag :(
DSC_0399.JPG
Fin, ja det var det som var nackdelen rosten kom sakta men säkert, jag hade inte mycket men lite smått, hade rostskyddsbehandlat min också.
Men var alltid lite nya projekt på gång, mest för att jag gillade att pyssla med den.
 

Kugghjul

Panerai
Kan inte nog bekräfta vikten av lagom små hjul. Åkte brorsans kompis Audi A6 med 21" på. Lät inge vidare faktiskt. Och såg ut som "pimp my ride"...
Minsta möjliga fälgar med icke över rek tryck för att minimera överföringen av vibrationer till bilen, vissa bilar har även nu dämpmaterial i däcken.

Provkör bilmodell med och utan diesel, ibland kan dieseln var mer ljuddämpad pga tillverkaren vill ej att föraren skall höra traktormotorn.

BMW 520d, Audi A6, Mercedes E-klass, Volvo V70, XC60 mfl. Alla går att hitta för 200k. Se till att det inte sitter för stora däck på den bara, undvik största däcksalternativen per modell. Du kommer uppleva en enorm förbättring nästan oavsett vad du väljer, Auris är en eländig bullerburk, bland det bullrigaste som finns på marknaden i klassen.
A6 är jag inte så säker på, många har bulleröverförande stötigt sportchassi, däremot 5-serien och V70 är tysta, det har jag hört själv... :) Och se här:
http://www.vibilagare.se/reportage/tystnadens-pris-en-miljon-eller-150-000-kr-3900
siffrorna här bygger på självskattningar tror jag, inte tillförlitligt!:
http://www.vibilagare.se/reportage/bullrigast-och-tystast

Tänk på att däckval och asfaltstyp påverkar jättemycket! En tyst bil bullrar också på dålig asfalt, men går nästan helt tyst på nylagd slät asfalt! Sverige har mycket grov asfalt, skall tåla plogning bättre har jag läst.
 
Topp