• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Universal Geneve Compax

Succé?

  • Onekligen

    Röster: 78 90.7%
  • Dessvärre inte

    Röster: 7 8.1%
  • Oklart

    Röster: 1 1.2%

  • Totala väljare
    86

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Otroligt fina kronografer som fått ett uppsving det senaste året. Har någon haft en? Vad tycker vi?

DSC_0310crop.jpg


UGWhite.jpg
 

luddviig

Panerai
Gillar universal geneve, dom gör väldigt fina klockor!
Tycker den andra är sjukt fin, försökt hitta en sådan men verkar vara svårhittade!
 

Jens

Greedo
Vad ska man med en kronograf till överhuvudtaget?!
Om man nu lyckas hitta nåt bra svar på varför så är väl U.G ett fullgott alternativ.



J
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Den svarta var läcker, hade den bara haft lite tunnare visare så hade jag verkligen gått igång!
 

Charles_

Rolex
Jag fick klämma lite på den här i förra veckan och blev positivt överraskad. Bra köp om man kan klara sig med en s.k. "nästan"-klocka. Personligen hade jag hellre försökt spara ihop till motsvarande ifrån Rolex istället :bag:

 

Carolin

Cartier
Loggar in på klocksnack mitt i natten och så är ngr igång fortfarande! Otroligt vilka entusiaster ni är! Själv är jag vaken då jag skall iväg på en liten semestertrip om ngr timmar. Borde sova men kan inte så får väl roa mig en stund när resten ligger till sängs. och jag smått sömndrucken läser och lär, läser och lär...... :bookworm:
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Ascoola. Den svarta är ju bland det snyggaste en arbetare kan ha. Tyvärr lite dyra för oss statare. :(
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Spanat en del på UG, framförallt dom lite äldre 50-60-tals kronograferna. Har tyvärr dock ingen erfarenhet av märket, men skulle vara kul att testa på.
 
Var väl sjukt billiga för ett par år sedan, nu är ju alla gamla kronografer i någorlunda bra storlek hypade av Hodinkee och priserna har skjutit i höjden, men UG är grymma helt klart...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tycker den andra är sjukt fin, försökt hitta en sådan men verkar vara svårhittade!

Dom är inte så svårhittade, dyker upp då och då om man kollar rätt kanaler. Dock kostar en Nina Rindt relativt mycket pengar och jag tror att många börjar dra öronen åt sig vid dom summorna det handlar om och att man kanske hellre köper nåt mer 'mainstream' som är lättare att omsätta och är mer välkänt som en 'fin klocka' för dom pengarna.

I mina ögon så skulle man få en unik design, nåt som inte alla har och ett fantastiskt urverk om man köpte en Nina Rindt. Jag gillar dom skarpt. Tyvärr gör alldeles för många andra det också...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag fick klämma lite på den här i förra veckan och blev positivt överraskad. Bra köp om man kan klara sig med en s.k. "nästan"-klocka. Personligen hade jag hellre försökt spara ihop till motsvarande ifrån Rolex istället :bag:

Håller inte med. Denna kronograf delar inte många linjer med en daytona, närmare en speedmaster med boetten i så fall. Att den hade en oysterlänk kan nog ha påverkat intrycket.
 

Reize

Omega
UG har tillverkat Compax sedan 1936, och de finns i fler versioner och utföranden än någon kan hålla reda på. Ni som ratar dem för att de ser ut som någon annan klocka eller för visarnas skull grundar ju uppenbarligen ert utlåtande på en klocka. Lite som att säga "Jag tycker inte om Omega Seamaster" och syfta på samtliga modeller sedan 1948.
 
Topp