• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ultimata allroundklockan för 10k, finns den?

ercha89

Basic
Hej!
Är inte ny i gruppen men detta är mitt första inlägg. :)

Jag sitter på en Tag huere (Wolf of wallstreet)som jag tänkte sälja och köpa en klocka som är lite mer vardaglig men ändå funkar till fest.
*Då den ska användas varje dag få det inte vara nån plätering som lätt skavs av.
*Ska gärna inte vara allt för dyr att serva
*ny som gammal
*några märken man ska undvika?
*mm

Sen sitter ni säkert på massa mer info och tips och ideer som jag aldrig skulle kunna tänk på själv.
Så kom med bilder på era klockor ni är jävligt nöjda med samt lite Pros n Cons så kanske vi snart har en liten guide här för fler nya klockintresserade =D

Hej :)

Blir nog väldigt många förslag och lite luddigt om du inte specificerar mer ;) Är det åt det dressigare hållet eller sportigare du är ute efter? Kvarts eller Automat? Skall den påminna om din Heuer? Vad vill du ha för storlek? Är det några komplikationer/egenskaper du helst ser, GMT, daydate, Chrono, WR, PR, AR?

Som sagt, rätt vagt, men om vi antar "stryktålig, utan onödiga finesser, mekanisk, ren design", dvs klockan som kan bäras varje dag året runt, kläs upp till "kostym" med ett snyggt läderband, eller förberedas för zombie-apokalypsen med ett NATO-band, så är det ungefär vad jag letade länge. Till slut blev det av någon anledning tyska klockor jag tittade på. T.ex. Damasko DS30, Sinn 556, eller Stowa Flieger Classic. (Alla tre har Schweiziska ETA-urverk.)

Ptjaa, du sa det ju själv redan, men det låter som att du beskriver en Sinn 556A... men jag är också extremt partisk då jag äger en och inte heller upplevt så många andra klockor (pga fortfarande typ nybörjare). Men... ja. There it is!
EnSinn.jpg
Sinn1.jpg

20190620_130022.jpg

20190905_081101.jpg

Hej!

Jag sitter på en Tag huere (Wolf of wallstreet)som jag tänkte sälja och köpa en klocka som är lite mer vardaglig men ändå funkar till fest.
*Då den ska användas varje dag få det inte vara nån plätering som lätt skavs av.
*ny som gammal
*mm

Sen sitter ni säkert på massa mer info och tips och ideer som jag aldrig skulle kunna tänk på själv.
Så kom med bilder på era klockor ni är jävligt nöjda med samt lite Pros n Cons så kanske vi snart har en liten guide här för fler nya klockintresserade =D
Sinn 104

Hej!

*ny som gammal
*mm

En begagnad Longines Legend Diver. Bra allround och fin design. Robust och bra urverk,

Något över budget:
Beggad Tag heuer aquaracer
Beggad Omega smp quartz

Budget:
Beggad Oris aquis, 65
Beggad Sinn 104

Under budget:
Beggad Sinn 556
Seiko Sarb035 eller 033
Certina DS ph200

Några förslag :) har inte ägt Certinan eller någon Oris av de jag föreslagit men övriga har jag testat.

Budget: Titta på squale som märke, fina urverk, till bra pris. Den matta varianten är diskretare än polerat stål.

C7E9A020-3EDC-4E46-A012-F9EB6248312B.jpeg

74492697-420E-402E-BB03-FF2D7B6AFA0A.jpeg

Medel: Sinn EMZ 3F. Tål allt. Köp på länk och byt när du önskar.
D7B5935D-5B5A-49AB-8179-3C94792AF292.jpeg

Dyrt 1: Omega Speedmaster 005. Tålig, smidig och stilig. Inte en badklocka, men tål lite vatten.
8F0944C6-C2A3-47D2-9F4D-B551DCA7CF78.jpeg

Dyrt 2: IWC pilot. Snygg. Tunn. Klassisk. Stilig på länk, nice på band/läder. Skruvad krona, tål vatten. Dock ej i timmar, det är ingen dykare.
138EA9E8-3E8F-4E7F-B983-2B977A47535F.jpeg

Finns finare/dyrare/billigare klockor, men med dessa hade jag kunnat leva med och gör ”allt”.

