• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Universal Geneve Bumper Polarouter 20217-6

Christian123

Breitling
Hej alla,

Mitt första inlägg här och om en rätt speciell klocka : ) Har som sagt kommit över en SAS Polarouter nyligen och skulle behöva lite råd kring renovering. Vill självklart hålla den så original som möjligt. Min fråga är egentligen dels vilken urmakare som kan vara bäst på att hantera denna klocka samt även hur mycket man ska tillåta vid en renovering. Enligt säljaren är den helt orörd sedan 1954 och har aldrig servats och jag har inte hittat något som kan tala emot detta. Då kommer man in på frågor som om man ska behålla original plexi etc. Men främst vilken urmakare som kan vara bäst att serva 138SS Bumper urverket?
 

Christian123

Breitling
Två bilder med mobilen
 

Bilagor

  • A03CC152-F22F-47B4-A8FA-2F9978BE3478.jpeg
    A03CC152-F22F-47B4-A8FA-2F9978BE3478.jpeg
    320.8 KB · Visningar: 14
  • 407EC560-C7AA-4599-9C8F-DD948226C7EB.jpeg
    407EC560-C7AA-4599-9C8F-DD948226C7EB.jpeg
    372.4 KB · Visningar: 16

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej alla,

Mitt första inlägg här och om en rätt speciell klocka : ) Har som sagt kommit över en SAS Polarouter nyligen och skulle behöva lite råd kring renovering. Vill självklart hålla den så original som möjligt. Min fråga är egentligen dels vilken urmakare som kan vara bäst på att hantera denna klocka samt även hur mycket man ska tillåta vid en renovering. Enligt säljaren är den helt orörd sedan 1954 och har aldrig servats och jag har inte hittat något som kan tala emot detta. Då kommer man in på frågor som om man ska behålla original plexi etc. Men främst vilken urmakare som kan vara bäst att serva 138SS Bumper urverket?
kanske @Daniel Mathisen har tid över?
 

Christian123

Breitling
Stämmer bra, den var det! Blev lite chockad att jag fick den så billigt men och andra sidan kanske en service kommer kosta mig en hel del till. Dock blev jag väldigt positivt överraskad då den är i mycket bättre skick i verkligheten än vad bilderna skvallrade om hos auktionsverket.
 

Christian123

Breitling
Verkar som att folk i auktionstipstråden inte var så positivt inställda till den. Kanske har jag betalt för mycket för den? Dock var jag beredd att gå betydligt högre då jag älskar historien om den och när fasiken får man tag på en till?
Kanske inte en rekommendation, men spännande auktion. Trist patina på tavlan MEN.. tidig PolArouter som dessutom SAS-utgåva
https://auctionet.com/sv/1171822-armbandsur-universal-geneve-polarouter
hd_item_1171822_155385ae48.jpg

Kommer följas men inte budas.
Som sagt trist tavla samt att den börjat ticka iväg redan.

Gällande visarna är de dock helt fel ute.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Verkar som att folk i auktionstipstråden inte var så positivt inställda till den. Kanske har jag betalt för mycket för den? Dock var jag beredd att gå betydligt högre då jag älskar historien om den och när fasiken får man tag på en till?




Gällande visarna är de dock helt fel ute.
Ett grattis är väl på sin plats då! Jag tror nog att det var ett bra pris, speciellt med tanke på vad dom gått för internationellt sett.
Gällande visarna så var det väl bara diskussion om sekundvisaren var riktig? Har du andra referensobjekt med liknande vidare?

Jag har en aningen yngre klocka (daterad till 1954-55), dock med samma bumperverk som din. Det vi tycker är att sekundvisaren borde se ut som på min
B85C23D2-88D5-4871-AF7E-771931A36203.jpeg
 
Senast ändrad:

Simpatico

Rolex
Tackar : )
Jag tittade väl framför allt på tim- och minutvisarna men gällande sekundvisaren kan du nog ha en poäng :pompus:. Sekunden är väl mer i linje med denna:
https://www.chrono24.fi/universalge...pink-gold-casedial-microrotor--id12327885.htm

Bara att gratulera till en klocka med historia.
Enligt min mening så har tavlan för mycket patina för min smak.
Som andra påpekat så är nog sekunden utbytt.
Här är en sida med mycket info samt referenser.
https://universalgenevepolerouter.com/
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är detta någon klocka som är gjort till SAS personal på 50-talet? :)
Klockan var beställd av SAS inför deras revolutionerande nya flygrutt till USA över Nordpolen. Klockan skulle vara extra okänslig för magnetism pga rutten. Klockan delades ut till piloter och kabinpersonal. Första året typ hette klockorna Polarouter innan dom fick namnet Polerouter. Tidiga klockor hade hammarautomat, sen de flesta mikro-rotor (Microtor). Klockan designades av en 23-årig nybakad klockdesigner, Gerald Genta. Hans första design troligtvis (som blev kommersiell).
http://www.polerouter.de/frameset-story.htm

Klockan jag hade sist jag flög till New York :)
88DFDBB8-BB4F-494A-B0BF-D809A030BBEB.jpeg
 
Senast ändrad:

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Klockan var beställd av SAS inför deras revolutionerande nya flygrutt till USA över Nordpolen. Klockan skulle vara extra okänslig för magnetism pga rutten. Klockan delades ut till piloter och kabinpersonal. Första året typ hette klockorna Polarouter innan dom fick namnet Polerouter. Tidiga klockor hade hammarautomat, senare mikro-rotor (Microuter). Klockan designades av en 23-årig nybakad klockdesigner, Gerald Genta. Hans första design troligtvis (som blev kommersiell).
http://www.polerouter.de/frameset-story.htm

Klockan jag hade sist jag flög till New York :)
88DFDBB8-BB4F-494A-B0BF-D809A030BBEB.jpeg
Coolt! Min morfar arbetade som tekniker för SAS i ca 45 år, tror tyvärr inte han fick en sådan men han fick några andra SAS klockor i alla fall! Tack för informationen! Och grattis @Christian123 till klockan! :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Grattis till ett kul köp! Historien är häftig och tycker det är ball med loggan. Sedan är jag personligen inte beredd att beta så mkt extra som det kostar för en logga eller att den heter Polarouter istället för Polerouter, men man är ju olika :)
Den gick säkert billigt men tycker det är ganska svårt att värdera dessa. Det gick ju en fin för en bra bit över 100 i Sverige för ett tag sedan, som gick utomlands, men jag har då inte sett många ex säljas i närtid. @Räv lade väl ut en i guld vill jag minnas på ett fint internationellt auktionshus som blev osåld trots superskick. Annan modell dock.. I övrigt har jag nog inte sett ngn (mer än denna då). Har ni sett fler? Hade varit kul att se. En korrekt sekundvisare lär du ju hitta så ingen bigggie. Btw: fråga en internationell dealer om vad han betalar så får du en idé om hur billigt det blev.

Min bumper Polerouter hälsar välkommen :)
IMG_20191123_170121_977.jpg
 
Topp