• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Udda urverksbeteende

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Min Orient M-force råkade ut för en barnrelaterad olycka för ett tag sen, dvs ettåringen kastade den med full kraft ner i ett stengolv.
Efter det gick den ca 2 minuter för fort per dygn.
Tog på mig den igår för att testa gångreserv samt kolla om den gick stabilt. Helt enkelt ta reda på om det räcker med en ruckning för att få den dit jag vill.
Döm om min förvåning när jag mätte avvikelsen efter 24 timmar till plus 3 sekunder (på armen i 18 liggandes face-up i 6 medan jag sov).
Gångreserv etc är inga som helst problem vad jag kan se.

Nån som råkat ut för nåt liknande? Vad kan det bero på?
 

Aron

Omega
Jag var med om en liknande sak med en seiko, skulle slå loss en sak med ett spett på jobbet,vilket gjorde att det "snärtade" till och klockan fortare sig ca 15 min/h!!
Funderade på hur det hela hade gått till och tror det var efter tips härifrån så daskade jag helt enkelt till den med uppskattningsvis lika mycket kraft fast åt andra hållet och efter et funkar den helt ok igen. Fortar sig nog ca 2min/vecka nu vilket jag tycker är helt ok för en arbetsklocka. Den måste ju ändå ställas varje söndagkväll då den har legat hela helgen och därmed stannat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag var med om en liknande sak med en seiko, skulle slå loss en sak med ett spett på jobbet,vilket gjorde att det "snärtade" till och klockan fortare sig ca 15 min/h!!
Funderade på hur det hela hade gått till och tror det var efter tips härifrån så daskade jag helt enkelt till den med uppskattningsvis lika mycket kraft fast åt andra hållet och efter et funkar den helt ok igen. Fortar sig nog ca 2min/vecka nu vilket jag tycker är helt ok för en arbetsklocka. Den måste ju ändå ställas varje söndagkväll då den har legat hela helgen och därmed stannat.
Antar att det var ett 7s26. Fjädern kan hoppa ur led på de vid ett hårt slag. Har hänt mig också. :)
 
Topp