• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Udda Day-Dayt på Uretvintage

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag kunnat läsa mig till är det så men infon är knapp, någon gång ska man ha fel för första gången;)


Ja någongång kanske men inte just nu.
Som du säger är det "dålig" läs obefintligt med bra info om de olika förutom den vanliga barken..
 

ssp226

Cartier
moi
Sen kan man fråga sig varför det heter Morellis när det troligtvis är det här man syftar på http://en.wikipedia.org/wiki/Moiré_pattern

Moire stämmer för en 1806 och det kallas "florentine" på rolex av någon anledning. Morellis på en 1811 är något helt annat.
713433-fs-rolex-1811-day-date-w-original-bracelet-65.jpg
 

Barda

Cartier
Jag tycker det är helrätt! Riktigt kul samtalsämne, gillade liknelsen med sån där plåt man inte ska halka på.
"Mina andra klockor gled så förjävligt på armen om jag inte spände ordentligt, tyckte detta var en bra lösning" ;)
 

poormans

Rolex
det finns några riktiga referenser bla 1811 "moaire"
bilden nedan är ifrån en 1811 som gick på kaplans för några år sedan kaplans sjukt snyggt fullset ifrån 1975 runt 50k då tror jag



1806 "morellis"

och sedan vanligaste 1807 bark men de två första med rätt referens är sjukt ovanliga

däremot finns det finns mängder av aftermarket finnisherade klockor så jag skulle inte betala något premium pris utan rätt referens nr

cheers
christian
 
  • Like
Reactions: par

ssp226

Cartier
Frågan är inte om moire passar in på både 1806, 1811 och även 1811?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moiré_(interferensmönster)

Morellis och Florentine har alltid nämnts med 1811 respektive 1806. Men det är inga "officiella" mönster och inget Rolex har gett namn till.

Som du säger så finns det väldigt många klockor som har fått sina mönster aftermarket. Är det en 18038 så ska det definitivt inte finnas något mönster på klockan.

det finns några riktiga referenser bla 1811 "moaire"
bilden nedan är ifrån en 1811 som gick på kaplans för några år sedan kaplans sjukt snyggt fullset ifrån 1975 runt 50k då tror jag



1806 "morellis"

och sedan vanligaste 1807 bark men de två första med rätt referens är sjukt ovanliga

däremot finns det finns mängder av aftermarket finnisherade klockor så jag skulle inte betala något premium pris utan rätt referens nr

cheers
christian
 

ssp226

Cartier
1806, 1811 och 1810 menade jag...

Frågan är inte om moire passar in på både 1806, 1811 och även 1811?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moiré_(interferensmönster)

Morellis och Florentine har alltid nämnts med 1811 respektive 1806. Men det är inga "officiella" mönster och inget Rolex har gett namn till.

Som du säger så finns det väldigt många klockor som har fått sina mönster aftermarket. Är det en 18038 så ska det definitivt inte finnas något mönster på klockan.
 

poormans

Rolex
Frågan är inte om moire passar in på både 1806, 1811 och även 1811?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moiré_(interferensmönster)

Morellis och Florentine har alltid nämnts med 1811 respektive 1806. Men det är inga "officiella" mönster och inget Rolex har gett namn till.

Som du säger så finns det väldigt många klockor som har fått sina mönster aftermarket. Är det en 18038 så ska det definitivt inte finnas något mönster på klockan.


jag ser att några benämner dem tvärt om ibland så det är nog jag som tagit för givet att 1811 är moaire för att erick ku's företrädare richard carver och Mike woods benämde referensen så fär länge sen och MW var en av få som haft och sålt den

ser att bla jacek/hamilton benämner en 1806 med brick bracelet för moaire

frågan är vad armbanden benämns som i rolex katalogerna ifrån förr för de där "brick" banden som sitter på 1806 är defenitivt äldre än de 1811 jag sett, borde vare sent 60tal mot mitten av 70 talet men sålde de dåligt kan de ha funnits kvar länge

det finns ju fortfarande nya 18k DD rivet länkar att köpa ifrån rolex, tror de kostar runt 10k usd

cheers
christian
 

poormans

Rolex
här är några fler referneser ut en gammal post på vrf

"Hello guys,
I was watching my Rolex R20 book and I've seen many DD references that I've never seen...


