• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Universal Geneve - den officiella tråden

frere

Audemars
2-Faktor
Allas nya favoritmärke behöver förstås en egen märkestråd!

Jag kan inte låta bli att fundera på vad UG skulle kunna ha varit idag om man hade lyckats navigera rätt under andra halvan av 70-talet. Från att ha legat i en position någonstans mellan Omega, Zenith och JLC satsade man fel och gick bort sig bland stämgafflar, quartz och 80-talsgubbklockor med romerska index. Vad skulle man ha gjort istället? Jo, man skulle såklart ha lanserat lyxstålsportklockan. Gerard Genta började ju med poleroutern och jag tycker att hans senare skapelser skulle ha passat fint i UG:s utbud. Men så blev det alltså inte och Universal är och förblir en angelägenhet för vintagegalningarna...

Märkets storhet i bilder, mestadels "lånade" från UG-fanboysen på Hodinkee:
truman.jpg

Harry S Truman bar en tri-compax under potsdamkonferensen 1945. Tri-compax ska alltså betyda datum, måne och kronograf - inte treregisterskronograf som man ibland ser i annonser.

nina.png

När Hodinkee visade denna våren 2014 sköt priserna ut i omloppsbana och därmed var "Nina Rindt" struken från de flesta småsamlares listor. Som en fulländad speedmaster i daytonaformat. Allt med Val72 och pandaface hängde som bekant tyvärr med...
bigeye.jpg

Här har vi dock något ännu värre - big eye. En graal bland kronografjägare...

subba.jpg

Nästa nörd-graal. Inte världens ovanligaste klocka, men kanske en av de mer fejkade. Och dessutom är det svårt som attan att hitta vettiga referensexemplar? Den tidiga varianten av polerouter sub i compressorboett följdes av den assymetriska, lite funkigare och fulare som är en av mina personliga favoriter. Ett sofistikerat microrotorverk i en hårdsalt dykare är bra, riktigt bra!

royal.jpg

Microtor-verken förknippas väl annars mest med den vanliga poleroutern. De tidigare hammarautomaterna är dock också finfina och verkar mer och mer eftertraktade - vad gick den senaste för hos kaplans, 14 k? Med SAS-historiken och den grymma (skandinaviskt strama!) designen borde dessa alltid ha varit heta i Sverige och Danmark, men tydligen börjar vi först nu fatta hur bra UG är. Här tillsammans med Royal oak - som jag alltså tycker borde ha hamnat hos UG snarare än hos AP...men då hade vi kanske tvingats se moderna UG:s i halvkilosklassen på boxare och idoljurymedlemmar idag, kanske bättre att vi får ha märket i lugn och ro på vintagehörnan trots allt...

Det här är den enda bilden i inlägget som är min egen, nytillskottet från förra veckan som föranlett en väldig massa UG-surfande de senaste dagarna. Efter flera missade polerouters på auktion fick jag plötsligt möjlighet att hugga den här på forumet. Polerouter NS tillverkades 67-69 och är en finfin dressklocka. Datumhjulet är sjukt bra - har aldrig sett snyggare öppna 6: or och 9: or.:)
FullSizeRender8.jpg


Fyll gärna på med vad ni har och har haft. Här är det fritt fram för bilder, diskussioner och dreglande!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för en riktigt trevlig trådstart! Ser fram emot att få se de omtalade datumsiffrorna ;) Har tyvärr ingen UG att bidra med, i lådorna just nu, men visst är UG ofta vackra/coola skapelser.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Äntligen!;) Tack för matig trådstart. UG finns där på listan, som vanligt är man sen på bollen. En Big Eye skulle sitta fint...:hungry:
 

d.sain

Omega
Texten ser inte alls centrerad ut. Ser lite allmänt snett ut och lite differens på storlek. Tycker Geneve är skrivet för långt till höger.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för er input!
Har försökt hitta en annan polerouter med samma tavla men bara stött på denna, bara det ger en dåliga vibbar.
Och precis som ni säger så ser texten väldigt skum ut. Jag tror att den borde heta "Polerouter date". Men kan ha fel
Det blir iaf pass på denna. Tusen tack för era skarpa ögon:)
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
IMG_0118.JPG
här kommer en 80-90 tals compax , just nu aftermarket skinnband med säkerhetsspänne men UG skinnband finns till den
Lyckades också få tag på UG boken 100 ans de tradition horlogere ( text på engelska, franska och italienska )
 
Topp