• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätt

rogart-63

Patek
Nu är jag inne på 4 maskinen från classe? Och är i akut behov av en ny maskin. Men vill inte gå på en mina igen? Kjell och company maskinerna ser ut att komma från samma China fabrik. Har t,o,m liknande nummer? Så misstänker att dom går sönder rätt fort oxå?
Skulle behöva nåt med bra kvalitet som inte kostar multum. Å inte behöver jag en på 20 liter heller?
Finns det nåt utbud i Sverige?
 

rogart-63

Patek
Hur sjutton har du sönder dem egentligen? :confused: Du har väl minst ett års garanti också?

Jag har haft min från Kjell & Co i 1 1/2 år och den fungerar fortfarande lika bra som dag ett. Sen om den är gjord i Kina eller inte har jag däremot inte en aning om.

https://www.kjell.com/se/sortiment/...rengoring/ultraljudstvatt-cd-4800-70-w-p40491
Vet inte men den bara dör? Kolla inuti den jag har nu sist och det verkar komma in fukt? Så benen på elektronikdelarna har rostat? Och en kondensator hade smält. Har haft den sista i två månader och allt som allt sen fösta köpet har jag haft den i två år?
Så misstänker att det är kört med garanti?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Funderar på denna? http://www.expondo.se/ulsonix-ultraljudsrengorare-0-7-liter-5018
Nån som testat?
En Elma är min våta dröm @noeLLY
En riktig klocktvätt typ den @alexndr köpte hade varit nice? Men har ingenstans att ha den tyvärr?
Konstigt, jag har fortfarande min kinatvätt till länkar som jag köpte för 2-3? år sedan.

För verkdelar, köp en klocktvätt, den tar inte mer plats än en dammsugare i städskrubben. Jag menar du får prioritera, dammsugare eller klocktvätt, vad väljer du? :D
 

Psykel

Patek
Har haft min Kjelltvätt i lite över 1,5 år och den funkar fortfarande utmärkt. Kan dock inte påstå att jag använder den så ofta. Kör lite länkar, nån boett, grisiga vintage bandstift och så lite då och då. Kör den ett par gånger i månaden kanske.
 

rogart-63

Patek
Jag har också kört min variant från Kjell någon gång i månaden under flera år utan problem. Har du lyckats konstatera hur fukten tagit sig in @rogart-63 ?
Kört min nästan dagligen i två månader . Så behöver nog lite bättre grejor kanske ?
Har ändå inte så mycket vatten i den ? Men det bildas fukt på insidan av locket . Som sen troligen tar sig in i maskinen?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Kört min nästan dagligen i två månader . Så behöver nog lite bättre grejor kanske ?
Har ändå inte så mycket vatten i den ? Men det bildas fukt på insidan av locket . Som sen troligen tar sig in i maskinen?

Ja, kan ju vara så. Den kanske behöver torka ur med jämna mellanrum. Ett alternativ är kanske att ha två att varva mellan?

Den du länkade till ser ju till utseendet ut att vara mer av en high- end maskin men samtidigt så skvallrar ju priset kanske om något annat ;)

Elmas minsta Ultraljudstvättar är väl inte jättedyra?
 

rogart-63

Patek
Ja, kan ju vara så. Den kanske behöver torka ur med jämna mellanrum. Ett alternativ är kanske att ha två att varva mellan?

Den du länkade till ser ju till utseendet ut att vara mer av en high- end maskin men samtidigt så skvallrar ju priset kanske om något annat ;)

Elmas minsta Ultraljudstvättar är väl inte jättedyra?
Beställde den från Ultrasonic så får vi se hur den klarar sig?
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Nu är jag inne på 4 maskinen från classe? Och är i akut behov av en ny maskin. Men vill inte gå på en mina igen? Kjell och company maskinerna ser ut att komma från samma China fabrik. Har t,o,m liknande nummer? Så misstänker att dom går sönder rätt fort oxå?
Skulle behöva nåt med bra kvalitet som inte kostar multum. Å inte behöver jag en på 20 liter heller?
Finns det nåt utbud i Sverige?
Jag har inte haft några problem med den icke-uppvärmda från Kjell, kört den non stop när jag varit i garaget under två år. Allt från motordelar, förgasare till gummibussningar och smycken/länkar. Ofta i 480 cyklar 10 gånger efter varandra. Peppar peppar så håller hon ännu!

https://www.kjell.com/se/sortiment/...rengoring/ultraljudstvatt-cd-4800-70-w-p40491

Bara köpa en!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Köpte min på biltema! Brakade ihop efter några flexlänkar:) Fick en ny. Fungerar perfekt! Nu ska sägas att den endast används någon gång i månaden max.
 

rogart-63

Patek
Fick faktiskt en ny av Clas Ohlson . Men har ändå beställt en från Ultrasonic. Öppnar locket efter användning numera . På så sätt blir det inte så mycket kondens inne i maskinen?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Om du kör dagligen så är det nog en bättre maskin du behöver, min classe maskin funkar för mina 1 ggr/månad. Ser fram emot en recention av den nya sen!
 

rogart-63

Patek
Tänkte bara skriva en lite feedback. Haft min "nya" maskin nu ett tag? Funkar fint men låter ganska mycket jämnfört med den andra från Classe. Men det blir mycket bättre rent. Fick som sagt en ny från Clas Ohlsson som jag använder ibland. Så på det hela är jag nöjd med min Ultrasonic. Isolerande korgen med lite slang och hyfsat mycket vatten i den så funka det fint och låter lite mindre.
 

Tapiren

Cartier
Redigt OT men idag såg jag att kollegorna sitter och tvättar nycklar för hand, med resultatet att det tar en nedrans tid och de blir helt blå om händerna av olja och metallflis. Vad tror ni om att köpa en ultraljudstvätt till dem?

Det är alltså vanliga lägenhetsnycklar, ofta smutsiga av fett, olja och fint metallspån.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Funkar till det mesta men undvik att tvätta plast glasögon... jag fick polera min bågar efter att jag körde som i tvätten, blev helt luddiga...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Redigt OT men idag såg jag att kollegorna sitter och tvättar nycklar för hand, med resultatet att det tar en nedrans tid och de blir helt blå om händerna av olja och metallflis. Vad tror ni om att köpa en ultraljudstvätt till dem?

Det är alltså vanliga lägenhetsnycklar, ofta smutsiga av fett, olja och fint metallspån.
Känns som ett arbetsområde perfekt för en ul-tvätt. :)
 

Tapiren

Cartier
Känns som ett arbetsområde perfekt för en ul-tvätt. :)
Japp, det funkar:)

Först ett test dock, på min gamla sladdriga jubilee. Helt ok resultat, jag tvättade den noga för någon månad sedan med varmt vatten och pensel, så den var ganska ren redan från början.

IMG_5015.JPG
IMG_5018.JPG
 
Topp