• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Udda möglig fransk vintage Yema *Prisbump*

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Pris
600sek
Returpolicy
Ja, inom 48h, frakt betalas av köparen
Bilder Skickat
  1. Ja
Pris: 600kr
Förr:700kr

Nästa klocka ut är en liten Yema som jag köpte på bukten för en månad eller två sedan bara. Köpte den som en rolig partner till en nyproducerad Yema men har insett att jag inte är tillräckligt kunnig eller intresserad av vintage och vill jaga mikroklockor isället :)

Klockan är som sagt en Yema av för mig okänd modell. Jag har och har haft en del små vintage ur i samma stuk, men aldrig någon som varit uppbyggd som denna.

Klockan är liten med moderna mått mätt men ganska väl tilltagen när det begav sig på, gissningsvis, på 50-talet. Klockan mäter 33mm i diameter exklusive krona och strax under 36mm med krona. Lug2lug är 40,5mm, tjockleken med det rejält kupade plexit är 9,2mm och enbart boetten är blott 4,8mm tjock. Mellan luggarna är den irriterande 17mm.

Boetten är i helstål och är fri från dings och djupa repor. Boetten är dock "vintage-matt" och hairlines och swirls finns. Baklocket har några repor. Plexit är i gott skick men inte felfri. Boetten verkar ha en "compressor"-konstruktion och jag har därför inte kunnat eller velat våldföra mig på boettlocket för att kika vad som tickar inuti. Hörde ett tips om "Cupillard 223 15j" men det är inget jag kan konfirmera, men den är handjagad. Klockan kommer utan servicehistorik men den håller tiden bra, t.o.m. med moderna mått mätt. Då jag inte vet vad det är för verk i så vet jag inte heller hur jag skall ställa in timegraphern, men för skojs skull petade jag i klockan en stund. Den var inställd på standard 52grader i liftangle.

Tavlan är rejält patinerad och möglig, men är förutom missfärgningen felfri. Trycket är crisp och indexen är upphöjda arabiska siffror. Indexen och visarna är Roséguldfärgade och det har jag inte sett förut på gamla vintagedressare. Baklocket är märkt "Waterproof" "All Stainless Steel" "Antimagnetic" "48695" "1272198306" och till sist är det två stjärnor i mitten. Klockan har lume, men den är helt svart och helt död... konstigt vore väl annars. Yema grundades i Besançon 1948 och skulle jag gissa är nog detta en ganska tidig klocka.

Klockan kommer på ett fräscht blått 17mm tygband.

Ber om ursäkt för min amatörmässiga och knapphändiga beskrivning :)

Brevfrakt ingår, blå påse +40kr, rek +100kr

Betalning med Swish

Referenstråd: https://klocksnack.se/threads/freakyleo.85536/

Tack KS för annonsplats.

R1060767.JPG
R1060768.JPG
R1060770.JPG
R1060771.JPG
R1060774.JPG
R1060777.JPG
R1060779.JPG
R1060781.JPG
R1060784.JPG
 
Senast ändrad:
Topp