Lycka till!

Instämmer i 556i på H länken! Annars om quartz är intressant och du gillar dykare så slår jag ett slag för Tag heuer aquaracer 41mm. Den går att köpa på C24 för 12 ca o det är MYCKET klocka för pengen!
IMG_20190909_170639.jpg

Varning!Bildbomb!
Jag skulle starkt rekommendera Certina DS Action Diver powermatic 80. Automat med 80h reserv, stryktålig, snygg på alla sätt och vattentät. Finns med svart tavla om man vill ha något som passar med fler outfits. MYCKET MYCKET KLOCKA FÖR PENGARNA.

Sedan skulle jag rekommendera skx007, bara att byta band till det som passar för stunden och du har en helt annan klocka utifrån "stilaspekt". En riktigt prisvärd kameleont!

Ja, jag är självklart jävig i detta :)
IMG_20191004_131926412.jpg
IMG_20191003_080957894.jpg
IMG_20190926_190336569.jpg
IMG_20190929_143807267_HDR.jpg
IMG_20190923_081713584.jpg
IMG_20190919_151925586.jpg

Wow vilken respons o vilka glada, intresserade o trevliga människor i gruppen!! (Synd bara men själv varit lite inaktiv i gruppen...)
Certina DS, riktigt nice med en färgklick av kvalité !!
Omega speedmaster , känns som ett säkert kort i många lägen !
Eller Sinn som jag aldrig hört om förut men kollat mer o mer på o är onekligen en stilfull klocka
Hålla utkik efter dessa o läsa på lite mer. Stort tack igen !

Sök på GADA på forumet så hittar du förslag på klockor som passar till det mesta.
Annars så kan jag också rekommendera Sinn 556i - läder till fest, länk till vardags och nato för hopp och lek.
:)

Sök på GADA på forumet så hittar du förslag på klockor som passar till det mesta.
Annars så kan jag också rekommendera Sinn 556i - läder till fest, länk till vardags och nato för hopp och lek.
:)
Vill bara flika in att GADA står för "go anywhere, do anything" dvs. en klocka som kan bäras till alla möjliga tillfällen och i alla möjliga miljöer ifall någon är fundersam. :happyhappy:

Det finns även en tråd med användbara förkortningar som kan vara bra att kunna: https://klocksnack.se/threads/förkortningar-fraser-och-deras-riktiga-betydelse.4248/

Hej!

*ny som gammal
*mm

Har en polare som letat efter en exakt den klockan ett tag, men inte hittat en för rätt pris/rätt skick. Skicka gärna ett PM så kanske vi kan styra upp något ;)

Ptjaa, du sa det ju själv redan, men det låter som att du beskriver en Sinn 556A... men jag är också extremt partisk då jag äger en och inte heller upplevt så många andra klockor (pga fortfarande typ nybörjare). Men... ja. There it is!
EnSinn.jpg
Sinn1.jpg

20190620_130022.jpg

20190905_081101.jpg
+1!

Jag stämmer in i hyllningskören för Sinn 556. Föredrar, av den anledning att jag äger en själv, A-mod med arab. Har varit så gott som OWG sen inköp mitten av jan.
GADA ut i fingerspetsarna och mkt trevlig spec för den pengen. Gå på en ny och du får den för ca 12,5’. Beg går att hitta(leta) för ca 9-10’.

Foton på min egna:
9137C56E-9AE4-48CE-A9AA-2A4C4E621DED.jpeg

5DA6D813-FC02-49D3-96CA-A2D3EF7AD91C.jpeg
A11157C3-B9CA-44AC-8EEA-43071A570564.jpeg

Tillbaka
Topp