• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Uddaklockan och klassikern, vilken ska man sälja?

Två av mina klockor har varit med mig nästan lika länge; Dievan och Omegan. Den ena kostar typ dubbelt så mycket som den andra, jag gillar dem lika mycket men jag kan inte använda båda samtidigt och skäms lite för att en alltid ligger och väntar :)

Likheter: heliumventiler (auto på Dievan, manuell på Omegan), automatiska urverk, vitt på svart tydlig design, Europatillverkade.
Skillnader: pris, vikt (Dievan är i flygplanstitanium), street cred (Omegan är en riktig klassiker) och vattentålighet (Omega 300m Dieva 500m)

Vilken skulle du behålla och vilken skulle du sälja? Eller behålla båda i alla fall - eller sälja båda och köpa en annan?

dievas vortex omega seamaster.jpg

Funderar förresten på att köpa en citizen promaster eco-drive, som verkar vara mycket klocka för pengarna. Finns någon som har erfarenhet av en sån? Eller är det fel forum för "billiga" dykarklockor?

Två av mina klockor har varit med mig nästan lika länge; Dievan och Omegan. Den ena kostar typ dubbelt så mycket som den andra, jag gillar dem lika mycket men jag kan inte använda båda samtidigt och skäms lite för att en alltid ligger och väntar :)

Likheter: heliumventiler (auto på Dievan, manuell på Omegan), automatiska urverk, vitt på svart tydlig design, Europatillverkade.
Skillnader: pris, vikt (Dievan är i flygplanstitanium), street cred (Omegan är en riktig klassiker) och vattentålighet (Omega 300m Dieva 500m)

Vilken skulle du behålla och vilken skulle du sälja? Eller behålla båda i alla fall - eller sälja båda och köpa en annan?

dievas vortex omega seamaster.jpg
Det är bara du själv som kan svara på det. Personligen hade jag behållit Omegan av det enkla faktum att den såg ut att passadin handled fint. Dievan ser för stor ut i mina ögon.

Vad gäller Citizen promaster har jag nästan aldrig hört något negativt om dom.

Det är bara du själv som kan svara på det. Personligen hade jag behållit Omegan av det enkla faktum att den såg ut att passadin handled fint. Dievan ser för stor ut i mina ögon.

Vad gäller Citizen promaster har jag nästan aldrig hört något negativt om dom.
Bra tanke med storleken på Dievan - som du säger är den lite för stor på min handled, men den sitter som ett smäck utanpå våt- eller torrdräkten :)

Du gillar båda, behåll båda. Köp till en Citizen Eco-Drive och möjligen också en aqualand. Klockor tar inte skada av att ligga och vänta på husse. Kul liten samling om man kan kalla två klockor för en samling. En liten samling är det ändå.
Ja svårigheten är ju att sälja klockor över huvud taget... :) Jag hade en aqualand för många år sedan och de är ju schyssta, men den digitala informationen är så liten på den så den är i princip oläsbar när man dyker utan slipat cyklop, bättre med enklast möjliga tycker jag

Vadå en ligger och väntar? Hos de flesta på Klocksnack så ligger minst fem och väntar. Klart du ska behålla båda. Om du inte behöver sälja för att få mat på bordet.
Haha! Ja två klockor är väl inget dilemma direkt i det här sällskapet. :) Säljtankarna kommer i samband med uppstart av företag och att det kan vara bra att fylla på bufferten lite. Måste offra saker ibland för att kunna följa sina drömmar. Klockor kan alltid köpas igen senare, eller hur?

Ja det är bara att handla! Man måste prova lite olika klockor, innan man vet vad man gillar!
Jag tycker du ska köpa en Citizen.

Hade sålt Dievas, om du nu måste sälja någon.
  • Omega mer allround (du säger Dievas är för stor, om den inte används på torr- eller våtdräkt).
  • Omegan har länk.

Jag hade behållit Omegan alla dagar i veckan. Men om du behöver pengar till det nya företaget så hade jag sålt båda. Och köpt en annan Omega (kanske en nyare SMP) när du blir mer stadd i kassan.

Omegan sitter klockrent på dig, jag hade behållt den om du nu måste sälja en. Annars behåll båda, man kan alltid hitta på ursäkter att ha flera. Typ som att den ena funkar på våtdräkten och den andra till vardags 😁

Omega är ingen toolwatch på samma sätt även om den gör jobbet lika bra kanske? Däremot är den betydligt elegantare och för dom flesta i en perfekt storlek, helt enkelt en väldigt svårslagen GADA-klocka. Funkar till allt från bad/dyk till uppklätt på fest. Skulle inte sälja Omegan annat än om det vore frågan om att ersätta med något som är bättre (läs dyrare) eller att mesta möjliga cash måste in.

Jag håller med majoriteten i tråden om att Omegan passar dig bättre. Den andra sätt helt enkelt lite stor ut.

Sen tror jag å andra sidan att Omegan är lättare att sälja.

Bara du kan bestämma vilken klocka som ryker.

Jag hade också behållt Omegan. Jag hade sålt den andra och köpt ett gummiband till seamastern! Eller två., kanske tre.

Jag hade behållt Omegan om en måste bort. En klassiker som passar till det mesta.

Men det viktigaste är att det känns rätt inombords. Ifall du känner att pengarna gör stor nytta i det nya företaget så hade jag nog sålt båda och kanske köpt en typ Seiko SPB149 eller 153 möjligtvis, pengar på fickan och en helt ny schysst klocka i samma veva!

Tillbaka
Topp