• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ung kille behöver hjälp o råd, första klockköp

Sebastian

Breitling
Är en grabb på 16år som söker sin första klocka. Har stil på kläderna och är den kloka typen av dagens ungdomar, dvs ingen skitunge med sunkiga kläder och en cigg i munnen. Gillar elegant stil, det enda som jag tycker fattas nu är just en klocka. Har läst på och kollat runt på olika typer och märken. Kan börja med att budget är ungefär max 4000kr, då jag lägger pengar på annat också! Första jag kollade in var en Tissot Tradition, sen föll ögat för en Tissot T-Tempo. Har pratat med pappa som sitter på en fin Omega, och vi kom fram till att, köpa en ny inte är bästa valet. Så letar efter en begagnad. Dom jag fallit för är Omegor från 60-70talet, främst Seamaster och Deville. Har kollat ebay, blocket, tradera, forum, Chrono24, lite överallt. Hittat vissa som jag velat slå till på, men har varit osäker på att köpa något innan att höra med er experter. Skulle vilja ha tips o rådgivning. Vill ha något som sticker ut lite, något vackert urverk. Läderband, manuell eller automatisk spelar ingen större roll. Enkel o simpel inga klockdatum eller andra parametrar. Denna är ett exempel:
http://www.ebay.com/itm/261241737619?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Vet att quartz inte är något vidare när man ska ha en riktig klocka, men som "första klocka" går det bra i det här fallet då uret ger ett så toppen utseende! Ska man gå all in på denna klocka? Är riktigt sugen på den!!

Mvh Sebastian Edemalm
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Välkommen till forumet!

Det där med tycke och smak är knepigt, personligen skulle jag hellre bli påkommen med sunkiga kläder och ett helt batteri ciggisar i munnen än med den Devillen på armen.

I mina ögon är det där en dammodell från 80-talet, alldeles för högt prissatt eller har jag missat att 80-talsklockor stigit i värde. :)

Med din budget får du en fin mekanisk Omega från 50- eller 60-talet om du vill, det finns en uppsjö snygga och eleganta modeller från den eran. Omega är ingen självklarhet om du vill att klockan ska sticka ut, då skulle jag köpa något porrigt från 70-talet i stället, Ta dig tid och surfa runt, kolla bilder och läs på men skippa Omegan i annonsen för Guds skull. Varken klockan eller säljaren ger något bra intryck. :)

Här kan du läsa mer om modellen: http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas/vintage-watches-database?ref=15298
 

Sond

Patek
Jag skulle gå på en äldre automat fr Omega eller möjligen Longines fr 60-talet tidigt 70. Kolla lite på eBay och Chrono24.se för att få en överblick.

Sikta på en i stål eller gulddublé. Efter ett tag kommer ett objekt upp för mellan 3-5000 som borde passa dig. Och kolla här såklart.
 

Sebastian

Breitling
Tack så mycket för responsen! Uppskattas otroligt mycket. Ett vänligt bemötande gör ett leende på läpparna :)

För mig är urtavlan väldigt viktig! Dessa ligger väldigt bra till i, iaf i mitt ögontycke.
http://www.chrono24.se/omega/seamas...lSubpath=/omega/index.htm&manufacturerIds=187

http://www.chrono24.se/omega/de-vil...lSubpath=/omega/index.htm&manufacturerIds=187

Dom ser riktigt fina ut. Den svarta är helt perfekt! Den vita, kan man låta en urmakare måla om urtavlan när man har ledsnat på den? Är just detta med urtavlan som är det enda som saknas enligt mig, annars är det en drömklocka i utseende!

En sak jag reagerat starkt på är det här med papper och klockbox. Hur ska man agera i situationer där uppgifter saknas, men säljaren 'lovar" att den är riktig, svårt att tro att det finns kopior av dessa 60-talare.. Förstår också att det kan saknas då klockorna är så pass gamla.

Sista frågan, har antagligen bestämt mig köpa en via Chrono24 då utbudet är stort och behagligt. Har hittat några bra, till riktigt bra priser! Det som gör mig, även pappa fundersam är när säljaren befinner sig i Mumbai, Sydkorea och liknande länder. Kan man lita på bilderna att annonserna är på riktigt?

