• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TZ grading

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
De flesta här är nog bekanta med TZ grading och det är inte ens säkert att alla är så förtjusta i den men jag tar mig friheten att posta den ändå :lol:


LNIB
A pre-owned watch that has been worn, yet is in perfect condition. Accompanied by the factory box(es), tags and documentation. No alterations from factory-delivered condition. The warranty papers must be stamped to establish the authenticity and validity of the watch - TimeZone does not allow sales of watches with "open papers." No bracelet resizing or marks of any kind. 100%

Mint
A pre-owned watch that is in very nearly perfect condition. Signs of wear are visible with a low powered loupe. May be a watch that is in LNIB condition but not accompanied by the factory box(es) or documentation. May refer to an older watch that has been restored, so long as the restoration returned the watch to very nearly perfect factory original condition. Working perfectly, keeping excellent time, needs nothing. 98-100%

Near Mint
Showing very light signs of wear. Faint scratches on the case, bezel, bracelet or buckle are visible to the naked eye. Completely original in every way. Strap shows light use - may be bent or lightly creased, but not stained. Bracelet may be resized. The watch is working perfectly, keeping very good time and needs nothing. 93-97%

Excellent
Evidence of use is visible to the unaided eye. Scratches are light, but more numerous than "near mint". If the watch has been restored, all original replacement parts have been used. Strap clearly used but no stains. No dents or dings are detectable, and the bracelet has little wear. Working perfectly, needs no repair or service. 88-92%

Very good
The watch shows what might be considered normal wear by a careful owner who wore the watch regularly. Scratches are evident, but no nicks or dings. May have replacement parts and/or a high quality redial. Running and keeping good time, though may need minor regulation. A sound, attractive presentation overall. 83-87%

Good
Nothing fundamentally wrong with the watch, though it has quite obviously been used. Running and wearable, but may gain or lose a few minutes over 24 hours. Case may show a few dings, nicks, or deep scratches. May have a redial that is not up to high standards. May not have all original parts. 77-82%

Fair
Well used, may require service and/or restoration to be useable. May be running erratically. Dial, case, and other major components may not be original, but no pieces are missing. Even an untrained eye could tell the watch is worse for wear. Some might call it rough. 72-76%

Poor
Shows abuse, requires service and/or restoration. May have major cosmetic flaws, missing parts, may not run at all. A speculative piece - 'fixer-upper' would be too generous. Not junk, but requires lots of work to be made wearable. 66-71%

Scrap / Parts
A collection of parts that at one time may have been a functioning timekeeper. Now missing parts, may be rusted or corroded, not worth restoring. Most people would call it junk. 64% or worse.
 

David

Bödeln
Har alltid tyckt att den där skalan är helt verrückt, bara en sån sak som att en LNIB får ha varit använd. Det är omöjligt att plocka upp en klocka ur lådan utan att det syns. Om LNIB ska definieras på det viset måste BNIB vara steget över. Likaså är uttrycket mint galet, i alla andra sammanhang används det för att beskriva det skick varan hade när den lämnade produktionen, och borde vara ekvivalent med LNIB, eller snarare BNIB.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Josef B skrev:
Jag tycker den här listan bör vara med i "Recensioner & Köpguider" och gärna klistrad :)
En bra idé! Kanske vi skulle klä listan i lite KS-dräkt också? Någon som orkar översätta? Någon som har synpunkter och kanske vill ha lite annorlunda kriterier? Redials nämndes t.ex. Gillar vi sånt på KS?
 

jabla

Sarlacc
Pappikjolo skrev:
Josef B skrev:
Jag tycker den här listan bör vara med i "Recensioner & Köpguider" och gärna klistrad :)
En bra idé! Kanske vi skulle klä listan i lite KS-dräkt också? Någon som orkar översätta? Någon som har synpunkter och kanske vill ha lite annorlunda kriterier? Redials nämndes t.ex. Gillar vi sånt på KS?

Jättebra förslag, en egen graderingslista som gäller allt som diskuteras och säljs här på KS :)
 

David

Bödeln
En grov skiss, men vet inte var redials skulle passa in:

Komplett, som ny
Aldrig använd, i fabriksskick, inklusive alla certifikat, instruktionsböcker, boxar och annat som följde med vid originalköpet.

Som ny
Som ovan, men kan sakna certifikat, instruktionsbok eller box.

Mycket fin
Så gott som fabriksny, men med vissa spår av användning.

Nyservad
Återställd till mycket fint skick.

Fin

Använd

Välanvänd

Illa

Skräp
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
det här är min favorit

Excellent
"Strap clearly used but no stains."

...det är ALLTID fläckarna på strapen på mina dinkor som sänker dom... ...när jag vill lägga upp dem till TZ 92% o så visar det sig att de sammantaget bara håller "Very good" ihop med redials o annat junk....
 

Barda

Cartier
David skrev:
En grov skiss, men vet inte var redials skulle passa in:

Komplett, som ny
Aldrig använd, i fabriksskick, inklusive alla certifikat, instruktionsböcker, boxar och annat som följde med vid originalköpet.

Som ny
Som ovan, men kan sakna certifikat, instruktionsbok eller box.

Mycket fin
Så gott som fabriksny, men med vissa spår av användning.

Nyservad
Återställd till mycket fint skick.

Fin

Använd

Välanvänd

Illa

Skräp
Bra skiss! Mer info på varje steg skulle lämna mindre utrymme för kreativ grading, jag tycker däremot att ju mindre desto bättre. Behövs inte mer än så!
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Jag satt och funderade nu idag. Min tanke är att först grundkategorisera "kittet", d v s allt som säljs, i fem kategorier:
Nyskick (80 - 99)
Mycket Gott Skick/Allt Original (60 - 79)
Gott skick (40 - 59)
Välanvänd (20 -39)
Renoveringsobjekt (0 - 19).

Sedan får man lägga till poäng enligt följande:
Box - 1
Cert - 1
Tillbehör som fanns vid nyköpet - 1
Oroginal- /servicekvitton - 1

Den andra för själva klockan uppdelat på
Boett/glas 1 - 5
Urverk 1 - 5
Urtavla/visare 1 - 5

Poängguide för själva klockan:
Felfritt 5
Mikroskopiska skador (kräver lupp) 4
Poler- eller tvättbara skador 3
Djupa repor 2
Flisor, sprickor, bucklor 1

Jag har gjort ett Excelark men det kan jag inte ladda upp. Dessutom så tror jag att andra behöver ge input/komplettera - eller kanske dissa och istället presentera ett alternativ :D
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
daviden skrev:
Jag är så in i h*lvete snäll, så här har ni ett excel-ark som ni tillsammans kan editera.
Det är Google Docs, så det är realtidsuppdatering om fler är inne och skriver.

https://docs.google.com/a/daviden.s...Ls6SfvK4dDN2Z0FyZGJCdTVUWFRISnR1ckp4VUE#gid=0

...få se hur bra det här kommer fungera. ;)

Det är du verkligen! Tack! Jag har lagt in min matris där och inser att den nog behöver många input innan det blir vettigt, så det är bara för alla kloka KSare att komma med förslag :mrgreen:

En möjlig brist som bör adresseras och diskuteras är att kittet ska grundkategoriseras. Behövs det? Kan det utformas annorlunda? Ska man skippa box-och-papperdelen av hela matrisen? Kom med förslag på bättre lösning!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
I samband med detta skulle en guide i hur man på bästa sätt fotar en klocka inför försäljning vara mycket intressant. Ni vet vet vad jag menar, så man ser luggar, bevels, kronskydd osv.
 
Topp