• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Underlighet kring antalet juveler

zesj

Omega
Hej på er,

Köpte nyligen en kronograf av en italiensk handlare som jag även fann en bra kommentar om här på KS: http://www.orologiaio.it/Atelier_Orologiaio/Home_ENG.html

Hoppar direkt till vad för mig känns som det underliga i sammanhanget: på tavlan anges "17 rubis" och på urverket står det "21 rubis". I annonsen stod det att urverket skulle vara ett Valjoux 23, som väl skall ha just 17 juveler. Underligt nog verkar det stå "23" på urverket, men samtidigt är det märkt med "21 rubis". Inte direkt konsekvent någonstans. Just nu känns det som att jag får skicka tillbaka möget, men tänker att någon klokare än jag kanske förstår situationen på annat vis än att detta är weird?

Bild på urtavlan: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1988084/Screenshots/untitled3.png
Bild på urverket: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1988084/Screenshots/untitled8.png

Grymt tacksam för era tankar!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hejsan,

Snygg kronograf, grattis!

Jag kan för lite om Valjoux 23 för att kunna ge dig ett svar. Databasen från Ranfft är inte komplett. Om det är en del från en annan kaliber eller tillverkare vet jag ej, möjligheten finns.
Vad säger säljaren?
Känner du dig det minsta missnöjd eller tveksam så lös det med säljaren nu, annars ligger det och gror. China, Warwian och TorNet eller någon annan vet säkert mer.
Kör hårt!
 

_jonte

Patek
Om inte glaset luras nåt fantastiskt mycket, så ser tavlan väl ommålad ut? Aurum?
Om tavlan är ommålad så skulle jag inte lita på något annat alls kring klockan, och då skicka tillbaks den
 
Mina tankar är att den person som målat om tavlan nog lider av Parkinsons.

Screen Shot 2015-01-12 at 15.38.44.png


Screen Shot 2015-01-12 at 15.38.23.png
 

zesj

Omega
Tavlan är väl gränsfall för vad man kan acceptera... Säljaren förklarade det hela med att den mycket riktigt är ommålad och att personen skrev fel antal juveler. Kul. Aja, det är väl bara att skicka tillbaka - för mycket som är för galet :(.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Tavlan är väl gränsfall för vad man kan acceptera... Säljaren förklarade det hela med att den mycket riktigt är ommålad och att personen skrev fel antal juveler. Kul. Aja, det är väl bara att skicka tillbaka - för mycket som är för galet :(.

Synd, den var väldigt fin i övrigt... Verkar omöjligt att hitta en gammal guldis som är legit :(
 

Brogren

Cartier
Jo, har väl jagat något passande i ett halvår. Då kan man bli lite väl trigger-happy...

Kolla på irregulariteter på index och liknande på tavlan så borde du se om den är oproffsigt ommålad som denna.
Posta här eller PM:a någon skarpögd i vår vintagedel innan du köper nästa gång om du är osäker.
 

Stetes

Omega
Om du har vägarna förbi Göteborg vet jag att urmakaren på Linnegatan vid Järntorget hade precis en sådan inne ett halvår sedan. Kan inte svära på om den finns kvar, kanske skulle kunna kolla upp det i eftermiddag om du är intresserad. Är även ganska säker på att priset låg under den länkade klockan på 750€.
 

zesj

Omega
Om du har vägarna förbi Göteborg vet jag att urmakaren på Linnegatan vid Järntorget hade precis en sådan inne ett halvår sedan. Kan inte svära på om den finns kvar, kanske skulle kunna kolla upp det i eftermiddag om du är intresserad. Är även ganska säker på att priset låg under den länkade klockan på 750€.


Är mina minnen från Götet inte helt fel på det är det där ganska centralt, vilket känns bra :). Får definitivt planera in ett besök vid nästa vistelse där! Tack för tipset :).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En liten fundering bara. Berättade säljaren att tavlan var ommålad innan eller efter du köpte klockan? Kan vara bra stt veta för framtida spelulanter. Tråkigt när så t hör händer och hoppas det löser sig smidigt för dig.
 

zesj

Omega
Det verkar lösa sig fint. Säljaren ringde UPS direkt och ställde in leveransen. Nu återstår bara att han skall få klockan åter och refunda mig. Skulle det bli någon hick-up kommer jag självfallet att gnälla här ;). Har jag inte gjort det gick allt finemang.

Men till din huvudfråga. Nej, säljaren berättade inget om detta. Jag såg förvisso att tavlan såg lite shitty ut, vilket man såklart får ålägga mig för att inte ha synat ordentligt. Hela historien om att antalet juveler inte stämde upptäckte jag av ren slump. Summa summarum:
- Bristande information i säljannonsen och dåligt hantverk. Såg en positiv ref kring handlaren här på KS och blev väl lite för naiv...
- Säljaren har hittills varit väldigt tillmötesgående med att ställa in köpet (vilket man förvisso bör kunna förvänta sig).
 

naggge

Panerai
Det finns mängder av dessa äldre kronografer tillgängliga. Problemet är att boetterna är väldigt tunna och ömtåliga samt att de är långt ifrån vattentåliga vilket innebär att det kan vara svårt att hitta någon som är hel och fin. Prova att söka på chronographe suisse på ebay och andra handelsplatser. De dyker även titt som tätt upp på säljavdelningen här och på tradera, kaplans etc.
 
Topp