Tack återigen!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Att kalla quartzare för en "riktig klocka" på ett klockforum, är kanske lite som att svära i kyrkan ;) Quartz är ok, och kanske t.o.m. att föredra på en s.k. "beater", men om du bara ska ha EN "riktig klocka", så går det fetbort IMHO! Den du länkade till sticker i och för sig ut en hel del, men du kan bättre :)

Ps. Köp den här https://klocksnack.se/threads/vinta...bytes-billig-”gulddressare”.8736/#post-151527 så är du "kung" länge! Lite över budget kanske, men det är den värd :) Har inget med säljaren att göra ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack så mycket för responsen! Uppskattas otroligt mycket. Ett vänligt bemötande gör ett leende på läpparna :)

För mig är urtavlan väldigt viktig! Dessa ligger väldigt bra till i, iaf i mitt ögontycke.
http://www.chrono24.se/omega/seamas...lSubpath=/omega/index.htm&manufacturerIds=187

http://www.chrono24.se/omega/de-vil...lSubpath=/omega/index.htm&manufacturerIds=187

Dom ser riktigt fina ut. Den svarta är helt perfekt! Den vita, kan man låta en urmakare måla om urtavlan när man har ledsnat på den? Är just detta med urtavlan som är det enda som saknas enligt mig, annars är det en drömklocka i utseende!

En sak jag reagerat starkt på är det här med papper och klockbox. Hur ska man agera i situationer där uppgifter saknas, men säljaren 'lovar" att den är riktig, svårt att tro att det finns kopior av dessa 60-talare.. Förstår också att det kan saknas då klockorna är så pass gamla.

Sista frågan, har antagligen bestämt mig köpa en via Chrono24 då utbudet är stort och behagligt. Har hittat några bra, till riktigt bra priser! Det som gör mig, även pappa fundersam är när säljaren befinner sig i Mumbai, Sydkorea och liknande länder. Kan man lita på bilderna att annonserna är på riktigt?

Tack återigen!
Tänk på att de Omegorna du länkade till är relativt små, men det kanske är ett medvetet val?
 

Sond

Patek
Just det... Var observant på storleken. Skulle tipsa om att gå på 36 mm om jag var som du. Många fina ur som är lite äldre är mindre. Helt ok enligt mig, men kanske inte som första klocka i din ålder.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Just det... Var observant på storleken. Skulle tipsa om att gå på 36 mm om jag var som du. Många fina ur som är lite äldre är mindre. Helt ok enligt mig, men kanske inte som första klocka i din ålder.
Minst ca 33 mm på en dressare, skulle jag säga, beroende på hur smal handled du har.
 

Sebastian

Breitling
Medveten om storleken.
Vill inte ha något överblaffigt. Vill ha en riktigt tunn klocka, visst en tunn 40mm skulle vara trevligt. Likt dessa Daniel Wellington klockorna som varenda unge har.
Men går bra med en liten också :) har väldigt smala handleder, så ser nog inte jätte tokigt ut.
Utseendet är viktigast, är garanterat säker på att jag hittar någon så småningom om, är helt såld på Omegorna. Just för att pappa också har en så är jag lite inne på det.

Dessa är fina, väldigt fina. Men säljaren gör mig tveksam. "no papers no boxes"
http://www.ebay.com/itm/370850539652?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Visst, denna har datum o dag, men 18K gör den riktigt stilig!
http://www.ebay.com/itm/370850039990?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2648
 

Tommytvigg

Cartier
Hej Sebastian!
Kul att du ska köpa din första klocka. Själva letandet är en stor del av grejen, iallafall för mej.
Det här med box och papper tycker jag inte att du ska haka upp dej på när det gäller vintageklockor.
Men som många säger, tänk på att inte köpa för litet.

Mvh Tommy
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lugna ned dig och tag ett djupt andetag. De du länkar till på tex chrono24 är lite av fulklockor. Den svarta var ommålad tex, inte bra/charmigt. Vad jag förstår uppskattar du inte vintage eller den finmekaniska i uren? Det är verkligen inget fel men fundera på vad du vill ha först. Sedan när det kommer till storlek är det 34 mm du bör leta efter. Mindre än så upplevs som litet. När det kommer till villa utländska säljare så är mitt tips att undvika korea och asien. Leta på auktioner på ebay uk eller på tradera. Du skall få ett fint exemplar för ca 2500kr. Papper och box är inget du kommer hitta på uren i denna kategori. Skilj även på ur som är guldbelagda och de som är i solitt guld...

