• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ulysse Nardin (bildtung)

Warwian

Cartier
Ulysse Nardin är ett märke som man inte ser särskilt ofta, vare sig här eller någon annanstans.
Sannolikt beror det på att märket är otroligt svårt att samla på grund av alla förfalskningar och "frankenwatches" som florerar och som givit märkets vintageutbud ett ganska dåligt rykte. Jag äger dock ett flertal äkta och orörda och har med åren samlat på mig en hel del kunskap om deras diverse vintageklockor och kalibrar.

Ulysse Nardin använde sig uteslutande av råverk från verkproducenter så som Aurore-Villeret, ETA, Felsa, FHF och Peseux i sina armbandsur, vilket gör dem förhållandevis enkla att förfalska. Jag misstänker att användandet av råverk beror på firmans huvudsakliga fokus på produktionen av marinkronometrar och fickur. Jag vill dock i denna tråd tydliggöra att Ulysse Nardin också var en tillverkare av högkvalitativa armbandsur, en tillverkare som lade ner en hel tid på finishering, detta trots användningen av råverk från andra.

Nedan kommer jag att visa upp några vanligt förekommande urverk (i äkta Ulysse Nardin).

Detta är en av favoriterna i min personliga samling: ett guldpläterat armbandsur i 20 micron från Ulysse Nardin med T-formade minutindex och motviktad sekundvisare.
3EFyuCE.jpg

NumRxTn.jpg


Klockan innehåller ett modifierat 11,5 lignes Peseux 333, vilket i senare modeller döptes av UN till N115S.
GAtHEA9.jpg


Här är en bild på ett senare verk, nu med benämningen N115S (också från min samling).
EdtEQFi.jpg
Det är möjligen svårt att se på bilderna, men notera det fasade och mycket trevliga ankaret.
EdtEQFi.jpg


Här är en bild på samma verk utan Ulysse Nardins behandling. Bilden lånades från uhrforum.de.
864210d1402316677-precimax-mit-peseux-320-geht-es-noch-dressiger-dscf6631.jpg

(http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Peseux_320)

Utöver det utsökta N115S, användes en modifierad variant av FHFs 12 lignes kaliber 26 (mer specifikt är det kaliber 262 från FHF) i klockor med subsekund. Verket utrustades av Ulysse Nardin med Breguet-spiral och smyckades med en mycket högklassig finish. Här är en bild lånad från Watchuseek.
attachment.php


Här är en bild på samma verk utan Ulysse Nardins behandling. Bilden är lånad från nätet.
dscn2810.jpg

(http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&FHF_26)

Inte att förglömma är automatverken Ulysse Nardin använde sig av. Två vanligen förekommande automatverk är kalibrarna 1673/1674 från A. Schild (AS) med ocentrerad rotor. Dessa gavs namnen N73 och N74 av Ulysse Nardin. I min samling går det exempelvis att finna en klocka från UN med kaliber N74, jag har dock inga bilder att tillgå på denna för närvarande då den är hos urmakaren. Med anledning av detta bifogar jag bilder från nätet, mer specifikt från medlemmen tohokuhonsens Yahoo-blogg (http://blogs.yahoo.co.jp/tohokuhonsen/62664013.html).
img_2

img_6

Notera användningen av perlage och cirkulära Côtes de Genève.
img_12


Här är en bild på samma verk utan Ulysse Nardins behandling. Bilden lånades från Ebay och visar en ganska sliten Elgin.
mvt0823a.jpg

(http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1673&)

Jag lägger också upp en referensbild på hur boettlockets insida ser ut på en äkta Ulysse Nardin, det är säkert användbart för någon.
6J87blB.jpg


Sist tänkte jag lägga upp några bilder av rena förfalskningar tagna från Ebay. Dessa är alltså INTE tillverkade av Ulysse Nardin och har INGENTING med företaget att göra.
$_57.JPG

$_57.JPG

$_57.JPG

$_57.JPG


Till och med Christian på Watchguy (www.watchguy.co.uk) har handskats med en förfalskning. Här är bilder lånade från hans sida.
IMG_6043.JPG



IMG_6044.JPG

Diggar rotorn på den sista. Högst smidigt med stavningen.

Är det någon som äger en äldre Ulysse Nardin eller som är intresserad av märket? Posta gärna i tråden!
Jag har en annan UN på ingång som jag slänger upp bilder på när den väl anlänt.
 

