• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Udda Day-Dayt på Uretvintage

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Slösurfade runt lite på begagnade klockor och såg den här: http://www.uretvintage.se/rolex-day-date-pv-47290.html
Nu är inte jag någon expert på DD men den där räfflade ytan på länken och boet är något jag aldrig har sett tidigare. Någon som vet om det är något gjort av Rolex på fabrik eller någon hemma pysslare som vill modda den?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ytan ser hemsk ut, men den ska vara sådan. Någon i rolexmaffian får ge namnet på finishen.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Riktigt annorlunda. Ser ut som sån där räfflad plåt man har för att inte halka :)
Kan dock absolut nada om DD...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Var det inte en sån till salu här på KS för några månader sedan?
Tyckte då att det såg lite coolt ut men nu när jag såg den där, blä!
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
DSC08605_zps42435ea0.jpg~original


Rätt coolt, men jag skulle nog aldrig köpa en sådan.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Då har man lärt sig något nytt, den såg så gräslig ut att jag nästan trodde att det var någon som hade moddat den. Tack alla för snabba svar.
 

par

Patek
2-Faktor
Är min gamla som uretvintage har. Länken är sliten som ni säger. Däremot håller jag inte med om Morellis, svårt att fånga på bild men den gör sig riktigt bra i verkligheten. En vinst med finishen är att den verkar extremt reptålig, en fördel mot polerad/borstat.
 

ssp226

Cartier
Den har blivit moddad, den varianten av finish finns inte på quickset med safirglas. Motsvarande "florentine finish" finns enbart på 1806. Morellis är ref 1811 och skiljer sig rätt markant.
 
Topp