• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tysta tvivlarna! (Pan-Am 6542)

David

Bödeln
Ricrob skrev:
Och ser man på! Detta måste väl ändå tysta tvivlarna, eller..?

file.php


file.php

Hittepå eller inte? Visa bevismaterial, för eller emot!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Haha! Tänkte precis nämna att alla kan skriva en egen bok, men Per fixade det mycket snyggare!
 

David

Bödeln
Jag vill väldigt gärna tro att den är okej, och även om den inte är okej är det på gränsen till att jag vill ha en i alla fall.

Det är förstås oroande att ingen verkar ha varit med om att få en, eller ens känner någon som har sett en när det begav sig. Och så det här då, ganska övertygande, får nästan betraktas som sista spiken i kistan:

Per skrev:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Svårt att hitta ännu mer conclusive evidence på något som inte finns på riktigt. ;)

Nu får givetvis alla tro vad de vill men en datoranimerad bild från Skeech & Urul är iaf inte nog för mig.
 

DrDre

Patek
De där har ju varit omtalade rätt länge och ingen verkar ju veta säkert.

Är det någon som vet var de faktiskt finns, alltså, vem äger de vita GMT's som av vissa anses vara äkta? Eller är det så att det bara svävar rykten om några vita GMT's men ingen har faktiskt sett dem i verkligheten?
 
DrDre skrev:
De där har ju varit omtalade rätt länge och ingen verkar ju veta säkert.

Är det någon som vet var de faktiskt finns, alltså, vem äger de vita GMT's som av vissa anses vara äkta? Eller är det så att det bara svävar rykten om några vita GMT's men ingen har faktiskt sett dem i verkligheten?

Som jag förstått det så verkar den vara som 'Bigfoot' eller i detta fall mera passande 'Yetin' vissa/många tror att dom finns eller hävdar att dom sett en men det verkar inte finnas några konkreta bevis för då skulle vi inte ha den här diskussionen...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har just varit i kontakt med A Shear, hans kommentar är att den finns. Skall bla finnas ett ex i Italien tyvärr utan Pan-AM graveringen. Han har personligen sett vita 6610,1016, 6204 samt 6542.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Vi borde kanske göra en omröstning i första-inlägget?
Finns det en Pan Am-GMT?
Ja
Nej
Osäker
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Fast ärligt Per, i min värld väger hans ord tyngre än ditt ;)
Självklart. Inget jag säger något emot. Jag är bara så pass envis att jag hellre bildar mig en egen uppfattning. Bara för att någon säger något så tror jag inte per automatik på det. Min kunskap inom vintage Rolex är väldigt låg om man tittar till experterna. Att jämföra min kunskap som är baserad på internet och kanske ett hundratal klockor totalt mot de som varit i branschen i 30 år och hanterat tusentals klockor känns inte riktigt rimligt. :)

Frågetecknen finns där. Vissa tror på den, andra inte. I don't.

daviden skrev:
Vi borde kanske göra en omröstning i första-inlägget?
Finns det en Pan Am-GMT?
Ja
Nej
Osäker

Ja, skulle verkligen reda ut det hela. ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
JakobZ skrev:
masterkiller skrev:
Varför gissa? borde inte Rolex kunna säga om dom tillverkat skiten eller inte? Det måste ju finnas i deras arkiv....

Dom vill säkert hålla mystiken vid liv :mrgreen:
Tror ärligt talat inte de har någon aning längre. Är över 50 år sedan och om tavlorna nu fanns så gjorde de förmodligen i en väldigt låg volym. De kan säkert berätta för dig att serienummer 443 156 är en GMT men de kan knappast berätta för dig att det var en vit GMT på samma sätt som de inte berättar för dig om en specifik klocka har underline-tavla, double swiss eller liknande. Iaf vad jag tror. :)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Per skrev:
Jag är bara så pass envis att jag hellre bildar mig en egen uppfattning. Bara för att någon säger något så tror jag inte per automatik på det. Min kunskap inom vintage Rolex är väldigt låg om man tittar till experterna. Att jämföra min kunskap som är baserad på internet och kanske ett hundratal klockor totalt mot de som varit i branschen i 30 år och hanterat tusentals klockor känns inte riktigt rimligt. :)

Resonerar du likadant även inom andra områden? Typ att jorden är platt för att du själv aldrig upplevt den som rund, oavsett om experter hävdar motsatsen. :mrgreen:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Denke skrev:
Per skrev:
Jag är bara så pass envis att jag hellre bildar mig en egen uppfattning. Bara för att någon säger något så tror jag inte per automatik på det. Min kunskap inom vintage Rolex är väldigt låg om man tittar till experterna. Att jämföra min kunskap som är baserad på internet och kanske ett hundratal klockor totalt mot de som varit i branschen i 30 år och hanterat tusentals klockor känns inte riktigt rimligt. :)

Resonerar du likadant även inom andra områden? Typ att jorden är platt för att du själv aldrig upplevt den som rund, oavsett om experter hävdar motsatsen. :mrgreen:
Självklart. Gör inte du?

Nä, på samma sätt som Andrew Shear säger att den finns så finns det många andra experter som är skeptiska. Jag läser det som finns tillgängligt och bildar mig en uppfattning utefter vad jag finner troligt.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Per skrev:
Denke skrev:
Per skrev:
Jag är bara så pass envis att jag hellre bildar mig en egen uppfattning. Bara för att någon säger något så tror jag inte per automatik på det. Min kunskap inom vintage Rolex är väldigt låg om man tittar till experterna. Att jämföra min kunskap som är baserad på internet och kanske ett hundratal klockor totalt mot de som varit i branschen i 30 år och hanterat tusentals klockor känns inte riktigt rimligt. :)

Resonerar du likadant även inom andra områden? Typ att jorden är platt för att du själv aldrig upplevt den som rund, oavsett om experter hävdar motsatsen. :mrgreen:
Självklart. Gör inte du?

Nä, på samma sätt som Andrew Shear säger att den finns så finns det många andra experter som är skeptiska. Jag läser det som finns tillgängligt och bildar mig en uppfattning utefter vad jag finner troligt.

Ha ha! Jag vet att det är en fråga de lärde tvistar om men jag tror den finns. För det är roligare. ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Denke skrev:
Ha ha! Jag vet att det är en fråga de lärde tvistar om men jag tror den finns. För det är roligare. ;)
Kan inte se att det är någon större fråga i sig om den funnits eller ej. Så tråkig är jag. Jag gillar dock att argumentera. ;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Har just varit i kontakt med A Shear, hans kommentar är att den finns. Skall bla finnas ett ex i Italien tyvärr utan Pan-AM graveringen. Han har personligen sett vita 6610,1016, 6204 samt 6542.

Som jurist är du nog bekant med begreppet hörsägen.....ett klockrent fall därav??
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tycker att ni Rolexrävar ska gå till botten med det här.
Låt Klocksnack vara forumet där den vita GMTn fick sin slutgiltiga dom. ;)

Spence, kan inte du spöa upp någon gammal Rolexchef tills denne berättar sanningen? :D
 
Topp