Warwian

Cartier

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Informativ tråd, tack! Utmärkt referens inför framtida inköp. Har alltid gillat loggan, men inte vetat något om firman. Den översta klockan var verkligen fin!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Väldigt trevligt inlägg med fina bilder! :)
+1 på att inte vågat köpa!
Ingen koll på vilka modeller som finns därute men det är kul att du vågar gå på ett mer annorlunda märke.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Tack för en kanonpost!

Har du några direkta tips för hur man spottar fakes på UN mer än de vanliga
-ooh so shiny
-risiga redials
-från sydamerika
-mismatch patina på UN-gravering o andra graveringar

är det tex nån typ av logga som alltid är fel i period el likn?:mad:
 

fc2

Rolex
Den trevligaste tråden på länge, lugn, informativ och sansad. :)

Fråga; varför är UN's så vanliga att förfalska eller bygga frankens på? Är det high end kombinerat med generellt dålig kunskap om detta relativt lilla märke, plus att de körde mycket köpverk som är lätta att få tag i som gör de lätta måltavlor för oseriösa handlare?

Var själv inne på UN's i början av min klockkarriär men är glad att jag avstod köp, dels pga att jag senare hittade min nisch, stålkronografer, och dels för att jag garanterat hade gått på en mina.
 

fc2

Rolex
måste bara tillägga att sekundvisarens korta ände på klockan högst upp i tråden är en av de snyggaste jag någonsin sett! Är normalt sett mer för subsekund men den klockan, och mer specifikt den sekundvisaren kan få tom en bångstyrig samlare som mig att ändra åsikt.
 

Warwian

Cartier
Otroligt kul med all positiv respons och att många tycks vara intresserade av märket.

Jag tänker att inleda med att lägga upp en bild på ett gammalt reklamblad för Ulysse Nardin. Reklambladet ger i min mening en inblick i varför namnet Ulysse Nardin kommit att förknippas med högkvalitativa ur. Någon dag, när jag har med tid till hands, så skall jag sätta mig ner och skriva ihop något om Ulysse Nardins samlade historia. Denna får duga tills vidare:
UlysseNardin_1955_Ad_zpsba671c2f.jpg~original.jpg


Jag bad min urmakare skicka några bilder på min automatiska UN med kaliber N74, dessvärre så fanns inte professionell kamerautrustning av toppklass att tillgå i deras verkstad. Bilderna togs således av någon mobilhistora med potatiskamera.
Ja, ni ser ju! Säkert ett tjog megapixlar eller något! De får dock duga tills vidare:
V__7C90.jpg

V__0317.jpg

V__D032.jpg


Jag ber om ursäkt för det kaosiga glaset, den är hos urmakaren av en anledning!
Klockan fann jag för övrigt i en lot skrotklockor och var väl i någon mån den som väckte intresse för märket.

Tack för en kanonpost!

Har du några direkta tips för hur man spottar fakes på UN mer än de vanliga
-ooh so shiny
-risiga redials
-från sydamerika
-mismatch patina på UN-gravering o andra graveringar

är det tex nån typ av logga som alltid är fel i period el likn?:mad:

(Innan jag börjar skriva så vill jag bara säga att det som står nedan bygger på personliga teorier och antaganden om märket. Mycket lite information finns att tillgå, inte ens mina böcker innehåller mycket läsvärt.)

En mycket bra och relevant fråga! Jag tänker bygga vidare på de fyra punkter du listat ovan, detta då de i mångt och mycket är "spot on". Sydamerika har onekligen blivit något av en hotspot för UN-fakes och jag undviker generellt klockor från kontinenten.
Med tanke på den mängd fakes som de spottar ur sig så har jag helt enkelt gjort bedömningen att det inte är värt risken att handla därifrån. Detta gäller för övrigt också andra märken, så som exempelvis Girard-Perregaux, Baume et Mercier och Hermès, vilka också är relativt enkla att fejka (mer om detta nedan).

Innan vi går in på loggor så vill jag poängtera att man kan säga att det finns två sorters Ulysse Nardin-klockor, nämligen de amerikanska och vad jag tänker kalla för de europeiska (de ämnade för andra marknader än den amerikanska).
För att komma undan de knasiga amerikanska beskattningsreglerna på armbandsur vad gäller import (exempelvis så skattades kompletta ur högre än lösa verk och delar, justerade ur högre än ojusterade och de med ett högre juvelantal högre än de med ett lägre), så exporterade Ulysse Nardin urverk från Schweiz för att sedan sätta ihop dem i USA. Detta arbete utfördes av Ulysse Nardins amerikanska filial "Ulysse Nardin Chronometer Corp." och klockorna skiljer sig en del från de "europeiska".
Detta gäller boetter, tavlor (och således loggor) och urverk.

