• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultimata billiga dykaren?

oscaroscar

Panerai
Ska iväg till Asien efter sommar och tänkte dyka en hel del.
Är alldeles för feg för att dra med mig hulken till Thailand, Malaysia osv. Så jag tänkte köpa mig en fet dykare av billigare slag.

Har haft en svart Oris divers date förr (TT1) som jag var riktigt nöjd med. Så tänkte testa antingen en sån fast blå eller en Sinn U1.

Vad väljer man? Båda är riktigt feta i mitt tycke men är ganska kluven.
Kommer ni på nåt annat i samma prisklass så kom med förslag!

Btw, finns de gummiarmband till sinn u1?

Tack!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
En äldre SMP för kring 10k med nya packningar. Var ute en chrono här igår för 10100 kr. Mycket dykare för pengarna.
 

oscaroscar

Panerai
Kör med din hulk så som David kör med sin TT.
Känns lite fegt kanske men de blir liksom backpacker-stuk denna resan.
Sjukt osugen på att bli av med hulken.

morrism Jag har ju en seiko monster som jag brukar ha när jag reser. Men känns lite trist, vill ha en mer rejäl klocka!

Zed Hittar jag inte bara en rejält sliten Seamaster för de slantarna? Har inte så mkt kunskap om modellen men den känns ganska klen jämfört me Oris och sinn? Inte kvalitetsmässigt utan liten och diskret?
Ingen dum idé dock! Finns den från -91?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Zed Hittar jag inte bara en rejält sliten Seamaster för de slantarna? Har inte så mkt kunskap om modellen men den känns ganska klen jämfört me Oris och sinn? Inte kvalitetsmässigt utan liten och diskret?
Ingen dum idé dock! Finns den från -91?

Kolla K&S. Klen är den nog inte. Hög kvalitet på grejerna. 1991 fanns nog bara den gamla svarta Seamastern som ser helt annorlunda ut. Kolla efter en Bond minst.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Känns lite fegt kanske men de blir liksom backpacker-stuk denna resan.
Sjukt osugen på att bli av med hulken.

morrism Jag har ju en seiko monster som jag brukar ha när jag reser. Men känns lite trist, vill ha en mer rejäl klocka!

Zed Hittar jag inte bara en rejält sliten Seamaster för de slantarna? Har inte så mkt kunskap om modellen men den känns ganska klen jämfört me Oris och sinn? Inte kvalitetsmässigt utan liten och diskret?
Ingen dum idé dock! Finns den från -91?

Förstår det, man vet aldrig vad som händer. Hade sagt Oris, men tycker att det är tråkigt då man inte kan variera med olika band, annars så funkar en Hydroconquest? köp den på länk så kan du köpa till ett rubber B eller liknande.

http://www.uret.se/longines-hydroconquest-large-automatic-black-dial-bracelet-p-6864.html
 

David

Bödeln
Kommer ni på nåt annat i samma prisklass så kom med förslag!
Jag funderar på ett sälja min superbeater eftersom jag aldrig använder den. Har inte funnits ett enda tillfälle där jag inte valt att ta med en riktig Sub istället.

Kan den vara något för dig?

140220-CS1.jpg


140220-CS2.jpg
 

Johanw

Cartier
Jag letade upp ultimata beatern, kanske kvalar in som dykare också (300m och används av Royal Marines special boat service) även om den är i lägre klass än Sinn. Klarade poolen i Båstad och även ett dopp i havet på 2 sekunder.

img_2079-jpg.14995
 

vekktah

Cartier
Marathon är perfekta följeslagaren. Grym på länk, gummi, Nato, zulu... Kostar småflis mot vad man får.

Men kronan är ett bekymmer för vissa (mig) så jag hade kört på en oris aquis på gummi. Men en sinn skäms ju inte för sig heller.
 

oscaroscar

Panerai
Förstår det, man vet aldrig vad som händer. Hade sagt Oris, men tycker att det är tråkigt då man inte kan variera med olika band, annars så funkar en Hydroconquest? köp den på länk så kan du köpa till ett rubber B eller liknande.

http://www.uret.se/longines-hydroconquest-large-automatic-black-dial-bracelet-p-6864.html
Oris har ju ett fett gummi som man kan köpa :)

Btw en kollega på jobbet sa att det inte var bra att dyka med klockor då de blänker och att fiskar kan komma och tugga på mig/klockan :D
Spelar väl ingen roll? Man kan ju inte dyka utan klocka!

David Glycine är inte helt fel till utseendet men jag vill minnas att någon här på KS sagt att de är klena och billiga. De ska kännas genuint och rejält :D
 

Khaleesi

Omega
Oris har ju ett fett gummi som man kan köpa :)

Btw en kollega på jobbet sa att det inte var bra att dyka med klockor då de blänker och att fiskar kan komma och tugga på mig/klockan :D
Spelar väl ingen roll? Man kan ju inte dyka utan klocka!

David Glycine är inte helt fel till utseendet men jag vill minnas att någon här på KS sagt att de är klena och billiga. De ska kännas genuint och rejält :D


Stämmer nog, men verkar bara gälla barracudor. Såg nån dokumentär om det på Discovery (inte om dykarklockor utan att någon nämnde det ang. barracudor).

http://forums.watchuseek.com/f74/barracudas-shiny-watches-218937.html Och lite googlande generera det där :)

Tvivlar på att dom vågar ioförsig. Och vithajar lär ju skita i om du kör Rolex eller Seiko ;) Lika god att äta ändå.
 

David

Bödeln
Btw en kollega på jobbet sa att det inte var bra att dyka med klockor då de blänker och att fiskar kan komma och tugga på mig/klockan :D
Hur ofta dyker din kollega med klockor? Jag har då aldrig haft några problem.

131023-Broughton.jpg


091121-Blue2.jpg


Eller, jo, en gång. Men det var mitt eget fel.

120101-Oct-2.jpg


David Glycine är inte helt fel till utseendet men jag vill minnas att någon här på KS sagt att de är klena och billiga. De ska kännas genuint och rejält :D
Jag påstår att även "någon här på KS" har tvärfel. Combat SUB är gedigen och tålig, särskilt jämfört med det rassliga eländet från Seiko jag provade som beater innan Glycinen.
 
Topp