• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ulysse Nardin fickur

Hej KS!

Har kommit över ett fickur från ulysse nardin i närmast perfekt skick med orginalbox. Har vi någon på KS som vet lite mer om detta fickur?

Tack på förhand!

20150119_195623.jpg
20150119_195240.jpg
20150119_195551.jpg
20150119_195306.jpg
 

Warwian

Cartier
Hej, Andreas!

Det var minsann inget dåligt fynd! Utan att faktiskt ha sett urverket är det svårt att göra ett utlåtande, men med tanke boett och att den ser ut att vara ämnad civilt bruk så är min gissning att den innehåller vad som benämns av Ulysse Nardin som kaliber 19''' 6.2 Lépine. 19''' (lignes) är ett mått på verkets storlek och 6.2 åsyftar sannolikt verkets höjd i millimeter. Med Lépine menas att sekundvisaren (vid 6) är i linje med uppdragskronan (vid 12). Här är ett exempel på ett sådant verk:
60648-4.jpg

Värt att nämna är att en variant av verket (i alla fall med samma brygglayout) också existerade i 22 lignes, dessa tycks dock främst ha använts i militärur.

Vad gäller årtal är det svårt att uttala sig, detta då jag måste se verket för att se verkets serienummer. Även med ett serienummer tillgängligt är det svårt att uttala sig om Ulysse Nardin, detta då det inte finns några tillgängliga databaser för åldersbestämning. Bäst är att kontakta företaget direkt!
Vad gäller stämplar är det också svårt att uttala sig, mest för att de inte går att läsa på bilden du tillhandahållit. Jag tycks dock ana någon guldstämpel?

Gör gärna ett inlägg i Ulysse Nardin-tråden jag skapat med bättre bilder (gärna också på urverket): https://klocksnack.se/threads/ulysse-nardin-bildtung.32950/
 
Tack för svar Warwian! Jag ska försöka ordna en bild på urverket men tillsvidare bifogar jag en tydligare bild på stämplarna. Lägger även in bilderna i den andra tråden.

20150120_223947.jpg
 
Topp