För de "europeiska" går det att i stort tala om fyra olika typer. På riktigt gamla ur, tänk 10-20-talet så var loggan
"Ulysse Nardin Locle & Geneve" vanlig, samt varianter av den (exempelvis U. Nardin istället för Ulysse Nardin).
Senare, in på 30-40-talet, så kom loggan "Ulysse Nardin Locle Suisse" att ta över för att sedan någon gång på 50-talet tas över av loggan med det tryckta ankaret, vilken i sin tur byttes ut mot loggan med metallankare. Detta tror jag gjordes mot slutet av 60-talet. Värt att poängtera är att det är mycket svårt att uppskatta årtal vad gäller Ulysse Nardin, det finns ingen databas över serienummer och användningen av serienummer tycks inte direkt logisk eller enhetlig (jag återkommer till det strax). De amerikanska klockornas tavlor kläds i regel av "Ulysse Nardin Chronometer" eller "Ulysse Nardin Chronometer Co".
Värt att poängtera är att det i fallet "Ulysse Nardin Chronometer" inte alls behöver betyda att klockan är kronometertestad, det syftar bara till namnet på filialen i USA.

Åter till serienummer! Svårigheten vad gäller serienummer ligger i att Ulysse Nardin tillverkade förhållandevis få klockor (jämfört med större aktörer) och att samma verk återfinns i klockor tillverkade så väl på 40-talet som på 60-talet, vilket syns på serienumrerna. Det går således inte att med säkerhet säga att ett visst typ av urverk skall ha ett visst serienummer då det bara tillverkades under en viss period. Ett exempel på detta är kaliber FHF 262. Kolla skillnaden i serienummer på dessa exempelvis (den översta minns jag inte var jag hittade, men den undre kommer från http://nakahiro.parfait.ne.jp/):
$_57(6).jpg

ullysek.jpeg


Andra verk tycks bara ha producerats under en kortare period. Exempelvis kaliber N73/N74. Dessa tycks i regel ha serienummer i stil med 8xxxxxx (8 siffror), se exempelvis bilderna i mitt tidigare inlägg och de två nedan.
M1434%20%286%29.JPG

619828647_tp.jpg


Genom att utgå från forumposter jag har sett som länkat information de fått av UN gällande åldersbestämning på sina klockor utifrån serienummer, exempelvis så var en med serienumret 55xxxxx (8 siffror) tillverkad 1961 och en med serienumret 24xxxx (6 siffror) tillverkad 1947, så måste klockorna med N74/N73 ovan vara mycket sena. Sannolikt från mitten av 70-talet.
Detta är också ett bevis på att Ulysse Nardin inte tillverkade många armbandsur. Basverket som användes till dessa (AS 1673/1674) tillverkades nämligen bara från 1955-1963 (enligt Ranfft: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&AS_1673) och Ulysse Nardin måste således ha haft dessa på lager länge innan finishering och bearbetning.

Varför är då serienummer ens relevant att reflektera över? Först och främst vill jag poängtera att Ulysse Nardin utrustade sina klockor med serienummer. Om en klocka med Ulysse Nardin på tavlan inte har ett tydligt markerat serienummer så skulle jag rekommendera dig att undvika den. Då kanske du frågar varför ett tydligt serienummer är att bry sig om när man ändå kan se på urverkets finishering och bearbetning om det är äkta eller ej. Så är dock inte alltid fallet, tyvärr. Särskilt inte vad gäller de amerikanska klockorna.

Jag får dela upp inlägget då det börjar bli svårt att lägga till bilder nu.
 

Warwian

Cartier
Det smög sig in något fel i texten ovan som jag inte hann med att korrigera. Där det står serienummer med 8 siffror så borde det egentligen ha stått 7 siffror.

Nedan följer fortsättningen:
Ta som exempel de Felsa-urverk som Ulysse Nardin använde. Ibland såg de ut så här (de två översta är tagna från http://kyotoya.net/ och den nedersta minns jag inte):
img2304_file.jpg

img2303_file.jpg

y_koji2002-img600x450-1384168725up2xmq15012.jpg


Och ibland kan de se ut så här (bild från sammlerparadies.org):
mech.jpg


Genast blev det svårare. Den sista är inte alls lika tydlig, dock så bör denna vara tillverkad av Ulysse Nardin.
Den ser ut att vara utrustad med Breguet-spiral, vilket Ulysse Nardin gjorde med dessa. Ranfft har en sida om verket här: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?12&ranfft&a171&2uswk&Ulysse_Nardin_Felsa_690
På dessa klockor kan det således vara en god idé att kika på serienummer. Många av dessa tycks ha sjusiffriga serienummer börjandes på 65xxxxx. Detta verkar dock förfalskarna också ha upptäckt:
falskmedrättserienummer.png