Lycka till!
 

Hardy

Thug
den du länka är enl mig rent hemsk. men smaken är ju olika :)

för 4000 kan du få en riktigt fin gammal omega. eller till och med 2st schyssta. kolla tradera och ebay. detta arbete tar inte en dag, det kan ta några veckor eller tom månader!

när det gäller vintage omega så är chrono24 ofta väldigt dyrt.

lycka till!
 

Sebastian

Breitling
Jodå, uppskattar vintage, gillar charmigheten med äldre saker, speciellt finare saker. Men dom måste fortfarande se bra ut, vara fina :)

Ska ta o lugna mig lite, ramlade in i detta rätt hastigt men har verkligen fastnat för detta med klockor.
Ska låter tiden gå i fall något dyker upp.

Skulle vara snällt av er om ni håller ögonen öppna i fall ni hittar någon som ni kan tipsa och länka till mig :)
 

KMS

Rolex
Det är inte helt lätt att hitta rätt klocka. Finns mycket som är ommålat. Speciellt Omega ( å andra större märken) känns som det finns rätt många fakes och ihopsatta klockor.
Försök att hitta klockor inom EU.
Eller om du vill vara helt säker på din sak, lägg upp en WTB på forumet. det finns många som sitter inne på sjyssta Omegor här på forumet. Däremot är det vanligare med ljusa urtavlor än blåa urtavlor.
Ebay är ofta billigast men KS antagligen säkrast.
 

Sebastian

Breitling
[quotläggaS, post: 151652, member: 555"]Det är inte helt lätt att hitta rätt klocka. Finns mycket som är ommålat. Speciellt Omega ( å andra större märken) känns som det finns rätt många fakes och ihopsatta klockor.
Försök att hitta klockor inom EU.
Eller om du vill vara helt säker på din sak, lägg upp en WTB på forumet. det finns många som sitter inne på sjyssta Omegor här på forumet. Däremot är det vanligare med ljusa urtavlor än blåa urtavlor.
Ebay är ofta billigast men KS antagligen säkrast.[/quote]

Ska lägga ut en köpes annons :) såg en väldigt fin Omega för någon dag sedan, men den gick tyvärr.

Ska hålla mig inom Eu :) ev Usa
 

carlanton

Audemars
http://www.amazon.com/Hamilton-Intr...73664858&sr=1-8&keywords=hamilton+intra-matic



SÅ J#VLA SNYGG!
Detta visar att man kan övertygas om att det finns andra alternativ.

Förlåt, vet att denna klocka inte är vintage.
Är fortfarande inne på gamla Omegor om det dyker upp någon, nu vet man ju att det finns annat också :)

Tack ska ni ha, tack allihopa!

42 mm stor... Satsa på en mindre klocka. Jag skulle inte köpa ett dressur som är större än 36, och få har jag tydligen rätt stora handleder. Å andra sidan har jag svårt att se tjusningen med dressur överhuvudtaget.
 

Dammen

Cartier
Nu är jag lite full och orkar inte kolla vad de andra föreslagit men jag tycker absolut att en Seiko SARB017 är klockrent i din prisklass!

b9f98e01c7ac860e46bce53d551008ad_zpsc64120fc.jpg
 

Sond

Patek
http://www.amazon.com/Hamilton-Intra-Matic-Automatic-Black-H38755731/dp/B0089O51R6/ref=sr_1_8?s=watches&ie=UTF8&qid=1373664858&sr=1-8&keywords=hamilton intra-matic

SÅ J#VLA SNYGG!
Detta visar att man kan övertygas om att det finns andra alternativ.

Förlåt, vet att denna klocka inte är vintage.
Är fortfarande inne på gamla Omegor om det dyker upp någon, nu vet man ju att det finns annat också :)

Tack ska ni ha, tack allihopa!
Det viktiga är ju att just du gillar den. Men jag skulle, ingen dag i veckan välja denna Hamilton före en äldre Omega. Det är valet av Omegan som kommer ge dig det du egentligen vill ha. För inte var det enbart yta du var ute efter..?
 

Sebastian

Breitling
Inte enbart :) utseendet är ju viktigast, men dom andra parterna måste gå ihop :)
Känslan över en gammal Omega är nog bara det värt en del, tror jag.
Antar att båda är gediget byggda för att hålla.

