• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ultraljudstvätta hela klockan?

Sond

Patek
Skulle byta till Nato på min Sub. Fick en smärre chock när jag såg hur smutsiga bandsyiften och ändlänkarna var.

Tog fram min icke använda ultraljudstvätt. Så långt inget konstigt.

Men så såg jag detta:

image.jpg


Vad tror ni? Bra idé?
 

Minuteman

Rolex
Bandstiften och ändlänkarna är väl bara att slänga i och tvätta.
Klockstället är ju för att tvätta länken med klockan ovanför vattenytan, så den är ju ett bra alternativ om man inte kan/vill plocka av länken, men då kommer ju inte ändlänkarna och bandstift att tvättas heller.
 

Sond

Patek
Jag tänker inte göra det själv. Och det måste ju bara bli halvrent. Men skulle man våga? Ljudvågorna går väl bara i vattnet och klockan är ovanför..?
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag tänker inte göra det själv. Och det måste ju bara bli halvrent. Men skulle man våga? Ljudvågorna går väl bara i vattnet och klockan är ovanför..?

Du får vibrationer i hela tvätten vilket i sin tur fortplantar sig in i klockan.
Frågade Uris senast och han tittade på mig och drog en harang med att du tvättar den väll inte tvättmaskinen med? :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nej nej! Det finns en risk (stor!) att oljorna i verket flyttar sig och hamnar på platser där de inte ska vara/försvinner från platser där de ska vara.

Edit: ser nu att du tänkte köra den på en sådan där ställning med klockan ovanför ytan. Säkert inte lika farligt, men jag skulle skippat det ändå.
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Men om det är bandstiften och ändlänkarna räcker det väl att tvätta dem i ultraljudstvätten;) lite yes och ljummet vatten på klockan.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Skulle byta till Nato på min Sub. Fick en smärre chock när jag såg hur smutsiga bandsyiften och ändlänkarna var.

Tog fram min icke använda ultraljudstvätt. Så långt inget konstigt.

Men så såg jag detta:

image.jpg


Vad tror ni? Bra idé?
Kan väl inte ta mer än några sekunder att lossa länken? Men du kan alltid testa med hela klockan, friskt vågat hälften vunnet:D eller förlorat!
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Big no no! Hade aldrig stoppat i hela klockan.
Men någon ska vara först att prova.
Tror det är skillnad mellan olika ultraljud, hur kraftiga dom är.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Nej nej! Det finns en risk (stor!) att oljorna i verket flyttar sig och hamnar på platser där de inte ska vara/försvinner från platser där de ska vara.

Edit: ser nu att du tänkte köra den på en sådan där ställning med klockan ovanför ytan. Säkert inte lika farligt, men jag skulle skippat det ändå.

Är detta på grund av särskilda vibrationsfrekvenser dvs. ett visst frekvensområde i tvätten som påverkar och gör så att oljorna sprider ut sig i verket ? Finns det något vetenskaplig bevis (t.ex experiment eller forskning..) som kan stryka detta påstående? Jag är bara jäklig nyfiken... Låter rätt märkligt i mina ögon...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är detta på grund av särskilda vibrationsfrekvenser dvs. ett visst frekvensområde i tvätten som påverkar och gör så att oljorna sprider ut sig i verket ? Finns det något vetenskaplig bevis (t.ex experiment eller forskning..) som kan stryka detta påstående? Jag är bara jäklig nyfiken... Låter rätt märkligt i mina ögon...
Oljan är ju fortfarande i flytande form i verket, om du sett hur smutset flyttar sig i en ul-maskin så förstår du hur också oljorna kan flytta sig på samma sätt.

Jag skulle undvika det, speciellt då det ju inte är jättekrångligt att ta av länken innan tvätt. :)
 

VCalmen

Cartier
Jag har gjort det på ett par klockor som varit RIKTIGT skitiga. Det har gått bra alla gånger. Men nej, det är inget man ska göra på daglig basis. Speciellt inte heller med klockor man är rädd om.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gjorde det med en billig kvartsklocka. Vi kan väl säga att den int var tät ochdärmed att jag fick ett resultat enligt bilden ovan. :)
 

Patrik72

Cartier
Jag provade att köra min Deep Blue (med ett automatiskt Miyota urverk) i ultraljudstvätten...Körde den i 8 minuter.
Det hela slutade med att klockan började forta sig ca 2min per dygn. Sedan slutade det med att klockan la av i vintras. Det gick att skruva ur kronan men inte att ändra datum och att vrida upp manuellt, trots att man kunde flytta till de olika lägena. :blackeye:
Jag rekomenderar att INTE köra en klocka med manuellt verk i en ultraljudstvätt.
Har dock ännu inte lämnat in den till urmakaren för rep och service. Kommer iaf att bli intressant att höra vad han har att säga.
DSC01255.JPG
 
Topp