Serienumret tycks stämma för typen av urverk, men finisheringen är sämre och texten är usel.
Min poäng med serienummer är att dessa också börjat dyka upp på förfalskningar, ofta är det dock bara slumpmässiga siffror som skrivits dit på måfå. Genom att studera andra verk så kan det gå att få en uppfattning om vilka serienummer som gäller på vilka kalibrar, detta är dock inte alltid sant, som i fallet FHF 262, men tycks vara det i många fall. Så som exempelvis med Felsa-verken och AS-verken (dock finns säkert undantag där också).

Ett annan tips när man kikar på att köpa vintage-UNs kan också vara att titta på vad det faktiskt står på urverket. Om klockan är "europeisk" med en av de fyra loggorna nämnda ovan så bör urverket vara ganska sparsmakat med text. Ofta står det bara "Swiss", "Ulysse Nardin" och ett serienummer. På de amerikanska urverken behövdes dock en hel del anges, exempelvis hur många juveler verket innehåller (kan dock stå på sernare europeiska också), om verket är justerat eller inte samt en exportkod (ofta NOA). Om verket har en exportkod och inte en "Chronometer" eller "Chronometer Co" på tavlan så kan det vara värt att reflektera över om den är ommålad eller ej. Så här ser en typisk amerikansk klockas urverk ut:
kodama1852kg-img600x450-1402994239urwvlh20315.jpg


Det är också värt att ta en titt på loggan på boettlockets insida, jämför med referensbild i startinlägget. Förfalskningarna blir med modern teknik ofta jämnare och får ett mer enhetligt djup. Titta noga!

Jag vill också poängtera vad gäller kronografer att jag enbart sett dessa utrustade med Valjoux-verk. Här är två länkar till inlägg av mig på Watchuseek gällandes kronografer:
http://forums.watchuseek.com/f11/vi...-wind-valj-22-real-1030517-2.html#post7824285
http://forums.watchuseek.com/f11/vi...-wind-valj-22-real-1030517-2.html#post7824502
Om ni exempelvis hittar Ulysse Nardin-kronografer med verk från Landeron så kan det vara värt att dra öronen åt sig.
 

Warwian

Cartier
Den trevligaste tråden på länge, lugn, informativ och sansad. :)

Fråga; varför är UN's så vanliga att förfalska eller bygga frankens på? Är det high end kombinerat med generellt dålig kunskap om detta relativt lilla märke, plus att de körde mycket köpverk som är lätta att få tag i som gör de lätta måltavlor för oseriösa handlare?

Var själv inne på UN's i början av min klockkarriär men är glad att jag avstod köp, dels pga att jag senare hittade min nisch, stålkronografer, och dels för att jag garanterat hade gått på en mina.


Ja, du är helt klart inne på rätt spår. Problematiken ligger nog också i att Ulysse Nardin inte hade några direkta modellbeteckningar på sina klockor, så som Datejust eller Day-Date. En Rolex Datejust måste ju exempelvis se ut på ett visst sätt för att faktiskt vara en Datejust. Den måste vara 36 mm bred och ha en Oyster-boett etc. Sådant finns inte hos Ulysse Nardin (dock kanske med undantaget Jubilé 4000: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2usau&1042041632) och de mindre tillverkarna i samma utsträckning. Det är således enklare att ta en slumpmässig klocka av acceptabel kvalitet och slänga på ett "Ulysse Nardin" på tavlan. Särskilt då de utöver klockorna med väldigt välfinisherade verk gjorde en del mer sparsmakade, särskilt då till den amerikanska marknaden. Ta som exempel detta N115S och jämför med bilderna från mina klockor:
IMG_20140806_140946-1.jpg

Klockan är säkerligen äkta, serienumret stämmer med typen av urverk (jämför med mina exempelvis, 7 siffror och börjar på 55) och all text på klockan stämmer överens med det som såldes till USA. Dock är den dekorativa finishen mindre, vilket gör den enklare att förfalska. Det blir i ett sådant läge helt enkelt svårt för en nybörjare eller ovan att se tydliga skillnader.
Jag vill återigen påpeka att det här med att matcha serienummer inte är en garanterad metod vad gäller Ulysse Nardin, men det kan underlätta.

