• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Undervärderade klockor nu och då.

Smulan

Guld
Många klockor har passerat genom år på KS. Vissa saknar jag inte men andra är svårare att glömma. Och visst, om tänker sig att " den skulle jag nog vilja köpa igen" så inser man plötsligt att modellen knappt finns länge och har blivit mångfalt dyrare. Några exempel på klockor man inte skulle ha sålt eller borde ha köpt för bara några år sedan.

Orient saturation diver. En grym dykare som handlades för kanske 5000 kr på KS men kostar nu runt 15.000 bananer. Kom med svart, vit, orange och gul tavla.

Breitling airospace EVO. Jag tror jag sålde min här för typ 11 K och har saknat den sedan dess. Oklart om den går att handla used för under 20K nu.

Sinn 103 ST. Ett litet mästerverk med plexiglas. Ptja samma visa om igen. Finns knappt längre och hittar men den är den dyr!

En sjuk annons jag minns är när någon sålde TVÅ nya Rolex submariner no date för drygt 50 papp/st. Insåg att det var ett bra pris för en cool klocka men slog inte till. Svider fortfarade lite :)

Förmodligen finns det många fler klockor som haft samma resa. Fyll gärna på tråden med erfarenheter och spaningar!

Köpte min Speedy 2018. Då listade den 42000. Idag listar samma modell 91900. Ja, jag vet att de har satt i ett häftigt urverk och uppdaterat länken, men ändå. Sjuk prisutveckling.

När jag började hänga här på KS kunde man köpa en beggad speedy pro för runt 20 lax.

Minns för runt tio år sedan när jag såg en cartier santos med khanjar dial här på KS till salu för 16 000. Var sugen på att köpa den men det var mycket pengar för en fattig student som mig. Idag får man lägga på en nolla på det priset. Det är nog den klocka som grämer mig mest att jag aldrig köpte.

På samma tema så sålde min pappa sin 1675 runt 2009 för 28 000kr.

Hittade ett gammalt kvitto från Rob när jag köpte en sprillans ny Speedy PRO. Skulle aldrig få för mig att betala vad en ny Speedy kostar idag. Det var bättre förr. 😄
1000026877.jpg

Smärtsamma upplevelser!

Gillar konceptet med "lume all time" och har sportat några Tritiumklockor från Deep Blue genom åren. Varför köpte jag inte den här?

1705789570711.jpeg

Alla som varit med 8-10 år eller mer har ju samma historier. Tycker inte man kan ångra något man har sålt, jag har då inte resurserna att behålla allt jag köper samt inte heller någon målsättning att vilja äga 20-30 klockor av hög klass. Men absolut finns det klockor jag känner att jag borde ha slagit till på när det begav sig. Minns speciellt att jag under 2019 i stort sett hade bestämt mig att jag skulle försöka byta min Rolex 214270 till en GMT 116710LN, den med helt svart bezel och grön visare. Jag var helt ok med att lägga mellanskillnaden för vad som begärdes för GMTn och vad Explorern kunde inbringa vid ett sälj. Men så plötsligt en dag så annonserar Rolex ut att denna GMT utgår ! Som jag minns det så steg begärda priser på 116710LN med en 50% över en natt ! Storleksordningen från 80K till 120K. Där gick det tåget nästan mitt framför näsan på mig kan man väl säga. Blev ju inget med det förstås och Explorern är fortfarande kvar, iaf något jag har haft "vett" att behålla.

Helt klart har priser på klockor gått upp men viktigt att ha inflation i åtanke.

November 2017 plockade jag ut en explorer 214270 ny från AD för 54tkr efter lite rabatt (kan ni tänka er?). Motsvarande klocka kostar idag 86tkr dvs 32tkr skillnad på drygt 6 år (56% prisökning).

Men 54tkr nov -17 är i dagens penningvärde ca 69tkr, mao 25% ökning med hänsyn till inflation. Om min matte håller :dead:

Helt klart har priser på klockor gått upp men viktigt att ha inflation i åtanke.

November 2017 plockade jag ut en explorer 214270 ny från AD för 54tkr efter lite rabatt (kan ni tänka er?). Motsvarande klocka kostar idag 86tkr dvs 32tkr skillnad på drygt 6 år (56% prisökning).

Men 54tkr nov -17 är i dagens penningvärde ca 69tkr, mao 25% ökning med hänsyn till inflation. Om min matte håller :dead:
Ja, men man får väl räkna på listpris som 2017 var exakt 58tkr. Lite innan (dec -16 men det priset höll sig över hela 2017) köpte jag en Omega Planet Ocean 43,5 på länk. Listade då 55.800:- , exakt samma ref säljs fortfarande och listar nu 93.400:- . Rabatten var förstås bättre här, fick 25% och betalade således 41.850:- :)

Nu sägs ju kronan vara undervärderad med 10-20 %. Skulle inte ett återställande av den ge motsvarande prissänkning på dyrare klockor?

Många klockor har passerat genom år på KS. Vissa saknar jag inte men andra är svårare att glömma. Och visst, om tänker sig att " den skulle jag nog vilja köpa igen" så inser man plötsligt att modellen knappt finns länge och har blivit mångfalt dyrare. Några exempel på klockor man inte skulle ha sålt eller borde ha köpt för bara några år sedan.

Orient saturation diver. En grym dykare som handlades för kanske 5000 kr på KS men kostar nu runt 15.000 bananer. Kom med svart, vit, orange och gul tavla.

Breitling airospace EVO. Jag tror jag sålde min här för typ 11 K och har saknat den sedan dess. Oklart om den går att handla used för under 20K nu.

Sinn 103 ST. Ett litet mästerverk med plexiglas. Ptja samma visa om igen. Finns knappt längre och hittar men den är den dyr!

En sjuk annons jag minns är när någon sålde TVÅ nya Rolex submariner no date för drygt 50 papp/st. Insåg att det var ett bra pris för en cool klocka men slog inte till. Svider fortfarade lite :)

Förmodligen finns det många fler klockor som haft samma resa. Fyll gärna på tråden med erfarenheter och spaningar!
+1 för Sinn 103 St.
Grym klocka på alla sätt. 👌

Tillbaka
Topp