1805, 1808, 1809, 1810, 1811, 1812, 1813...
They're all fitted with cal. 1555 & 1556, so they must be Day-Dates...
Anyone knows something about these misterious watches? Infos and scans will be greatly appreciated!
Cheers, Lizard."

tror egentligen att de flesta bara sett de vanliga 1802, 1803 och 1807

de andra har jag nästan aldrig sett irl eller på bild

fattade det som att en del av dem är diamant ringar och diamant luggar

cheers
christian
 

ssp226

Cartier
Japp. Jag har sett en del "brick" armband med och utan mönster och i vitguld och det är som du säger att alla klockor jag sett dem på har varit från 60-talet. Det skulle vara kul att hitta på någon katalog från 60-70-talet. Undrar hur dom beskrev 1811, 1806, 1810.

Det stämmer att man kan få tag på nya 18k rivet från Rolex och inte bara till day-date utan även till GMT/Sub.

jag ser att några benämner dem tvärt om ibland så det är nog jag som tagit för givet att 1811 är moaire för att erick ku's företrädare richard carver och Mike woods benämde referensen så fär länge sen och MW var en av få som haft och sålt den

ser att bla jacek/hamilton benämner en 1806 med brick bracelet för moaire

frågan är vad armbanden benämns som i rolex katalogerna ifrån förr för de där "brick" banden som sitter på 1806 är defenitivt äldre än de 1811 jag sett, borde vare sent 60tal mot mitten av 70 talet men sålde de dåligt kan de ha funnits kvar länge

det finns ju fortfarande nya 18k DD rivet länkar att köpa ifrån rolex, tror de kostar runt 10k usd

cheers
christian
 

ssp226

Cartier
1805 är med diamanter om jag inte minns fel men har aldrig sett någon. 1808,1809, 1812 och 1813 har jag aldrig hört talas om.

1806 är ovanlig men har sett ett antal och haft ett par tidigare. 1811 och 1810 är sällsynta men det finns då ett par. Jag har en 1811.

här är några fler referneser ut en gammal post på vrf

"Hello guys,
I was watching my Rolex R20 book and I've seen many DD references that I've never seen...

1805, 1808, 1809, 1810, 1811, 1812, 1813...
They're all fitted with cal. 1555 & 1556, so they must be Day-Dates...
Anyone knows something about these misterious watches? Infos and scans will be greatly appreciated!
Cheers, Lizard."

tror egentligen att de flesta bara sett de vanliga 1802, 1803 och 1807

de andra har jag nästan aldrig sett irl eller på bild

fattade det som att en del av dem är diamant ringar och diamant luggar

cheers
christian
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
1805 är med diamanter om jag inte minns fel men har aldrig sett någon. 1808,1809, 1812 och 1813 har jag aldrig hört talas om.

1806 är ovanlig men har sett ett antal och haft ett par tidigare. 1811 och 1810 är sällsynta men det finns då ett par. Jag har en 1811.

1805 ska ha enligt flera uppgifter (VRF, RF m.m.) ha en diamant/safir-kombo på glasringen. Om detta stämmer var den stella-1805 som såldes på Christies 2008 modifierad då både glasringen och boettens översida var mönsterslipad.

Hade inte Steve nån 1810? Har sett mönstret beskrivet som "waved" och "rippled". Så länge folk inte är överens är det kanske bäst att bara hänvisa till referenserna. 1810 nedan.
1810front.jpg
 

ssp226

Cartier
Det där är Philipp Stahl's och senare Steve's 1810. Japp jag har också hört waved för 1810. Men inget verkar vara officiellt och som som du säger bättre att bara skriva referensen.

1805 ska ha enligt flera uppgifter (VRF, RF m.m.) ha en diamant/safir-kombo på glasringen. Om detta stämmer var den stella-1805 som såldes på Christies 2008 modifierad då både glasringen och boettens översida var mönsterslipad.

Hade inte Steve nån 1810? Har sett mönstret beskrivet som "waved" och "rippled". Så länge folk inte är överens är det kanske bäst att bara hänvisa till referenserna. 1810 nedan.
1810front.jpg
 
Topp