• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Underhåll av gammal krokodil.

JAH42

Friends of KS
Hej,
Fick hem en klocka med sin 38 år gamla orginalrem i svart krokodilskinn. Den känns av förståliga skäl lite torr men har inte spruckit. Vad använder ni för att restaurera remmarna?

Mvh
 

rogart-63

Patek
Brukar smörja med nåt läder och skinn balsam .Ekol tror jag det heter . Funkar okej . Man blir mjuk och fin om händerna oxå .
 

JAH42

Friends of KS
Tack för tipset.
Luktar Ekol-balsamen? Jag har skinnmjukgörare baserat på bivax som har varit grymt att få liv i gamla portföljer och kängor, men det luktar för mycket för att ha på sig bland folk.
 
Jag brukar använda Golden Qualitys fett och olja. Dessa är ju bivaxbaserade men tycker inte att det luktar så mycket, mest lite honungsaktigt. Vill man ha något tämligen färg- och luktlöst är ju minkolja ett alternativ. Men det är ju något mer makabert än bivaxprodukterna.

//Philemon
 

Whedda

Rolex
Saphir Medaille D'Or Renovateur.

Fantastisk återfuktning och inte lika fet.

Även en produkt som heter Bic4 som finns på skoaktiebolaget är att rekommendera. Det räcker dock med en sparsam applicering och inte för ofta.
 

JAH42

Friends of KS
Bick 4 har ju fått minst sagt bra reviews på nätet, ska testa det.

Tack alla för tipsen.
 

JAH42

Friends of KS
Hej,
Jag smorde båda sidorna, blev hur bra som helst.
Om någon är intresserad så provade jag tre krämer.
Minkolja, en bivaxbaserad kräm samt Saphirs reptilskinnskräm. Den sistnämda blev klart bäst resultat och luktade bäst (mycket mindre än deras skokrämer)
 
Topp