• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Up and coming klockmärken

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag gillar Breitlings Transocean serie. Kanske är dom på väg bort från GBG-bling mot en mera sansad profil? I så fall kan det nog vara nåt.

Håller med, det skulle vara trevligt.
Behålla klassiker som navitimer osv.

Dammodellerna kan vara kvar, dom funkar eftersom dom är mindre och blir inte vräkiga trots blinget.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag säger nog Seiko, dom satsar ju ganska mycket nu... GS har ju nått bra framgångar utanför Japan, GS vintage verkar öka i populäritet. Sen har ju dom satsat på mera kända ambassadörer som Novak Djokovic, fast jag tycker nog dom riktar marknadsföringen lite felriktat...
 

leicaphile

Panerai
Har du något smakprov?

De gör riktigt unika designer!

1BSa3Us.jpg


(Stowa har haft den designen sen 30-talet....)
 

SenorE

Omega
Skulle säga Tubor men den nya Rangern gör mig osäker. Hoppas verkligen att ni som säger Sjöö Sandström har rätt, kul med ett svenskt märke som dessutom sticker ut lite med flera fina, unika designer.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vissa märken kommer nog alltid vara svincoola (Anonimo, Sinn och Glycine) men aldrig peaka särskilt brett utom på vissa marknader.

Andra märken tror jag definitivt har potential att utvecklas enormt...ett sånt märke skulle ju kunna vara Sjöö Sandström, de verkar iaf ha potential, bredd och ambition. Kanske deras kommande modell som det hintats om tidigare hjälper dem att breaka ordentligt...

Halda tror jag är föööör smala för ett större break...

Tillägg: märken som Tudor och Longines är ju redan väldigt stora...de kan växa men jag har svårt att se dem som up and coming. De kan såklart (försöka) positionera om varumärket men de är ju inga newbies/småttingar direkt... ;)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag bär rolex men hoppas på omega. Tycker de gör mkt bra men de behöver slimma sin produktion. De behöver inte limited editions och de behöver inte fyra olika dykare tex
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag bär rolex men hoppas på omega. Tycker de gör mkt bra men de behöver slimma sin produktion. De behöver inte limited editions och de behöver inte fyra olika dykare tex
Håller med... SMP borde försvinna, och därmed får PO ta mera plats, samt skippa PO Chrono... Och behålla Ploppen såklart.
 

WBergdahl

Panerai
Blir lite fånigt när man säger att Longines är up and comig, de är fyra efter Rolex, Omega Cartier bland schweiziska klocktillverkarens. De gör en ompositionering eller egentligen tar tillbaka en plats de en gång hade..
När jag sa Longines så menade jag mer att jag tror att de kommer att få högre status än vad dom har, iaf i mina ögon! Och att de kommer att dyka upp i större utsträckning, iaf i Sverige
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Angående Seiko tycker jag det hade varit mera vettigt att använda Novak till att marknadsföra Grand Seiko här i väst.. Men man vet ju ej vad dom planerar den närmsta tiden.
 

Knight

Cartier
När jag sa Longines så menade jag mer att jag tror att de kommer att få högre status än vad dom har, iaf i mina ögon! Och att de kommer att dyka upp i större utsträckning, iaf i Sverige

Instämmer. Jag syftade inte till omsättning, utan till varumärkespositionering. Det var så jag tolkade trådskaparens ord: credd och värde. Nog har Longines allt varit en riktig storspelare, men idag? Har ännu inte sett någon in the wild.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Instämmer. Jag syftade inte till omsättning, utan till varumärkespositionering. Det var så jag tolkade trådskaparens ord: credd och värde. Nog har Longines allt varit en riktig storspelare, men idag? Har ännu inte sett någon in the wild.

Det var det jag även menade, de återtar en status de en gång hade.
 

Vesper

Rolex
Jag tror att vulcain och alpina som återigen ser dagen ljus kommer mer och mer, dom går hårt framåt i Sverige för stunden med fler ADs.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Manks

Omega
Bra förslag! Jag tror själv på Glycine och Longines.

Finns det några exempel på klockmärken som gått från Nay till Yay? Jag har en kollega som brukar säga att han var glad över att ha kommit över en IWC innan de hajpades.
 

Marhoi

Friends of KS
Jag tycker det är lite synd att Zenith har så sjukt mycket fula klockor i sin DeFy serie. Vissa av dom är snuskigt snygga men dom känns som att de är de fjuttiga 1%.
Typ denna hemska skapelse som jag verkligen inte förstår hur den ens kan ha släppts...
ZENITH+Defy+Xtreme.jpg


Sen ser man denna ur DeFy serien som är riktigt snygg!
defyclassic.jpg


Fasar dom ur de äckliga rymdskeppen som liknar BR Leksaker klockor så kan det verkligen gå upp i status och marknad tror jag!

Sen har ju Zenith ett antal riktigt helgrymma ur som man omöjligtvis kan ogilla. Allting i El Primero serien är ju bara perfektion!


Den övre där ser ut att ha fått en komponent från ett grafikkort, dess fläkt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sen ser man denna ur DeFy serien som är riktigt snygg!
defyclassic.jpg

En brietling chronomat som parat sig med en rolex daytona :p

Sedan för själva huvudfrågan i tråden:
Jag skulle inte säga att särskilt många av de märken som nämnts är vad man kan kalla "up and coming".

Kom igen Omega eller Longines, de är ju väl etablerade och har funnits i miljoner av år och säljer klockor som smör, sedan kanske märken som dessa försöker ompositionera sig. Närmaste jag kan se som på väg upp som nämnts är väl S&S.

Tror dock det som kan komma nytt annars är enbart designhus som gör skal (som S&S) men inte egan urverk.
 
Topp