Ulysse Nardin gjorde för övrigt stålkronografer också (givetvis). Här är en bild på en riktigt snygg kronograf med Valjoux 72 (från Hodinkee):
1397801799839

Här är fler bilder på samma klocka: http://www.matthewbaininc.com/watch-details/1550

Nu får det räcka med dravel för i natt, det blev lite svamligt och långdraget. Förhoppningsvis innehåller det någonting av relevans.
 

fc2

Rolex
Den där kronografen var inte dålig. En av de Valjoux 72-kronografer med mest ha-begär. Intressant att UN likt Omega och Universal alla kör med (exakt likadan?) dot-over-90 bezel.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tack för en väldigt intressant och matnyttig tråd. Jag har inte direkt funderat på UN som ett potentiellt vintage-köp, men om jag ser något kul så skall jag ha denna tråd som referens. Bra jobbat.
 

Warwian

Cartier
Underbar tråd!

Gillar Ulysse Nardin, framför allt för att jag själv har en gammal trevlig guldare från 1978.

20131017_185906_zps8f2d0303.jpg


Tycker även att en del av deras senare modeller är rätt fräcka.


Underbar klocka! Dessa ser man ibland i Sverige med lite tur, exempelvis så tycks BeSo ha en till salu just nu (http://www.besour.se/docs/Prislista_81.pdf). Förtjänstklocka om jag inte misstar mig?
Det bör sitta en variant av en AS-kaliber tillhörande denna serien i klockan: http://ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&ranfft&0&2uswk&AS_1710. Dessa gavs beteckningar så som NA 11L och NS 11K av Ulysse Nardin och finisherades till en relativt hög standard. Här är en bild på ett sådant verk:
658990805_o.jpg

Du har inga verkbilder att tillgå? Alternativt något censurerat serienummer? Vore roligt att bygga upp något av en databas för åldersbestämning!
 

Warwian

Cartier
Då var det äntligen dags! Stunden ni alla väntat på! Igår trillade det nämligen in två nya UN:s till samlingen...

Den första är en tidig variant av kaliber N115S (Peseux 320-bas). Denna har ett sexsiffrigt serienummer till skillnad från mina andra exemplar med samma verk, vilka har sjusiffriga serienummer. Sannolik ålder på klockan är 40-tal.
Kolla vinklingen på bandhornen och kronan! Utan tvekan en av de vackrare klockorna i samlingen (med undantaget det hemska bandet vilket skall bytas snarast). Tavlan fick dock en något konstig färgning i överkant på bilderna som inte syns i verkligheten.
WP_20150106_09_57_48_Pro.jpg

WP_20150106_10_06_31_Pro.jpg


Handledskort
WP_20150106_10_09_13_Pro.jpg

WP_20150106_10_09_19_Pro.jpg

WP_20150106_10_08_46_Pro.jpg


Verkbilder
WP_20150106_09_54_12_Pro.jpg

WP_20150106_09_54_19_Pro.jpg

WP_20150106_09_54_54_Pro.jpg


Verket är som nämnt tidigare en tidigare variant av den nu välkända N115S med något mer sparsmakad finishering. Exempelvis är inte ankaret vinklat eller bryggorna täckta av Côtes de Genève. Jag är dock inte den att klaga! Kanske var detta resultatet av ett kostsamt krig? Om nu klockan är från 40-talet det vill säga? Jag tänkte höra med min urmakare imorgon och be honom skicka bättre bilder på min automatiska UN, för att sedan skicka ett mail till företaget angående alla mina fem klockor.
Förhoppningen är att detta blir början till något av en databas för åldersbestämning för UN.
 

Warwian

Cartier
Klocka två är en trolig 30-talare på vad jag uppskattar är runt 32 mm, vilket dock är mer än tillräckligt för mig. Magisk emaljurtavla som jag dessvärre inte riktigt lyckades fånga på bild innan det blev för mörkt. Jag misstänker att jag får återkomma med bättre bilder inom kort!

WP_20150106_10_04_14_Pro.jpg
WP_20150106_10_04_22_Pro.jpg


Verkbilder
WP_20150106_10_00_41_Pro.jpg

WP_20150106_10_01_56_Pro.jpg

WP_20150106_10_00_48_Pro.jpg

WP_20150106_10_02_28_Pro.jpg


Det något slitna verket tycks vara ett 12-lignes FHF 1146 (http://i51.tinypic.com/fcs5d5.jpg) utrustat med Breguet-spiral, som sig bör. Samma verk används för övrigt av Doxa, också från Le Locle, i sina militärur till Deutsches Heer under andra världskriget.
 
Topp