Vad håller sig bäst i längden? Omegorna kan ju bara stiga i pris då inga fler tillverkas. Hamilton klockan har väll tappat det mesta av värdet direkt man tar på sig den?

Ooh gud nu blev det svårt! Ska prata med pappa.
Gillar verkligen Hamilton klockan, men att utesluta en Omega känns inte riktigt rätt.
Hur är det om man nu väljer Hamiltonklockan, är risken stor att jag åker på tull o moms? Måste ju vara ett rätt litet paket.. Slinka igenom...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Inte enbart :) utseendet är ju viktigast, men dom andra parterna måste gå ihop :)
Känslan över en gammal Omega är nog bara det värt en del, tror jag.
Antar att båda är gediget byggda för att hålla.

Vad håller sig bäst i längden? Omegorna kan ju bara stiga i pris då inga fler tillverkas. Hamilton klockan har väll tappat det mesta av värdet direkt man tar på sig den?

Ooh gud nu blev det svårt! Ska prata med pappa.
Gillar verkligen Hamilton klockan, men att utesluta en Omega känns inte riktigt rätt.
Hur är det om man nu väljer Hamiltonklockan, är risken stor att jag åker på tull o moms? Måste ju vara ett rätt litet paket.. Slinka igenom...

Hamilton Intra-Matic är en väldigt snygg och stilren klocka enligt mig, men den är ytligt snygg och totalt utan själ. Personligen skulle jag tröttna snabbt på en sådan klocka, lite som med alltför perfekta och tighta tjejer utan djup och sinnlighet...yta är kul ett tag men du tröttnar snabbt och vill ha innehåll. Jämför med denna vackra och nästan 50-åriga Omega:



Här finns elegansen, intellektet, erfarenheten och själen...allt det där du söker hos en kvinna...:)

Ska du prompt ha en Hamilton så kör vintage:

KkHko4U.jpg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
@Seabastian
Välkommen till forumet!
Ditt senaste alternativ oaktat (det numera tvivelaktiga) märket är enligt min mening ett klart bättre val rent estetiskt. Omegan du länkade till först var ju rent ohygglig! Den andra bara aningen bättre. Köper du något sådant sitter du garanterat "i eftertankens kranka blekhet" innan du är tjugo. Välj något neutralare.

Ta det bara lugnt; det brukar dyka upp fina dressur av genomgående hög kvalité här på forumet med jämna mellanrum.
Lycka till
 

Icaras

Rolex
Förutom det mina forumkompanjoner sagt så tycker jag att du borde fundera på hur snabbt du vill ha klockan. En klocka som du tycker är helt magisk kommer inte att dyka upp över en natt, redan nu i tråden har du ju visat att smaken kan ändras.
Med det sagt tycker jag att du läser igenom lite trådar, dagens vintage klocka med flera. Där dyker det upp massor av bilder på klockor i din prisklass, hittar du en snygg så fråga ägaren vad modellen heter och vad de kostar. All kunskap du finner kommer att ändra hur du ser på det hela - om en vecka kanske du ser charmen av vintage och börjar leta efter modeller med en själ (mekaniska ;)) och som inte är ommålade eller kanske till och med har sina skavanker.
Att finna en vintage klocka i bra skick för 4000kr borde inte vara något större problem :) du kanske till och med kan få två som någon annan föreslog. Släng upp en WTB efter du fått lite kött på benen så ska vi nog kunna lösa det här.

PS. Angående vintage kanske du borde fråga Denke då han ägt MÅNGA klockor. Kanske har något tips till dig ;)
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Hamilton Intra-Matic är en väldigt snygg och stilren klocka enligt mig, men den är ytligt snygg och totalt utan själ. Personligen skulle jag tröttna snabbt på en sådan klocka, lite som med alltför perfekta och tighta tjejer utan djup och sinnlighet...yta är kul ett tag men du tröttnar snabbt och vill ha innehåll. Jämför med denna vackra och nästan 50-åriga Omega:



Här finns elegansen, intellektet, erfarenheten och själen...allt det där du söker hos en kvinna...:)

Ska du prompt ha en Hamilton så kör vintage:

KkHko4U.jpg

Ariste du sitter på en del skønheter!
 
Topp