• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Understated Luxury i klockvärlden

Vad var det imponerande hantverket? Att man hamrat boetten? Solar drivna kvartsverket har väl knappast sett något hantverk, eller är det handdekorerat och graverat? Att en vara har ett förvånansvärt hög prislapp och att någon sedan faktiskt betalar det sätter jag inte som likhetstecken för ödmjuk understated lyx.

Vad som tex varit understated luxury skulle varit om klockan hade ett fint och avancerat mekaniskt verk med ex alarm och minute repeater med vacker ton. Det hade varit lite koolt mot den fula G-shock utsidan.
Ja, boettknackandet.

Som sagt, TS efterfrågade en Casio för 45’ :) Jag tycker också att en g shock för 80 är galenskap.

Jag tycker väl tex. inte heller att någon Patek kan vara understated luxury pga. att hela deras varumärke är byggt omkring att det ska andas pengar.

Vad var det imponerande hantverket? Att man hamrat boetten? Solar drivna kvartsverket har väl knappast sett något hantverk, eller är det handdekorerat och graverat? Att en vara har ett förvånansvärt hög prislapp och att någon sedan faktiskt betalar det sätter jag inte som likhetstecken för ödmjuk understated lyx.

Vad som tex varit understated luxury skulle varit om klockan hade ett fint och avancerat mekaniskt verk med ex alarm och minute repeater med vacker ton. Det hade varit lite koolt mot den fula G-shock utsidan.
Villen klocka är egentligen värd sitt pris?
Allt som oftast är det överprisat skit som konsumenten är villiga att betala för eftersom denne vill uppnå en viss status eller har alldeles för gott ställt. Säga vad du vill men få lyxklockor bär upp kostymen och är värda sin prislapp. Tycker absolut g-shocken platsar.

Villen klocka är egentligen värd sitt pris?
Allt som oftast är det överprisat skit som konsumenten är villiga att betala för eftersom denne vill uppnå en viss status eller har alldeles för gott ställt. Säga vad du vill men få lyxklockor bär upp kostymen och är värda sin prislapp. Tycker absolut g-shocken platsar.
Pris är vad man betalar och värde är vad man får. Värde är högst subjektivt. :artist: Vet inte hur många timmar Lange eller Patek lägger på att handfinisha sina klockor, men den som gör det (dessutom i Schweiz, ett land med notoriskt höga löner) ska ju också ha betalt.

OnT:

Tourbillon, evighetskalender, men ack så anonym.

Den här flyger ju ganska bra under radarn. Inte mycket som förtäljer att det är en evighetskalender. En rätt genialisk sådan dessutom.
H. Moser Endeavour Perpetual Calendar
Moser-funky-blue-wrist.jpg

F252A809-F5EF-41F4-9F1C-D4404EFA1136.jpeg
I julas tillbringade jag några dagar med att djuphavsfiska utanför Antigua. Såg en hel del fritidsbåtar som nog inte var helt billiga. Kaptenen på fiskebåten hävdade att understated luxury var en yacht utan helikopter...

Den här trimaranen (utan helikopter) var föv min favorit.

Pris är vad man betalar och värde är vad man får. Värde är högst subjektivt. :artist: Vet inte hur många timmar Lange eller Patek lägger på att handfinisha sina klockor, men den som gör det (dessutom i Schweiz, ett land med notoriskt höga löner) ska ju också ha betalt.

OnT:

Tourbillon, evighetskalender, men ack så anonym.
Det är ju framförallt urverken det läggs tid på, inte boetterna. Jag har inte varit särskilt imponerad av de Aquanauts jag klämt på.

Tillbaka
Topp