• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Understated Luxury i klockvärlden

C5D3868C-1F27-4B93-8C6F-F88B5BE46E84.jpeg
E8CD87D4-A7A0-496A-9E66-BED51C66E863.jpeg
Patek på Nato är inte fel
Patek i guld är väl knappsat stealth wealth? Oheligt att köra på nato haha :eek:

Jag har delade känslor om denna modell. Å ena sidan är det coolt att den inte sticker ut, men; Om man inte ser namnet eller känner till vad det står för så ser denna närmast ut som en billighetsmodell från Casio. Kanske för anonym? Om jag skulle lägga en kvarts miljon på en klocka så skulle nog inte denna vara först på listan.

Det du beskrev är ju poängen med stealth wealth.

Det där är väl inte stealth wealth? Känns mer som dumhet att köpa en så stor, ful och dyr kvartsklocka/smart watch.
TS efterfrågade en Casio för 45’ :)

Sen tycker jag ändå det är stealth wealth oaktat designen. Ingen väntar sig en Casio med den prislappen. Oavsett, imponerande hantverk.

TS efterfrågade en Casio för 45’ :)

Sen tycker jag ändå det är stealth wealth oaktat designen. Ingen väntar sig en Casio med den prislappen. Oavsett, imponerande hantverk.
Vad var det imponerande hantverket? Att man hamrat boetten? Solar drivna kvartsverket har väl knappast sett något hantverk, eller är det handdekorerat och graverat? Att en vara har ett förvånansvärt hög prislapp och att någon sedan faktiskt betalar det sätter jag inte som likhetstecken för ödmjuk understated lyx.

Vad som tex varit understated luxury skulle varit om klockan hade ett fint och avancerat mekaniskt verk med ex alarm och minute repeater med vacker ton. Det hade varit lite koolt mot den fula G-shock utsidan.

Senast ändrad:
En modern sport-Rolex i stål är väl understated luxury?
Ingen vanlig person tror väl att en massproducerad stålklocka kostar en kvarts miljon kronor...

Ingen asiatisk klocktillverkare kommer någonsin att anses vara jämnbördig gräddan av de schweiziska, så är det bara.
Detsamma gäller i bilvärlden, de kan bli lika bra och t.o.m i mångt och mycket bättre än Ferrari och Rolls Royce men vad det gäller exklusivitet kommer de aldrig ikapp. Det är skönt att veta :)

Vad var det imponerande hantverket? Att man hamrat boetten? Solar drivna kvartsverket har väl knappast sett något hantverk, eller är det handdekorerat och graverat? Att en vara har ett förvånansvärt hög prislapp och att någon sedan faktiskt betalar det sätter jag inte som likhetstecken för ödmjuk understated lyx.

Vad som tex varit understated luxury skulle varit om klockan hade ett fint och avancerat mekaniskt verk med ex alarm och minute repeater med vacker ton. Det hade varit lite koolt mot den fula G-shock utsidan.
Ganska många timmars handarbete nedlagt i den boetten. Urverket tar också många mantimmar i produktioben, långt ifrån helautomatiserad tillverkning.

Trodde Ralphan tillverkade billiga klockor likt Gant o Morris osv men det där hantverket..

Tillbaka
Topp