D
Deleted member 4412
Guest
Understatement of the year!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, boettknackandet.Vad var det imponerande hantverket? Att man hamrat boetten? Solar drivna kvartsverket har väl knappast sett något hantverk, eller är det handdekorerat och graverat? Att en vara har ett förvånansvärt hög prislapp och att någon sedan faktiskt betalar det sätter jag inte som likhetstecken för ödmjuk understated lyx.
Vad som tex varit understated luxury skulle varit om klockan hade ett fint och avancerat mekaniskt verk med ex alarm och minute repeater med vacker ton. Det hade varit lite koolt mot den fula G-shock utsidan.
Villen klocka är egentligen värd sitt pris?Vad var det imponerande hantverket? Att man hamrat boetten? Solar drivna kvartsverket har väl knappast sett något hantverk, eller är det handdekorerat och graverat? Att en vara har ett förvånansvärt hög prislapp och att någon sedan faktiskt betalar det sätter jag inte som likhetstecken för ödmjuk understated lyx.
Vad som tex varit understated luxury skulle varit om klockan hade ett fint och avancerat mekaniskt verk med ex alarm och minute repeater med vacker ton. Det hade varit lite koolt mot den fula G-shock utsidan.
Pris är vad man betalar och värde är vad man får. Värde är högst subjektivt.Villen klocka är egentligen värd sitt pris?
Allt som oftast är det överprisat skit som konsumenten är villiga att betala för eftersom denne vill uppnå en viss status eller har alldeles för gott ställt. Säga vad du vill men få lyxklockor bär upp kostymen och är värda sin prislapp. Tycker absolut g-shocken platsar.
Den här flyger ju ganska bra under radarn. Inte mycket som förtäljer att det är en evighetskalender. En rätt genialisk sådan dessutom.
H. Moser Endeavour Perpetual Calendar
![]()
Det är ju framförallt urverken det läggs tid på, inte boetterna. Jag har inte varit särskilt imponerad av de Aquanauts jag klämt på.Pris är vad man betalar och värde är vad man får. Värde är högst subjektivt.Vet inte hur många timmar Lange eller Patek lägger på att handfinisha sina klockor, men den som gör det (dessutom i Schweiz, ett land med notoriskt höga löner) ska ju också ha betalt.
OnT:
Tourbillon, evighetskalender, men ack så anonym.
Vad är det som gör den så attraktiv?Seiko VFA. Ser ut som gammalt loppisfynd. Finns en på ebay nu för 183k:
https://m.ebay.com/itm/Vintage-JAPA...236444?hash=item3d6ab4c35c:g:T~UAAOSwJ71abh7N
Vet inte riktigt. VFA står för Very Fine Adjusted (tror jag), och urverket är specialtweakat bortom normala toleranser. Var väl kanske den tidens mest exakta urverk? Men jag vet inte så mycket om dom. Kanske @Molle vet?Vad är det som gör den så attraktiv?
Vad är det som gör den så attraktiv?
Vad är det som gör den så attraktiv?
För mig, snygg och håller tiden bra.
http://watchesbysjx.com/2018/03/a-d...-a-the-pinnacle-of-japanese-chronometers.html
The GS standard at that time was set at +5 to -3 seconds per day, but V.F.A. achieved an astonishing rate of +/-1 minute per month, a level unprecedented for any mechanical wristwatch.
Det är väl ännu snävare mariginal än Richard Mille.Haller sig inom det an idag.
Men ser ut som loppisfynd tycker inte jag??
![]()
Nej, den där var riktigt fin!Håller sig inom det änidag.
![]()
Håller sig inom det änidag.
![]()
Jäklar vad häftiga. Strukturen på boetten är ju suverän. Har den något namn/någon speciell teknik för att uppnå den?Bättre Seikos med kaliber 45 känns för mig lyxigt men för dom flesta andra bara Seikos.
Kanske kvalar in?
![]()
Jäklar vad häftiga. Strukturen på boetten är ju suverän. Har den något namn/någon speciell teknik för att uppnå den?