• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätt Värt !?

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Tänk och införskaffa en ultraljudstvätt , men har ingen erfarenhet av detta . Är det värt och införskaffa ? till klocklänkar , armband , halsband m.m ?

MVH Kristofer
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har en halvbillig variant (750:- typ) och jag vet inte om jag tycker att resultatet blir så där väldigt mycket bättre än en manuell rengöring med mjuk tandborste. Visst lossnar det junk när man använder tvätten men det gör det som sagt annars också.
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Jag har en halvbillig variant (750:- typ) och jag vet inte om jag tycker att resultatet blir så där väldigt mycket bättre än en manuell rengöring med mjuk tandborste. Visst lossnar det junk när man använder tvätten men det gör det som sagt annars också.
hmm okej , man vill ju inte lägga ut hur mycket som helst heller och inte veta om det blir bättre resultat än för hand , får många mjuka tandborstar och yes för 1000 lappen ;)
 
Förbehandla med "skarpa" medel om materialet tillåter. Sprit, avfettning etc.. Det gör proffstvättar.

Konsumentmodeller har låg effekt, så försök köpa en som går länge utan manuell omstart. För att få helt rent får du köra timvis.

750 kr är fortfarande en "billig" modell. Gissa vad en proffsmodell som denna kostar:
http://www.elma-ultrasonic.com/en/products/watch-cleaning/elmasolvex-va/#tabs|p1123:downloads
se filmen, notera cykeln den kör!

Man kan värma, centrifugera, olika frekvenser etc..
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Förbehandla med "skarpa" medel om materialet tillåter. Sprit, avfettning etc.. Det gör proffstvättar.

Konsumentmodeller har låg effekt, så försök köpa en som går länge utan manuell omstart. För att få helt rent får du köra timvis.

750 kr är fortfarande en "billig" modell. Gissa vad en proffsmodell som denna kostar:
http://www.elma-ultrasonic.com/en/products/watch-cleaning/elmasolvex-va/#tabs|p1123:downloads
se filmen, notera cykeln den kör!

Man kan värma, centrifugera, olika frekvenser etc..
kostar sikkert 60-70 tusen ? :)
 

Aubergine

Cartier
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Ja, jag har kört allt typ, ringar, halsband, armband, klocklänkar, haha allt man kunde göra rent, men nu är allt svin rent och maskinen ligger bara där. Men ja rent blev det iaf, och värt är det väl, allt ser nästan nytt ut:)
använder du bara vatten då ? :) eller ska man ha nått speciellt i ? :)
 

Maxim

Cartier
Ringde Krons ur angående min nya Pelagos och de menade att jag skulle stoppa ner hela klockan och köra. Frågade om det kunde göra skada - absolut inte sa han, utan menade att det var vad de gjorde när de rengjorde klockor. Frågade även om det påverkade garantin - inga problem, det gjorde det inte alls.

Går ju tvärt mot vad alla andra på forumet säger?
 

noeLLY

Cartier
Ringde Krons ur angående min nya Pelagos och de menade att jag skulle stoppa ner hela klockan och köra. Frågade om det kunde göra skada - absolut inte sa han, utan menade att det var vad de gjorde när de rengjorde klockor. Frågade även om det påverkade garantin - inga problem, det gjorde det inte alls.

Går ju tvärt mot vad alla andra på forumet säger?
Tycker du ska ringa igen och fråga!
Se till att prata med annan person och hör om de säger samma sak! Jag tror det finns en risk att skruvar gängar ur samt oljor rinner iväg/sprider dig.
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Ringde Krons ur angående min nya Pelagos och de menade att jag skulle stoppa ner hela klockan och köra. Frågade om det kunde göra skada - absolut inte sa han, utan menade att det var vad de gjorde när de rengjorde klockor. Frågade även om det påverkade garantin - inga problem, det gjorde det inte alls.

Går ju tvärt mot vad alla andra på forumet säger?
Hmm, för min del slutade det med ett byte av urverk på min Omega SMP efter att ha kört hela klockan i ultraljudstvätt. Kan inte rekommenderas
 

Dirac

Omega
Friends Of KS
En ultraljudstvätt kan användas till mycket annat än bara klockor, så om du ser att du har nytta av den på andra områden, så ska du köpa. Men ta och fixa en ordentlig från början, inget leksak med för låga watt. En uppvärmd bytta kan också vara en fördel, men det går ju att värma vattnet i förväg också, så är inget måste.

Rekommenderar också ett tvättmedel som e framtaget för ultraljudstvätt, tex RW77 (passar till det mästa, men det löns att läsa bruksanvisningarna!)
 

Psykel

Patek
Jag har Kjells lilla tvätt och den funkar utmärkt till länkar, smycken och, perfekt för mig som gitarrist, gitarrhårdvara.
 

Schildfat

Cartier
Är det enbart länkarna man bör tvätta i en ultraljudstvätt? Kan tänka mig att sänka hela klockan inte gör så bra för urverket kanske?
 
Topp