• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

United Orbit

Hallå alla :)

Jag undrar om nån här sitter inne på info om United Orbit (hittar inget intressant på nätet) Gjorde dem bra klockor eller är det mög?

Jag gissar på att min klocka är från 60-talet, mer än så vet jag inte....lite roligt är det dock med svenska dagar :D

image.jpeg
 

Warwian

Cartier
Hallå alla :)

Jag undrar om nån här sitter inne på info om United Orbit (hittar inget intressant på nätet) Gjorde dem bra klockor eller är det mög?

Jag gissar på att min klocka är från 60-talet, mer än så vet jag inte....lite roligt är det dock med svenska dagar :D

image.jpeg
Varumärket United Orbit ägdes av Orbit SA/Compagnie des Fabricants de Montres Orbit SARL i Bienne. Med tanke på datumplaceringen och att det rör sig om en automat, så innehåller den säkert ett Felsa 4009-verk. Felsa gjorde verk av god kvalitet.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Vet inte något om dem egentligen men dag helt utan förkortning och på svenska är inte vanligt. Placeringen av dagvisning och en röd sekundvisare på det, blir sällan roligare än så på en gammal automat. Roligt att se!
 

Psykel

Patek
Hallå alla :)

Jag undrar om nån här sitter inne på info om United Orbit (hittar inget intressant på nätet) Gjorde dem bra klockor eller är det mög?

Jag gissar på att min klocka är från 60-talet, mer än så vet jag inte....lite roligt är det dock med svenska dagar :D

image.jpeg
Lite roligare luggar också, så den var definitivt trevlig för att vara en "icke-märkesklocka". Är den i helstål?
 

Psykel

Patek
Ska se om det går att få bort fläckarna, smutsen innan jag bestämmer mig för om jag ska lämna in den på lagning /service :)

_20170811_124905.JPG
Dåliga nyheter, tyvärr. "Stainless steel back" betyder att endast bakboetten är i stål, resten i kromad mässing eller liknande. Dock ser det ju ut som boetten är i väldigt bra skick ändå, inga direkta slitningar på kromet.
 

helskarm

Breitling
Jag har en klocka från samma märke, på framsidan har jag dock två loggor, först "United Orbit" loggan, men också en annan logga som också matchar baksidan där det står "Sigma Valmon", så min gissning är att din klocka också är en Sigma Valmon klocka. Har två Sigma Valmon-klockor i samlingen och de har en rätt fin kvalitet och finish, kan inte hitta mkt. om märket online.
 
Topp